O czym należy pamiętać, gdy nasz lot będzie opóźniony?

13 stycznia 2020, dodał: Redakcja
Artykuł zewnętrzny

Procedura dochodzenie odszkodowania za opóźniony lot nie jest szczególnie skomplikowana, niemniej dla osób nie zajmujących się profesjonalnie procesami odszkodowawczymi może rodzić pewne problemy. Poniżej znajdą Państwo najważniejsze informacje związane z należną rekompensatą za opóźniony lub odwołany lot.

O tym, że do opóźnień samolotów dochodzi coraz częściej nie trzeba nikogo przekonywać. W większości przypadków winę za opóźnienie czy odwołanie lotu ponosi przewoźnik. Przy niewielkim opóźnieniu zazwyczaj nie ponosimy negatywnych konsekwencji zaistniałej sytuacji, niestety w momencie, gdy opóźnienie sięga 2 lub 3 godzin, lub co gorsza, odwołano nasz samolot, straty mogą okazać się bardzo dotkliwe. Dlatego zgodnie z rozporządzeniem WE 261/2004 poszkodowanym przysługuje odszkodowanie w różnej wysokości w zależności od odległości i czasu opóźnienia samolotu.

Warto wiedzieć, że w przypadku dużego opóźnienia lub odwołania lotu, już na lotnisku powinniśmy podjąć działania zmierzające do zabezpieczenia naszych roszczeń w przyszłości. Pasażerowie opóźnionych lotów mogą dochodzić odszkodowania, jeżeli z powodu tych lotów poniosą stratę czasu wynoszącą co najmniej 3 godziny, czyli jeżeli przybędą do ich miejsca docelowego co najmniej 3 godziny po pierwotnie wskazanej godzinie w rezerwacji lotniczej.

Przykładowo, o odszkodowanie nie będą mogli ubiegać się pasażerowie, którzy co prawda wylecieli z lotniska “A” 3 godziny po planowej godzinie odlotu, niemniej do lotniska docelowego “B” dolecieli z opóźnieniem mniejszym niż 3 godziny.

Zatem jeżeli na lotnisku docelowym wylądowaliśmy z co najmniej 3 godzinnym opóźnieniem, co do zasady przysługuje nam prawo żądania odszkodowania. 

Pamiętajmy, że odszkodowanie będzie przysługiwać, gdy:

– port lotniczy, z którego wylatywaliśmy znajdował się na terenie Państwa Członkowskiego Unii Europejskiej, ewentualnie 

– port lotniczy docelowy znajdował się na terenie Unii Europejskiej – jednak tylko w przypadku, gdy dotychczas nie otrzymano pomocy w kraju, z którego wylatywaliśmy, a przewoźnik lotniczy posiada ważną licencję na prowadzenie działalności wydaną przez Państwo Członkowskie.

Pasażer musi ponadto posiadać potwierdzoną rezerwację na dany lot oraz stawić się na odprawę we wskazanym przez przewoźnika czasie, lub, jeżeli czas nie został określony, nie później niż 45 minut przed ogłoszoną godziną odlotu. 

Na lotnisku

Będąc na lotnisku przede wszystkim nie wyrzucajmy dokumentów potwierdzających naszą obecność na lotnisku przed wylotem np., karty pokładowej, rachunków świadczących o poniesionych dodatkowych kosztach, dokonanych rezerwacji (pobyt w hotelu, wycieczki etc.). 

Następnie należy ustalić przyczynę opóźnienia lub odwołania lotu. Niestety w niektórych przypadkach przewoźnik może odmówić wypłaty odszkodowania. Do wyjątkowych okoliczności należy między innymi:

  • warunki meteorologiczne (np. burza, mgła), 
  • zagrożenie bezpieczeństwa (np. konflikty zbrojne) 
  • zamknięciem przestrzeni powietrznej. 

Warto wiedzieć, że strajki pracowników linii lotniczych nie są zaliczane do wyjątkowych okoliczności. Przewoźnik ma więc obowiązek wypłacić odszkodowania pasażerom, których lot został z powodu strajku odwołany lub opóźniony.

Wysokość odszkodowania

Wysokość odszkodowania w przypadku opóźnienia samolotu wynosi od 250 do 600 EURO i zależy od:

  • odległości między lotniskiem wylotu i lotniskiem docelowym, oraz
  • czasu opóźnienia (co najmniej 3 godziny). 

Po powrocie

W celu uzyskania odszkodowania niezbędne jest sporządzenie wniosku o odszkodowanie. Pismo należy zaadresować do przewoźnika obsługującego lot. Pamiętajmy o wskazaniu w nim wszystkich ww. informacji, sprecyzowaniu naszego żądania oraz załączeniu stosownej dokumentacji. 

Niestety ze względu na zawiłości prawne oraz przedłużający się czas trwania postępowań pasażerowie coraz częściej rezygnują z dochodzenia należnych odszkodowań. Mimo tych niedogodności warto walczyć o swoje prawa.