Praktyczne podejście Polaków do mody okularowej – stawiamy na klasykę i czerń [NOWY RAPORT]
Przy zakupie nowej pary okularów Polacy kierują się głównie dopasowaniem do twarzy, wygodą i wyglądem oprawek. Mimo że ponad połowa z nas bierze też pod uwagę aktualne trendy, to niewielu kojarzy konkretne modele (np. z popkultury) lub ma swoją ulubioną markę. Z najnowszego raportu przygotowanego przez wOkularach.pl we współpracy z Elephate dowiemy się więcej na temat okularowych wyborów Polaków.
Sposób postrzegania okularów zmienił się na przestrzeni lat. Obecnie nie są traktowane wyłącznie jako przedmiot korygujący wzrok, ale także jako element garderoby, który ma podkreślać nasz styl. W ramach badania sprawdziliśmy, co jest dla Polaków najważniejsze w wyglądzie okularów i jakie mają preferencje dotyczące stylu oprawek.
Klasyka zawsze na czasie
Do mody okularowej Polacy podchodzą dość zachowawczo – większość nie ma swojej ulubionej marki okularów ani nie śledzi trendów optycznych. Jeśli już szukamy inspiracji, to najczęściej w Internecie – głównie w mediach społecznościowych, takich jak Instagram. Przy zakupie oprawek kierujemy się przede wszystkim trzema czynnikami: dopasowaniem do twarzy, wygodą noszenia i wyglądem okularów.
Jaki styl najbardziej odpowiada Polakom? Ponad połowa badanych to zwolennicy klasycznych modeli, które nie rzucają się zbytnio w oczy. Za bardziej ekstrawaganckimi, wyróżniającymi się oprawkami opowiedziało się tylko 18%, a pozostali wybraliby jedne lub drugie w zależności od sytuacji. Niemal połowa respondentów za swój ulubiony kształt oprawek uznała owalny, a 39% prostokątny. Na dalszych miejscach znalazły się okulary okrągłe (30%), typu kocie oczy (28%) oraz pilotki (12%).
Czarne oprawki niekwestionowanym hitem
Oprócz kształtu bardzo istotny jest też dla nas kolor oprawek. Zdecydowanie najbardziej preferowanym przez Polaków jest czarny – wskazało go niemal 3 na 4 badanych. Co czwartej osobie odpowiadają też oprawki brązowe lub złote, a co piątej srebrne bądź niebieskie.
Nasze preferencje dotyczące mody okularowej tłumaczy stylistka Wero Wysoczyńska: Sądzę, że zachowawczość w wyborze opraw wynika z kilku powodów. Przede wszystkim, Polacy w swoich decyzjach zakupowych na ogół kierują się klasyką w formie i kolorze. Nie ma też jednoznacznych trendów dotyczących opraw, więc wybieramy bezpiecznie. Poza tym okulary są elementem, który wielu z nas (również ja) ma na nosie przez cały czas. Dobrze mieć zatem coś, co nie zacznie nas drażnić – jak zbyt mocne perfumy. Nie powinny być więc zbyt krzykliwe w kolorze ani za duże i ciężkie. I na koniec: myślę, że wciąż jeszcze nie jest popularne traktowanie opraw jako elementu biżuteryjnego, stąd bardzo często mamy tylko jedną parę, która powinna pasować do wszystkiego.
Zaskakująca popularność okularów zerówek
Okulary korekcyjne stały się lubianym dodatkiem do tego stopnia, że chcą je również nosić niektóre osoby cieszące się dobrym wzrokiem. Co czwarta osoba przyznała, że zdarzyło jej się nosić okulary bez mocy, czyli tzw. zerówki. Z jakich powodów? Najważniejszy okazał się aspekt wizualny – nieco ponad połowa użytkowników zerówek chciała dzięki nim urozmaicić swój wygląd. Dopiero na drugim miejscu znalazły się właściwości optyczne (np. specjalne szkła do komputera), wskazane przez 37% respondentów. Z kolei 31% przyznało, że nosiło je po prostu z powodu panującej mody na okulary. Co piąta osoba użyła ich również jako alternatywy dla biżuterii lub elementu mającego podkreślić oczytanie lub profesjonalizm.
Pełny raport „Okulary jako element garderoby, czyli jak skupiamy na sobie wzrok innych?” dostępny jest na stronie wOkularach.pl.