Opinie opiniom nierówne, czyli kilka słów o recenzjach w sieci

9 stycznia 2015,
dodał: HealthThink
Artykuł zewnętrzny

file1420803743

79% z nas ufa przeczytanym opiniom w sieci, tak jakby dany produkt polecała lub odradzała bliska osoba. Jak rozpoznać, czy dana recenzja jest prawdziwa, czy stoją za nią nieuczciwi specjaliści ds. marketingu szeptanego?

Według badań aż 67% osób, które korzystają z internetu i robią lub zamierzają zrobić zakupy zarówno w sieci, jak i poza nią – sprawdza dany produkt, czytając około 6 opinii na portalach gromadzących oceny i komentarze, zanim zdecydują się na zakup. Nie jest to jednak jedyny czynnik determinujący wrzucenie do koszyka kosmetyku, czy sprzętu audio-video. Wśród przyczyn, z powodu których decydujemy się wydać pieniądze, znajdują się także: obsługa klienta, ceny, szybkość otwierania strony www e-sklepu, sposób prezentacji produktu oraz ogólny wygląd sklepu czy e-sklepu. Pośród tak wielu bodźców, które nie są nam obojętne – opinie innych mają kluczowe znaczenie.

Marketing szeptany

Coraz częściej słyszy się, że opinie dodawane pod produktami to zręcznie napisana kryptoreklama, a za jej autorstwo posądzani są specjaliści ds. marketingu danego producenta. Czy nie ma recepty na to, aby stworzyć portal godny zaufania w 100%? W zależności od uczciwości założyciela sklepów internetowych i portali gromadzących opinie, dodawane oceny produktu podlegają mniejszej lub większej moderacji. Na naszym portalu, dla którego kluczowe jest, aby opinie były wiarygodne, zastosowaliśmy szereg technicznych zabezpieczeń, eliminujących adresy IP, z których dodawane są fałszywe komunikaty – tłumaczy Milena Przybilska, Online Marketing Manager portalu Medlista.pl, na którym pacjenci oceniają leki – Rynek, na którym się poruszamy jest tak specyficzny, że nie możemy sobie pozwolić na nierzetelność. Gdybyśmy podchodzili do tego pobłażliwie – zaszkodzilibyśmy przede wszystkim pacjentom, których zdrowie narazilibyśmy na szwank – dodaje. Najlepszą opinią usługi, czy produktu jest opinia osób, które zdążyły je nabyć i przetestować, stąd wyniki badań wskazują rosnącą tendencję wśród klientów do korzystania z portali, kumulujących opinie w dużych ilościach. Dzięki różnorodności oraz pokaźnej liczbie komentarzy istnieje prawdopodobieństwo, że finalna ocena jest wiarygodna. Istnieją jednak dwa rodzaje opinii dodawanych w ramach marketingu szeptanego: takie, które jedynie poruszają temat danego produktu i takie, które go zachwalają.

Jak rozpoznać fałszywą opinię?

Nie jest łatwo zorientować się, które opinie są fałszywe, a które dodawane są z powodu prawdziwej satysfakcji klienta. Rzadko jednak zdarza się, żeby satysfakcja statystycznego Polaka była 100%. Łatwo zatem rozróżnić rzetelną ocenę od naciąganej. Po pierwsze, najczęściej marketingowcy dodają nazwę produktu, czy producenta pogrubioną czcionką lub tekst przekierowuje bezpośrednio na stronę internetową. Po drugie, z reguły taka fałszywa opinia jest praktycznie bezkrytyczna i przedstawia dany obiekt w samych superlatywach. Po trzecie, rzadko zdarza się, aby opinia z danego adresu IP, czy pod danym nickiem pojawiła się drugi raz lub użytkownik odpowiadał na komentarze innych. Jeśli zweryfikujemy takiego marketingowca możemy poprosić administratora o eliminację użytkownika z forum lub z portalu. Nie jest to powszechne działanie, więc warto zwracać na to uwagę. Jeśli administrator odpowie na nasze zażalenia oznacza to, że zależy mu na tym, aby opinie faktycznie były wiarygodnym źródłem informacji – podsumowuje Milena Przybilska.

Podsumowując, portale, na których znajdujemy opinie o produktach nie zawsze są siedliskiem recenzji marketingowych. Grunt to racjonalne spojrzenie na to, co znajdujemy w sieci, a rzetelnie przygotowany portal może stać się miejscem, gdzie użytkownicy chętnie będą powracać i korzystać z wiedzy innych.



FORUM - bieżące dyskusje

jaką wodę pić?
Nie lubisz smaku samej wody? Miałam tak kiedyś, a potem jakoś się przyzwyczaiłam.
Ogólnie o zdrowiu
Witaminka D musi być, do tego B12 i jak czuję się gorzej,...
Problem z włosami
No właśnie, słusznie zauważyłaś Iwonko, że to skład powinien decydować o wyborze suplementu. Zazwyczaj...
Na Jesienne smutki jakie zapachy?
O zapachu prania? :D Brzmi ciekawie. Zawsze lubiłam tę świeżość, jak ktoś w pobliżu...

Preferencje plików cookies

Inne

Inne pliki cookie to te, które są analizowane i nie zostały jeszcze przypisane do żadnej z kategorii.

Niezbędne

Niezbędne
Niezbędne pliki cookie są absolutnie niezbędne do prawidłowego funkcjonowania strony. Te pliki cookie zapewniają działanie podstawowych funkcji i zabezpieczeń witryny. Anonimowo.

Reklamowe

Reklamowe pliki cookie są stosowane, by wyświetlać użytkownikom odpowiednie reklamy i kampanie marketingowe. Te pliki śledzą użytkowników na stronach i zbierają informacje w celu dostarczania dostosowanych reklam.

Analityczne

Analityczne pliki cookie są stosowane, by zrozumieć, w jaki sposób odwiedzający wchodzą w interakcję ze stroną internetową. Te pliki pomagają zbierać informacje o wskaźnikach dot. liczby odwiedzających, współczynniku odrzuceń, źródle ruchu itp.

Funkcjonalne

Funkcjonalne pliki cookie wspierają niektóre funkcje tj. udostępnianie zawartości strony w mediach społecznościowych, zbieranie informacji zwrotnych i inne funkcjonalności podmiotów trzecich.

Wydajnościowe

Wydajnościowe pliki cookie pomagają zrozumieć i analizować kluczowe wskaźniki wydajności strony, co pomaga zapewnić lepsze wrażenia dla użytkowników.