Pytań i kontrowersji wokół pierwszej rozmowy z pacjentem jest wiele. Dotyczą one różnych kwestii: przywitania, sposobu prowadzenia rozmowy czy chociażby ubioru. W tym artykule postaramy się rozwiać wątpliwości pojawiające się najczęściej i odpowiedzieć na kluczowe pytania dotyczące relacji na linii lekarz – pacjent. Odpowiednie przygotowanie do rozmowy pozwoli wywrzeć dobre pierwsze wrażenie, sprawić, że pacjent obdarzy nas zaufaniem i będzie chętniej korzystał z naszych porad także w przyszłości.
Ubiór w pracy lekarza
Zdaniem specjalistów już w ciągu pierwszych kilku minut można sobie wyrobić zdanie na temat lekarza. Warto pamiętać o tym, że pracownicy medyczni są oceniani po tym, jak wyglądają, dlatego trzeba zadbać o schludny, profesjonalny wygląd.
Jednym z najważniejszych elementów ubioru lekarze jest oczywiście fartuch medyczny. Bardzo ważne, aby prezentował się estetycznie, był nieskazitelnie czysty i wyprasowany.
Powinien być dobrze dopasowany pod względem rozmiaru oraz kroju do osoby, która go nosi. Ze względu na użyteczność, dobrze jest, jeśli taki fartuch posiada dodatkowe kieszenie, w których można przechowywać drobne rzeczy przydatne w czasie wizyty. W sklepie Uniformshop dostępne są różne rodzaje fartuchów dedykowanych pracownikom medycznym, oprócz klasycznego, lekarskiego, dostępne są także fartuch stomatologiczny, fartuch weterynaryjny czy fartuch laboratoryjny.
Sprawdź dostępne fartuchy medyczne damskie i męskie
Komunikacja werbalna i niewerbalna z pacjentem – przywitanie
Głównym celem kontaktu lekarza z pacjentem jest sprawne przeprowadzenie procesu leczenia. Bardzo ważne dla komfortu psychicznego pacjenta jest poczucie, że to lekarz inicjuje rozmowę i decyduje o jej przebiegu. I o tym powinna też świadczyć forma przywitania. Pacjent powinien postrzegać lekarza jako swój autorytet. Na dalszym etapie leczenia pozwoli to na proponowanie adekwatnych rozwiązań, czy sprawne przeprowadzenie trudnych rozmów.
Jeśli nie chcemy witać się z pacjentem poprzez podanie ręki, co ma swoje uzasadnienie w aktualnej sytuacji w kraju, trzeba wdrożyć inne sposoby na kulturalne okazanie pozytywnego nastawienia. Jedną z możliwości jest wyjście przed drzwi gabinetu, wypowiedzenie imienia i nazwiska pacjenta oraz zaproszenie go do środka poprzez wskazanie mu wejścia. Bardzo ważna dla pacjenta jest mowa ciała lekarza. Pożądane cechy, które warto wyrazić niewerbalnie to pewność siebie i zdecydowanie. Ma to wpływ na psychikę pacjenta, który staje się przez to spokojniejszy.
Relacja lekarz – pacjent, czyli jak się zwracać do siebie
Neutralna forma zwracania się do pacjenta to oficjalna forma „pan/pani”. Im bardziej ogólnych zwrotów będziemy używać, tym mniejsze ryzyko, że pacjent poczuje się urażony. Dużo jednak zależy od temperamentu pacjenta. Osoby, które na co dzień są otwarte, uśmiechnięte i wygadane preferują raczej, by zwracać się do nich, używając imienia. Takie rozwiązanie można jednak wprowadzić na późniejszym etapie leczenia.
Na początku nie jest dobrym rozwiązaniem przechodzenie „na ty”, zwłaszcza jeśli pierwszą próbę podejmuje sam pacjent. Skrócenie dystansu może negatywnie odbić się na relacjach, gdyż niszczy autorytet lekarza. Warto tutaj jednak zachować złoty środek między swobodną rozmową a tą zbyt sztywną i oficjalną, która tworzy bariery nie do pokonania. Jeśli pacjent jest dzieckiem, nastolatkiem czy osobą dużo młodszą, można zwracać się do niego po imieniu. Korzystniej jednak używać przy tym oficjalnej formy imienia (bez zdrobnień), które mogą być z kolei odbierane jako znak lekceważącego podejścia.
Najważniejsze zasady komunikacji z pacjentem
Dziś umiejętność dotarcia do pacjentów jest niesłychanie istotna. Sukces placówek jest często zależny od umiejętności zaprezentowania swoich mocnych stron oraz prowadzenia skutecznej komunikacji.
Bardzo ważne, by umieć radzić sobie z pacjentami w różnych sytuacjach. Warto ćwiczyć sposoby podejścia do pacjentów o odmiennych temperamentach. Pamiętajmy też, że każdy ma prawo do swojego zdania, ale też potrzebne jest tworzenie atmosfery wzajemnego szacunku. Lekarz musi w takiej relacji pozostawać autorytetem także dla osiągnięcia zamierzonych celów leczenia.
Szacunek dla pacjenta. Mówiąc krótko: pacjent powinien być traktowany w sposób partnerski. Jest to fundament wzajemnego zaufania. Warto wiedzieć, że relacja lekarza z pacjentem to temat indywidualny. Większość pacjentów dobrze współpracuje, jeśli mają świadomość, że lekarz podchodzi do nich z szacunkiem i wykazuje wysoki poziom kultury osobistej.
Efektywna rozmowa, czyli pytania i odpowiedzi. Warto maksymalnie wykorzystać czas na rozmowę z pacjentem. Chory, który ma większą świadomość swoich dolegliwości, zna negatywne następstwa choroby, wie jakie leki bierze i po co, chętniej bierze na siebie współodpowiedzialność za leczenie.
Mówienie prostym językiem. Dzięki właściwej komunikacji można osiągnąć wiele celów jak chociażby zbudowanie poczucia bezpieczeństwa, zrozumienie przeżywania stanów emocjonalnych pacjenta.
W dobrej komunikacji występuje empatia. Jest to umiejętność, która wymaga treningu. Ma to znaczenie też dla samego procesu leczenia, gdyż pacjenci w takiej sytuacji chętniej dopasowują się do zaleceń i dzięki temu też szybciej wracają do zdrowia.
Jak zdobywać kolejnych pacjentów?
Jeśli dopiero zaczynamy swoją prywatną praktykę lekarską i niewiele osób zgłasza się do nas na konsultację, warto w sposób szczególny pielęgnować pierwszy kontakt z pacjentem, aby dobra opinia mogła zaowocować rekomendacjami. Dobrą formą reklamy będzie pośrednie, ale też bardzo wyraźne wskazywanie na możliwe formy kontaktu. Przykładowo w poczekalni, w gabinecie oraz przed budynkiem można wykorzystać przestrzeń, by umieścić adres mailowy oraz numer kontaktowy. By przekonać do siebie pacjentów, którzy odwiedzają nas po raz pierwszy, trzeba także zadbać o odpowiednią aranżację wnętrza gabinetu, np. umieszczając w ramkach lub antyramach na ścianie dyplomy potwierdzające kwalifikacje czy uczestnictwo w szkoleniach.
Komunikacja z pacjentem – dobre relacje od samego początku
Pierwszy kontakt ma decydujące znaczenie dla późniejszej relacji z pacjentem i dalszego procesu leczenia. Kluczowe dla zbudowania relacji między lekarzem a pacjentem jest dobra, otwarta komunikacja, która będzie opierać się na zaufaniu, empatii i wzajemnym szacunku. To lekarz odpowiada na stworzenie atmosfery, w której odbywa się rozmowa. Jest ona też pewnym elementem terapii i powinna być we właściwy sposób przeprowadzona. Dobre nastawienie, wysoka kultura osobista i schludny wygląd pomogą w budowaniu dobrej relacji z pacjentem, a także kształtowaniu pozytywnej opinii na zewnątrz, która w przyszłości przełoży się na zwiększenie liczby stałych pacjentów.
Profesjonalne fartuchy, a także inne elementy odzieży medycznej oraz obuwie i akcesoria, które pozwolą zbudować dobry wizerunek w pracy lekarza, są dostępne na naszej stronie Uniformshop.pl