Zabawa w życiu każdego dziecka, bez względu na poziom osiągniętego przez nie rozwoju intelektualnego i fizycznego, odgrywa rolę, której nie sposób przecenić. Będąc podstawową formą aktywności dziecka, pełni jednocześnie szeroko pojęte funkcje rozwojowe. Pozytywnie wpływa na rozwój procesów poznawczych, emocjonalnych i społecznych, kształtuje osobowość dziecka oraz przyczynia się do prawidłowego rozwoju postawy i sprawności fizycznej. Działalność plastyczna, jako forma zabawy, stanowi potrzebę rozwojową i jest jedną z form aktywności dziecka.
Twórczość plastyczną dziecka można określić mianem swoistej zabawy. Swobodne, samorzutne rysunki, malowanki, wyklejanki dziecka, są bowiem zgodnie z koncepcją zabawy, powstają spontanicznie i twórczo. Dziecko wykonuje je zgodnie z własnymi potrzebami i estetyką. Tworząc swoją sztukę, nie ma ściśle określonego celu. Maluje, koloruje, rysuje, bo to sprawia mu przyjemność. Kolorowanie, jako jedna z najprostszych form plastycznych, to zabawa, która bardzo pozytywnie wpływa na rozwój manualny i intelektualny dziecka. Zdolności manualne są poprawiane przez lepszą koordynację ruchową determinowaną przez naturalną skłonność dziecka do starannego pokolorowania obrazka (mieszczenie się w wyznaczonych obszarach, równomierne pokrywanie kolorem itd.). Kolorowanie kształci pamięć wzrokową, zręczność manualną, sprzyja ekspresji, pobudza inwencję i twórczą pomysłowość.
Kolorowanie wspiera także rozwój motoryki małej, dziecko uczy się, jak w prawidłowy sposób trzymać kredkę, w jaki sposób koordynować ruchy dłoni, aby nie wyjeżdżać poza linię. Trzymanie kredki, wypełnianie odpowiednich pól, temperowanie kredek – to wszystko razem jest idealnym ćwiczeniem koordynacji ręka-oko, która jest niezbędna do wykonywania niemal wszystkich codziennych czynności. Kolorowanie to również rozwój wyobraźni i kreatywności – pozwala bowiem dziecku swobodnie wybierać kolory i sposób kolorowania. Kolorowanie kredkami woskowymi, świecowymi czy drewnianymi to technika łatwa i atrakcyjna, odpowiednia dla dzieci w wieku przedszkolnym i szkolnym. Technika ta rozwija uzdolnienia rysunkowe dziecka, pozwala na samodzielny dobór koloru tła do narysowanego kredką rysunku, wyzwala radość tworzenia, uczy rozróżniać kolory, pobudza wyobraźnię i fantazję. Kolorowanie kredkami ołówkowymi wyrabia też u dziecka umiejętność precyzyjnego rysowania i przygotowuje do nauki pisania.
Zabawa w kolorowanie wspomaga również rozwój intelektualny, który odbywa się na wielu płaszczyznach. Dzięki kolorowankom, dzieci angażują się w jedną czynność. Dążenie do celu, jakim jest dokładne i staranne wypełnienie kolorami pola, to z kolei nic innego jak ćwiczenie wytrwałości. Dobór odpowiednich kolorów i form pokolorowania obrazka rozwija kreatywność. Dzieci żywe uspokajają się, uczą koncentracji i doprowadzania do końca rozpoczętego zadania. U dzieci nieśmiałych udany efekt pracy przyczynia się do umocnienia poczucia własnej wartości. Zatem kolorowanie, jako forma sztuki wzmaga samokontrolę, a także rozwija praktyczne umiejętności i zmysł estetyczny. Koncentracja to cenna życiowa umiejętność, która dzieciom przychodzi z pewną trudnością. Kolorując, dziecko skupia się na obrazku i swojej czynności, a precyzja wymaga skupienia uwagi. Dodatkowo w dziecku rozwija się zmysł artystyczny, a pełne i estetyczne pokolorowanie obrazka pokazuje, że dziecko ma moc sprawczą, że potrafi coś zrobić, co ogromnie podnosi jego samoocenę i pozwala nabrać wiary w siebie. Edukacyjne znaczenie kolorowanek polega więc na tym, że zespala ono ze sobą procesy motoryczne, poznawcze i emocjonalne, przyczyniając się do harmonijnego rozwoju osobowości dziecka.
Kolorując dziecko poznaje różne kolory i ich odcienie. Warto więc, żeby dziecko miało duży wybór kolorowanek oraz kolorowych kredek. Najlepsze do kolorowania dla dzieci w wieku przedszkolnym i szkolnym są kredki grube. Kredki cienkie są pomocne jako dobre uzupełnienie, bowiem łatwiej nimi pokolorować szczegóły, jednak często powodują, że dziecko za mocno zaciska na nich rączkę. Kolejna cenna cecha kredek to jakość grafitu. Zbyt twardy powoduje, że dziecko mocniej dociska kredkę do papieru by uzyskać bardziej intensywny kolor, co może niekorzystnie wpływać na napięcie mięśni, szybciej też męczy się rączka dziecka. Ciekawym pomysłem są świecowe kredki w kształcie ostrosłupa prawidłowego, które wyglądają jak kolorowe trójkątne klocki. Polecane są jako narzędzie pracy dla małego, dwu- trzyletniego dziecka, bowiem wymuszają prawidłowy chwyt całą piąstką, pewnie wygodnie, a każda kredka ma kilka czubków, kilka boków i kilka ścian, co gwarantuje urozmaicenie rysowania. Inne ciekawe kredki to kredki kamyki: mają dobry kształt, wygodnie leżą w małej rączce, są wykonane z naturalnych i bezpiecznych materiałów i są świetne dla maluchów, rozpoczynających zabawę z kolorowaniem.