Zachowania kształtujące rozwój dziecka ważne są od samego początku. Jak sprawić aby były one przyjemnie spędzonym czasem zarówno dla rodziców, jak i dzieci? To proste, wystarczy połączyć naukę z zabawą. W jaki sposób tego dokonać? Oto kilka przykładów:
1. „A kuku”
Swoją twarz zasłaniamy dłońmi lub jakimś przedmiotem, tak aby była niewidoczna, a następnie ją odkrywamy i mówimy „a kuku”. Dziecko z pewnością ucieszy się, kiedy znowu zobaczy rodzica, a z czasem samo zrozumie motyw tej zabawy.
2. „Odbicie lustrzane”
Kładziemy niemowlaka tak, aby widział w lustrze odbicie rodzica, a następnie przesuwamy lusterko na boki, zmuszając maleństwo do ruchów głowy, gdyż najprawdopodobniej będzie ono podążać za widokiem mamy lub taty. Takie ćwiczenia wzmacniają mięśnie karku.
3. „Powtarzanie”
Zabawa polega na patrzeniu dziecku w oczy i wydawaniu różnych dźwięków, tak długo, aż usłyszymy odpowiedź dziecka. W pierwszym etapie będą to dźwięki typu „grrrry”, „brrry” itd., w późniejszym etapie zastępujemy je słowami.
4. „Klaskanie”
Bierzemy rączki dziecka i układamy tak by razem z nim ćwiczyć klaskanie. Do tego śpiewamy znaną wszystkim melodię „Kosi, kosi łapci…”. Po wielu ćwiczeniach dziecko samodzielnie próbuje trafić jedną rączką w drugą.
5. „Rowerek”
Delikatnie zginamy na przemian nóżki dziecka, udając jadę na rowerku.
6. „Falowanie”
Bierzemy rączki dziecka, następnie podnosimy je i opuszczamy.
7. „Złap mnie”
Kładziemy zabawki takie jak grzechotki w zasięgu dłoni dziecka i namawiamy je do chwytania.
8. „Gdzie jest…?”
Bierzemy jakiś mały przedmiot np. kamyk i chowały go w dłoni, tak aby był niewidoczny, następnie otwieramy dłoń i pokazujemy maluszkowi, że przedmiot nadal tam jest.
9. „Pokazywanie przedmiotów”
Pokazujemy dziecku różne rzeczy i mówimy do czego służą, a następnie dajemy mu je do rączki, aby mógł sam dokładnie obejrzeć.
10. „Uciekające światełko”
Gasimy światło w pokoju i razem z dzieckiem kładziemy się tak, żeby widzieć sufit. Potrzebna jest także latarka, którą wytaczamy świetliste kręgi.
11. „Tu mam oczko, a tu nosek”
Pokazujemy maluchowi, gdzie znajdują się odpowiednie części ciała, oczywiście nazywając je i mówiąc do czego służą.
12. „U fryzjera”
Pokazujemy dziecku jak uczesać np. lalę i zachęcamy do naśladowania tej czynności.
13. „Przynieś”
Na stoliku układamy różne przedmioty, a następnie prosimy dziecko, aby je przyniosło lub odłożyło na miejsce.
14. „Czytanie”
Dajemy dziecku sztywną książeczkę i zachęcamy do przekładania kartek.