Na sklepowych półkach każdego tygodnia pojawiają się nowe kosmetyki, których skład ma zrewolucjonizować wygląd skóry twarzy lub ciała. Obok tych, które od pokoleń zajmują łazienkowe szafki, pojawiają się nowe propozycje z zachwalanym przez producentów składem. Zanim jednak kosmetyk trafi do sprzedaży, musi przejść długotrwały proces i spełnić surowe europejskie normy. Co powinien wiedzieć producent zanim wprowadzi swój produkt do obrotu?
Jednolite przepisy prawne
Prawo regulujące obrót kosmetykami jest ujednolicone dla wszystkich europejskich krajów. Dzięki temu udaje się zachować identyczny poziom bezpieczeństwa, co z kolei ułatwia ich dystrybucję do krajów unijnych. Poszczególne rozporządzenia regulują takie parametry, jak skład, oznakowanie, dokumentację, warunki produkcji i zakaz testowania składników oraz samego produktu na zwierzętach. W praktyce jednak wyłączną odpowiedzialnością za zgodność kosmetyku z normami prawnymi obarczony jest producent, co jak wiadomo, niejednokrotnie podlega powątpiewaniu.
Skład produktów kosmetycznych
Z troski o bezpieczeństwo konsumenta Ministerstwo Zdrowia przedstawia listę zawierającą składniki, które nie mogą być użyte w procesie produkcji kosmetyków. Znajdują się tam między innymi niektóre barwniki, konserwanty, substancje promieniotwórcze, rakotwórcze, narkotyki, antybiotyki, a nawet niektóre substancje naturalne, tj. wyciągi roślinne. Kolejne miejsca na liście znajdują składniki o potwierdzonym szkodliwym wpływie na ludzkie zdrowie.
Istnieją także składniki, które można stosować wyłącznie w ograniczonej ilości. Przepisy regulują wówczas maksymalne dozwolone stężenie, określając kategorię, w których można dany składnik zastosować. W wielu przypadkach producent musi umieścić na opakowaniu stosowne ostrzeżenie.
Oznakowanie kosmetyku
Producent, który chce wprowadzić swój produkt do sprzedaży, powinien oznakować go w sposób zgodny z prawnymi regulacjami. Zgodnie z normą, na opakowaniu kosmetyku powinien znaleźć się jego skład, data minimalnej trwałości, funkcja, jaką spełnia produkt, numer partii produktu, dane producenta wraz z adresem oraz ilość nominalna.
Dokładny opis z powyższymi informacjami zawierają etykiety na kosmetyki, które zakupić można np. w Etyfol.pl, które występują w kilku formach. Producenci najczęściej stosują etykietę typu peel-off, którą można odkleić, by znaleźć interesujące konsumenta informacje. W przypadku, gdy treść broszury jest obszerniejsza, stosuje się etykiety typu booklet, czyli etykiety wielowarstwowe. Najczęściej spotykanym rodzajem oznakowania jest jednak tradycyjna przezroczysta naklejka foliowa.
Obowiązki producenta
Osoba odpowiedzialna za swój produkt powinna przekazać pełną dokumentację kosmetyku, który ma zamiar wprowadzić na rynek. Badaniem i oceną produktu, a także kontrolą warunków produkcji zajmują się Państwowa Inspekcja Sanitarna oraz Państwowa Inspekcja Handlowa, które wspólnie czuwają nad bezpieczeństwem konsumenta. Jeśli dany produkt narusza przepisy prawa unijnego, nie zostanie dopuszczony on do sprzedaży. Wówczas producent będzie musiał liczyć się z zastosowaniem sankcji prawnych.