Dokument ten jest bardzo ważny, gdyż wyznacza standardy w opiece medycznej i w relacjach pacjent – lekarz. Jego znajomość leży więc w interesie zarówno pracowników służby zdrowia, jak i chorych. To pierwszy krok do zbudowania wzajemnych relacji opartych na zrozumieniu i zaufaniu. Czas więc poznać swoje prawa, by jeszcze skuteczniej ubiegać się o należną nam przecież pomoc lekarską!
1. Prawo do profilaktyki
Tylko należyta opieka pozwoli ci w przyszłości uniknąć wielu chorób.
2. Prawo dostępu do opieki medycznej
Jeśli wymaga tego twoje zdrowie, powinieneś mieć zapewniony dostęp do świadczeń medycznych, bez względu na swoje zasoby finansowe, miejsce zamieszkania czy rodzaj choroby.
3. Prawo do informacji
Personel medyczny zobowiązany jest do udzielania ci wszelkich informacji na temat twojego stanu zdrowia, świadczeń medycznych oraz sposobu korzystania z nich.
4. Prawo do wyrażenia zgody
Masz zagwarantowane prawo aktywnego uczestniczenia w decyzjach dotyczących twojego zdrowia, zarówno jeśli chodzi o proces leczenia, jak i o uczestnictwo w badaniach naukowych.
5. Prawo do wolnego wyboru
Na podstawie uzyskanych informacji możesz wybrać procedurę leczenia oraz świadczeniodawcę.
6. Prawo do prywatności i poufności
Informacje na twój temat są poufne, w tym też te dotyczące stanu zdrowia oraz ewentualnych procedur diagnostycznych lub terapeutycznych. Masz również prawo do ochrony prywatności podczas wykonywania badań diagnostycznych, wizyt u specjalisty oraz leczenia farmakologicznego/chirurgicznego.
7. Prawo o poszanowaniu czasu pacjenta
Każda osoba ma prawo do uzyskania niezbędnego leczenia w krótkim, wcześniej określonym czasie. Prawo to przysługuje pacjentowi na każdym etapie leczenia.
8. Prawo o przestrzeganiu norm jakościowych
Każda osoba ma prawo do korzystania ze świadczeń zdrowotnych wysokiej jakości, które powinny być zrealizowane zgodnie ze szczegółowo określonymi zasadami i normami.
9. Prawo do bezpieczeństwa
Każda osoba ma prawo do korzystania z prawidłowo świadczonych usług zdrowotnych, niewyrządzających jej żadnej krzywdy, wolnych od błędów, zgodnie z dobrą praktyką lekarską oraz prawo dostępu do świadczeń zdrowotnych i leczenia zgodnych z wysokimi normami bezpieczeństwa.
10. Prawo do innowacji
Każda osoba ma prawo dostępu do innowacji, w tym do procedur diagnostycznych, zgodnie z normami międzynarodowymi i niezależnie od względów ekonomicznych czy finansowych.
11. Prawo do unikania niepotrzebnego cierpienia i bólu
Każda osoba ma prawo do unikania, w takim stopniu, w jakim to możliwe, cierpienia i bólu – niezależnie od stadium choroby.
12. Prawo do leczenia dostosowanego do potrzeb
Każda osoba ma prawo do programów diagnostycznych lub terapeutycznych, dostosowanych do jej osobistych potrzeb w takim zakresie, w jakim to tylko możliwe.
13. Prawo do zażaleń
Każda osoba ma prawo do składania zażaleń – zawsze, gdy doznała ona jakiegokolwiek uszczerbku – oraz prawo do uzyskania odpowiedzi lub innej informacji zwrotnej.
14. Prawo do rekompensaty
Każda osoba ma prawo do otrzymania odpowiedniego odszkodowania w rozsądnie krótkim czasie, jeśli doznała krzywdy fizycznej, moralnej lub psychicznej, spowodowanej źle prowadzonym leczeniem.
15. Prawo do podejmowania działań leżących w interesie ogółu
16. Prawo do działalności na rzec przysługującym pacjentom praw
17. Prawo do uczestnictwa w kształtowaniu polityki zdrowotnej
Źródło: materiały II Kongresu Organizacji Pacjentów z Chorobami Nowotworowymi
Ważny adres do zapisania:
Rzecznik Praw Pacjenta
ul. Młynarska 46
01-171 Warszawa
bezpłatna ogólnopolska linia 800-190-590 – czynna pn.-pt. w godz. 9:00 – 21:00