Na czym polega teleporada u lekarza?

7 kwietnia 2023, dodał: Alfa i Omega
Artykuł zewnętrzny

Dzięki rozwojowi telemedycyny wiele usług medycznych można dziś zrealizować zdalnie, bez potrzeby wychodzenia z domu, a co za tym idzie – szybciej i sprawniej. Zdalna możliwość konsultacji lekarskiej znacznie ułatwia też dostęp do usług medycznych.

Teleporada to forma świadczenia usług medycznych i opieki zdrowotnej na odległość. Zazwyczaj odbywają się w formie rozmowy telefonicznej, ale możliwe są również konsultacje lekarskie online za pośrednictwem wideokonferencji czy czatu. Dzięki teleporadzie każdy może monitorować zdrowie bez konieczności odbycia wizyty w gabinecie. Jedną z głównych korzyści jest umożliwienie dostępu do opieki zdrowotnej bez konieczności fizycznego spotkania i dojazdu pacjenta czy profesjonalisty medycznego do miejsca świadczenia usług. Rozmowa ze specjalistą na odległość jest bardzo dobrym rozwiązaniem, ponieważ jest wygodna i przede wszystkim bezpieczna.

Teleporada to usługa, pozwalająca na udzielenie porady przez telefon bądź internet przez lekarza specjalistę. Teleporadę możemy uzyskać, poprzez odpowiednią aplikację lub stronę internetową, rezerwując termin i podając swoje dane (np. nr telefonu). W wyznaczonym terminie lekarz kontaktuje się z nami pod wskazanym numerem lub adresem elektronicznym. Teleporada zapewnia możliwość rozmowy z lekarzem wybranej specjalności (np. z internistą, pediatrą, endokrynologiem, dermatologiem, laryngologiem) o swoim problemie i dolegliwości, skonsultowania wyników badań (np. krwi, RTG, EKG, rezonansu magnetycznego, tomografii komputerowej, USG itp.), uzyskania diagnozy na podstawie dostarczonych wyników badań oraz wywiadu lekarskiego, a także uzyskania e-recepty, e-zwolnienia lub skierowania na kolejne badania. Teleporada oferuje także ekspresową pomoc w sytuacjach, które wymagają niezwłocznej reakcji.

Do głównych zalet teleporady zalicza się oszczędność czasu – nie musimy tracić go na dojazdy do placówki i oczekiwanie w kolejce do gabinetu lekarskiego oraz bezpieczeństwo – brak bezpośredniego kontaktu z osobami chorymi. Możliwość korzystania z teleporady to również możliwość przełamania barier geograficznych – możliwość odbycia teleporady z każdego miejsca na świecie oraz znalezienia odpowiedniego specjalisty poza miejscem zamieszkania. Teleporada zapewnia także szybką diagnozę – na telekonsultację możemy umówić się błyskawicznie dzięki aplikacjom, co jest szczególnie ważne w odniesieniu do nagłych przypadków, niewymagających wizyty w placówce czy hospitalizacji. Teleporada to również kompleksowa usługa medyczna – podczas teleporady lekarz dokonuje bowiem profesjonalnej interpretacji wyników badań, stawia diagnozę, wydaje zalecenia oraz wystawia skierowania, e-recepty i e-zwolnienia. Teleporada to także wygodna forma porady, jeśli nie wiemy dokładnie do jakiego specjalisty udać się na wizytę. Teleporady pozwalają również na szybką reakcję jednostek ochrony zdrowia w przypadku, kiedy lekarz już na podstawie rozmowy telefonicznej stwierdzi, że stan pacjenta wymaga hospitalizacji.

Obecnie teleporady są coraz chętniej wybierane przez pacjentów, ponieważ pozwalają na szybkie zdiagnozowanie problemu zdrowotnego, a większość publicznych i prywatnych placówek medycznych oferuje profesjonalne teleporady swoim pacjentom. Teleporada to także bardzo przydatne rozwiązanie w nagłych przypadkach. Jest również niezastąpiona dla pacjentów mieszkających w małych miejscowościach, z utrudnionym dostępem do lekarzy specjalistów, dla których częste wizyty w placówkach medycznych to spory wydatek i ogromna strata czasu poświęconego na dojazdy, a także dla pacjentów chorujących przewlekle i będących w trakcie leczenia, którzy wymagają częstych wizyt kontrolnych, którzy dzięki teleporadom mogą na bieżąco monitorować stanu zdrowia, interpretowanie wyników badań i przepisywanie leków. Są one bardzo wygodne i pomocne w przypadku leczenia schorzeń przewlekłych u pacjentów, których historia jest znana lekarzowi.

Teleporady są jednocześnie zalecane osobom o osłabionej odporności, np. chorych na nowotwory, dla których wizyta w placówce wiąże się z dużym ryzykiem zakażenia i zagrożeniem życia, osobom starszym i mającym problemy z poruszaniem się, a także kobietom w ciąży i rodzicom małych dzieci. Teleporady dobrze sprawdzają się też w przypadku leczenia okresowych infekcji, korekty dawek przyjmowanych leków czy przedłużenia bieżących recept i istotnie ograniczają zbędne wizyty pacjentów w ośrodkach zdrowia. Na teleporadzie korzystają również osoby czynne zawodowo, nie powoduje to bowiem absencji w pracy i nie trzeba wykorzystywać dnia urlopu, który można przeznaczyć na zasłużony wypoczynek.