Pacjencie – czy znasz swoje prawa? | Wszystko dla zdrowia i urody, porady kulinarne Uroda i Zdrowie - serwis nie tylko dla kobiet!

Pacjencie – czy znasz swoje prawa?

20 stycznia 2015, dodał: milky
Artykuł zewnętrzny

Share and Enjoy !

Shares

Udając się po pomoc lekarską, warto znać swoje prawa związane z dostępem do bezpłatnego leczenia w ramach ubezpieczenia zdrowotnego. Wciąż jednak znajomość podstawowego dokumentu określającego je, czyli Europejskiej Karty Praw Pacjenta, jest wśród Polaków znikoma.

Dokument ten jest bardzo ważny, gdyż wyznacza standardy w opiece medycznej i w relacjach pacjent – lekarz. Jego znajomość leży więc w interesie zarówno pracowników służby zdrowia, jak i chorych. To pierwszy krok do zbudowania wzajemnych relacji opartych na zrozumieniu i zaufaniu. Czas więc poznać swoje prawa, by jeszcze skuteczniej ubiegać się o należną nam przecież pomoc lekarską!

1. Prawo do profilaktyki

Tylko należyta opieka pozwoli ci w przyszłości uniknąć wielu chorób.

2. Prawo dostępu do opieki medycznej

Jeśli wymaga tego twoje zdrowie, powinieneś mieć zapewniony dostęp do świadczeń medycznych, bez względu na swoje zasoby finansowe, miejsce zamieszkania czy rodzaj choroby.

3. Prawo do informacji

Personel medyczny zobowiązany jest do udzielania ci wszelkich informacji na temat twojego stanu zdrowia, świadczeń medycznych oraz sposobu korzystania z nich.

4. Prawo do wyrażenia zgody

Masz zagwarantowane prawo aktywnego uczestniczenia w decyzjach dotyczących twojego zdrowia, zarówno jeśli chodzi o proces leczenia, jak i o uczestnictwo w badaniach naukowych.

5. Prawo do wolnego wyboru

Na podstawie uzyskanych informacji możesz wybrać procedurę leczenia oraz świadczeniodawcę.

6. Prawo do prywatności i poufności

Informacje na twój temat są poufne, w tym też te dotyczące stanu zdrowia oraz ewentualnych procedur diagnostycznych lub terapeutycznych. Masz również prawo do ochrony prywatności podczas wykonywania badań diagnostycznych, wizyt u specjalisty oraz leczenia farmakologicznego/chirurgicznego.

7. Prawo o poszanowaniu czasu pacjenta

Każda osoba ma prawo do uzyskania niezbędnego leczenia w krótkim, wcześniej określonym czasie. Prawo to przysługuje pacjentowi na każdym etapie leczenia.

8. Prawo o przestrzeganiu norm jakościowych

Każda osoba ma prawo do korzystania ze świadczeń zdrowotnych wysokiej jakości, które powinny być zrealizowane zgodnie ze szczegółowo określonymi zasadami i normami.

9. Prawo do bezpieczeństwa

Każda osoba ma prawo do korzystania z prawidłowo świadczonych usług zdrowotnych, niewyrządzających jej żadnej krzywdy, wolnych od błędów, zgodnie z dobrą praktyką lekarską oraz prawo dostępu do świadczeń zdrowotnych i leczenia zgodnych z wysokimi normami bezpieczeństwa.

10. Prawo do innowacji

Każda osoba ma prawo dostępu do innowacji, w tym do procedur diagnostycznych, zgodnie z normami międzynarodowymi i niezależnie od względów ekonomicznych czy finansowych.

11. Prawo do unikania niepotrzebnego cierpienia i bólu

Każda osoba ma prawo do unikania, w takim stopniu, w jakim to możliwe, cierpienia i bólu – niezależnie od stadium choroby.

12. Prawo do leczenia dostosowanego do potrzeb

Każda osoba ma prawo do programów diagnostycznych lub terapeutycznych, dostosowanych do jej osobistych potrzeb w takim zakresie, w jakim to tylko możliwe.

13. Prawo do zażaleń

Każda osoba ma prawo do składania zażaleń – zawsze, gdy doznała ona jakiegokolwiek uszczerbku – oraz prawo do uzyskania odpowiedzi lub innej informacji zwrotnej.

14. Prawo do rekompensaty

Każda osoba ma prawo do otrzymania odpowiedniego odszkodowania w rozsądnie krótkim czasie, jeśli doznała krzywdy fizycznej, moralnej lub psychicznej, spowodowanej źle prowadzonym leczeniem.

15. Prawo do podejmowania działań leżących w interesie ogółu

16. Prawo do działalności na rzec przysługującym pacjentom praw

17. Prawo do uczestnictwa w kształtowaniu polityki zdrowotnej

Źródło: materiały II Kongresu Organizacji Pacjentów z Chorobami Nowotworowymi

Ważny adres do zapisania:

Rzecznik Praw Pacjenta

ul. Młynarska 46
01-171 Warszawa

bezpłatna ogólnopolska linia 800-190-590 – czynna pn.-pt. w godz. 9:00 – 21:00

Share and Enjoy !

Shares


Możesz śledzić wszystkie odpowiedzi do tego wpisu poprzez kanał .

4 komentarzy do Pacjencie – czy znasz swoje prawa?

  1. avatar milky pisze:

    W ZOZ-ach nagminnie jest łamane prawo o poszanowaniu czasu pacjenta, a żeby dostać się do lekarza, trzeba o 6.00 być w kolejce, bo personel nie odbiera telefonów…

  2. avatar sabbrina pisze:

    Ten nr bezpłatny działa tylko dla Polski, z zagranicy trzeba dzwonić na 48 22 532 – 82 – 50

  3. avatar Makgorzata pisze:

    Bardzo prosze o pomoc, probuje dzwonic z USA pod wskazany numer telefonu do Polski 800-190-590 aby uzyskac informacje od Rzecznika Praw Pacjenta, otrzymuje informacje ze numer ten nie jest w serwisie. Czy ktos z panstwa zna inny numer bezplatny do Rzecznika Praw Pacjenta? Dziekuje z gory za pomoc.

  4. avatar Kalinka01 pisze:

    Prawo do leczenia dostosowanego do potrzeb jest nieustannie łamane, bo np. do szpitala przyjmują i leczą na 1 chorobę, chociaż np. starszy człowiek ma ich zwykle już kilka…

Dodaj komentarz


FORUM - bieżące dyskusje

Białe meble - polecacie czy nie?
Niezaprzeczalnym atutem białych mebli kuchennych jest fakt, że doskonale sprawdzają się w małych przestrzeniach, rozjaśniając...
Co myślicie o kobiecym stylu zarząd…
Kobiety w roli menedżerek zarządzają podmiotami w inny sposób niż płeć przeciwna, gdyż częściej...
Nadpotliwość
Podstawowym sposobem na nadpotliwość jest odpowiednia higiena ciała. Częstotliwość kąpieli należy dostosować do swojej...
Bielizna
Bielizna jest potrzebna każdej kobiecie by dać jej uczucie komfortu w każdej sytuacji, podkreślić...