Twój bagaż lotniczy zaginął? W tych przypadkach dostaniesz odszkodowanie

Avatar photo
25 maja 2025,
dodał: Ewelina Szadkowska

Wykupując lot zawsze szukamy informacji, jak duży bagaż możemy ze sobą zabrać. Część naszych rzeczy może podróżować w bagażu podręcznym, który możemy mieć w samolocie. Większe walizki i torby zostają umieszczone w luku bagażowym samolotu lub podróżują innym transportem do celu naszej podróży. Bywa, że jednak nie docierają na miejsce i wówczas mamy uzasadnione roszczenia wobec przewoźnika.

Utrata większej części bagażu zawsze jest frustrująca i nierzadko decyduje o nieudanym urlopie. Trudno kupować na miejscu wszystkie potrzebne rzeczy, gdyż to może ograniczać nasz budżet, przewidziany na lokalne atrakcje. Aby odzyskać choć część wartości utraconych przedmiotów, warto ubiegać się o finansową rekompensatę. Jak to zrobić, by bez przeszkód uzyskać należne nam pieniądze? Najlepszą opcją jest ta, kiedy na koszt linii lotniczych możemy zrobić nowe zakupy, obejmujące zakres utraconych rzeczy. Nie musimy wówczas wydawać posiadanej przy sobie gotówki, co sprawi, że nie pozbawimy się możliwości korzystania z uroków naszego wyjazdu.

Przepisy są jednoznaczne

Kwestię odpowiedzialności materialnej za zgubiony lub zniszczony bagaż pasażera linii lotniczych reguluje konwencja montrealska. Obowiązuje ona wszystkich operatorów ruchu lotniczego, obsługujących połączenia międzynarodowe. W myśl zawartych tam przepisów, możemy ubiegać się maksymalnie o kwotę ok. 7 tysięcy zł za utracony bagaż (dokładna kwota zależy od aktualnego kursu obowiązującego dla SDR – międzynarodowej jednostki rozrachunkowej, w której jest wyrażona górna granica kwotowa – 1288 SDR). Linie lotnicze muszą zapłacić także za opóźnienie dostawy bagażu. Jeśli walizki zaginęły, przewoźnik ma 21 dni na ich odnalezienie. W przypadku gdy poszukiwania nie dadzą pozytywnego efektu, przysługuje nam finansowa rekompensata.

Te dokumenty są niezbędne

Jeśli natomiast ubiegamy się o zwrot za zakupy, które zrobiliśmy podczas urlopu, aby zaopatrzyć się w zagubione podczas podróży najpotrzebniejsze produkty, musimy przedstawić paragony. Każdą reklamację należy składać w formie pisemnej, dołączając dokumenty nadania bagażu oraz inne istotne dane. Pamiętajmy, by zrobić to niezwłocznie, gdyż po 7 dniach przedawnia się sprawa uszkodzenia bagażu, a po 21 – sprawa jego zaginięcia. Czasem linie lotnicze uchylają się od części odpowiedzialności za utracone mienie, powierzone im przez pasażera i nie chcą zapłacić całej interesującej nas kwoty. Wtedy mamy do dyspozycji kolejny wniosek oraz powołanie się na swoje prawa. Jeśli nie przyczyniliśmy się w żaden sposób do powstania szkody, to przewoźnik musi ponieść wszelkie koszty naprawienia tej straty. W praktyce trudno będzie udowodnić niedbalstwo właściciela bagażu.

Wybirając siew podróż, często przeżywamy stres powodowany oawami o bezpieczeńdtwo lotu i naszego bagażu. Warto najbardziej potrzebne rzeczy trzymać w bagażu podręcznym, aby nie pozostać w obcym kraju kompletnie bez niezbędnych przedmiotów. Nie wszystko można kupić od razu, więc taka zachowawcza strategia może się sprawdzić w najbardziej krytycznym momencie.