Przez chorobę czy postępujący proces starzenia się, pomoc drugiej osoby w codziennych czynnościach jest nieodzowna. Gdy wsparcie dotyczy także pielęgnacji, sytuacja może być kłopotliwa dla obu stron.
57% kobiet w wieku 45+ uważa, że gdyby ich stan zdrowia tego wymagał, najtrudniej byłoby im zaakceptować konieczność udzielania pomocy w codziennej pielęgnacji ze strony drugiej osoby – wynika z badania „Między nami kobietami” zrealizowanego na zlecenie marki TENA. Polki wspominały także o uczuciu skrępowania, które może towarzyszyć osobom potrzebującym takiej opieki. Eksperci podkreślają, że kluczem do wzajemnego zrozumienia jest dobra komunikacja, która pomoże poznać potrzeby i emocje osoby chorej.
„Obecność opiekuna prezentującego postawę zrozumienia i szacunku ma kluczowe znaczenie dla doświadczenia radości życia i sposobu przeżywania codziennych trudności przez podopiecznego. Świadomość tego, że obok jest ktoś życzliwy, ktoś, kto jest zainteresowany tym, co mam do powiedzenia i naprawdę słucha tego, co mówię, sprzyja uspokojeniu i zwiększeniu poczucia bezpieczeństwa. Warto uzmysłowić sobie, że w takiej relacji opiekun staje się dla podopiecznego kimś ważnym i oczekiwanym. Rola opiekuna nie ogranicza się wtedy tylko do czynności pielęgnacyjnych, ale wiąże się także z zapewnieniem wsparcia emocjonalnego i wartościującego – bardzo cennego dla człowieka w każdym wieku – tłumaczy psycholog Iwona Haak, ekspert infolinii TENA.
Dobra komunikacja krok po kroku
Dobra komunikacja między osobą niesamodzielną a jej opiekunem opiera się na równości sił i wzajemnym zrozumieniu. Warto jednak pamiętać, że życzliwość i wyrozumiałość wobec drugiej osoby to postawy, które wypracowuje się przez lata. Jeśli od początku będziemy dbać o dobre relacje z najbliższymi, nauczymy nasze dzieci szacunku do osób starszych i chorych, w przyszłości na pewno będziemy mogli liczyć na ich wsparcie i zrozumienie, gdy ze względu na nasz stan zdrowia sami będziemy wymagali pomocy w codziennych czynnościach. O czym jeszcze warto pamiętać w kontekście dobrej komunikacji
z podopiecznym?
Zadbaj o warunki. Osoby chore mogą gorzej radzić sobie z komunikacyjnym pośpiechem i szumem. Rozmawiaj twarzą w twarz, ogranicz w tym czasie rozpraszające bodźce, jak radio, telewizja, inne rozmowy, mów wyraźnie.
Słuchaj! Daj się wypowiedzieć. Nie zbywaj kłopotów i lęków bliskiej ci osoby słowem „przesadzasz”. Postępujący proces choroby czy starzenia się może być trudny, budzić lęki o przyszłość, stan zdrowia. Wysłuchaj i staraj się zrozumieć.
Proponuj, nie narzucaj. Nawet jeśli uważasz, że postępowanie podopiecznego jest nieracjonalne i wiesz, że coś da się zrobić lepiej, zastanów się, czy warto interweniować. Pomyśl, skąd wynika jego zachowanie. Możesz zaproponować inne rozwiązanie, ale powstrzymaj się od pouczania. Powiedz raczej „A wiesz, że można to też zrobić też inaczej…”
Pozwól decydować. W przypadku osób niesamodzielnych ruchowo to Ty bardzo często podejmujesz decyzje dotyczące ich życia. Nawet w tych sytuacjach daj jednak bliskiej osobie poczucie, że ma wpływ na to, co się z nią dzieje.
Pomoc w pielęgnacji
Pomoc w pielęgnacji wymaga zdobycia odpowiedniej wiedzy, która pozwoli nam fachowo zaopiekować się bliskim, zwłaszcza jeśli osoba ta ma np. nietrzymanie moczu (NTM). Jeśli tak jest powinniśmy znać zasady higieny i poszukać produktów przeznaczonych do codziennej pielęgnacji, które ułatwią bliskiej osobie życie z dolegliwością NTM. Mogą to być specjalne preparaty do higieny intymnej i pielęgnacji wrażliwej skóry, a także pieluchomajtki zapewniające komfort poprzez odpowiedni poziom chłonności (np. TENA Slip). W trakcie pielęgnowania chorego bardzo ważne jest też to, by uszanować granice intymności i wstydu wyznaczone przez samego podopiecznego. Zawsze należy także informować go o tym, co chcemy zrobić. Pomagajmy od momentu, w którym podopieczny wyrazi potrzebę wsparcia go w poszczególnych czynnościach pielęgnacyjnych.
Dodatkowe wsparcie!
Warto, by opiekunowie poszukali dodatkowego wsparcia. Dzięki bezpłatnej infolinii TENA 800 60 66 68, przy której w każdą pierwszą środę miesiąca dyżurują psycholog (godz. 9–13) i pielęgniarka urologiczna (godz. 16–20) możesz podzielić się swoimi wątpliwościami. Pod tym samym numerem telefonu masz możliwość zamówienia darmowego poradnika dla opiekunów osób starszych Zrozumieć, żeby pomóc. Przygotowany pod okiem ekspertów specjalizujących się w zagadnieniach zdrowia i psychologii, dostarczy wiele praktycznych wskazówek dotyczących opieki nad seniorami, pomocy w pielęgnacji, a także podpowiedzi, jak uzyskać refundację na produkty do pielęgnacji osób z NTM.