Jak reklamować towar – porady i formularz

28 sierpnia 2015,
dodał: Aleksandra Szymańska
Artykuł zewnętrzny

 Reklamacje konsumenckie to zjawisko coraz bardziej powszechne, jednak nie zawsze rozpatrywane po naszej myśli. Przeciętny czas gwarancji na dany produkt wynosi 2 lata. Co dzieje się jeśli produkt nie spełnia naszych oczekiwań, posiada wady, bądź jego jakość  jest niezadowalająca ?

 

ZAKUPY

Jeżeli nie upłynął okres 24 miesięcy od daty zakupy mamy prawo zwrócić się do producenta z żądaniem naprawy towaru, wymiany na nowy, niewadliwy lub zwrotu gotówki. Jeżeli braliśmy fakturę okres gwarancji zostaje skrócony do jednego roku. Około 60% składanych reklamacji zostaje nieuznana. Czemu tak się dzieje? Zazwyczaj rzeczoznawcy zatrudniani przez firmy próbują udowodnić naszą winę w powstaniu wady produktu. Wielokrotnie reklamując np. buty otrzymaliście w odpowiedzi pismo o treści: uszkodzenia mechaniczne nie podlegają gwarancji, wada powstała na skutek nieprawidłowego użytkowania itp.

Co należy zrobić by wygrać wojnę z rzeczoznawcą? Istnieje kilka reguł, o których  trzeba pamiętać :

– Zawsze przechowuj dowody zakupu towaru np. paragon, faktura, jeśli płaciłeś kartą możesz wydrukować wyciąg z konta, który jest potwierdzeniem transakcji.

Rubryka data zauważenia wady towaru: określony przez nas czas nie może być dłuższy niż dwa tygodnie. Wpisując: miesiąc temu, przekreślamy sobie szansę na wygraną!

– W opisie wady powinniśmy nadmienić, że :

  • Jeśli chodzi o sprzęt- był on używany zgodnie z instrukcją obsługi
  • Ubrania-  były prane, prasowane zgodnie ze wskazówkami umieszczonymi na metce
  • Buty- były pielęgnowane, czyszczone preparatami poleconymi nam przez sprzedawcę

– Na druku reklamacyjnym powinniśmy zaznaczyć opcję naprawy (jeżeli istnieje taka możliwość ). Wystąpi wówczas większe prawdopodobieństwo, że rzeczoznawca uzna naszą reklamację i otrzymamy naprawiony towar. Zaznaczenie jedynie wariantu zwrot gotówki może spowodować całkowite odrzucenie reklamacji.

– Odrzucenie reklamacji nie oznacza, że przegraliśmy! Zawsze mamy prawo do odwołania.  Możemy również zasięgnąć porady Rzecznika Praw Konsumenta a w ostateczności wejść na drogę sądową!

Przykładowy formularz:

Formularz

Zobacz również:

 

  1. Jak rozważnie robić zakupy – czy na wyprzedażach oszukują?
  2. Zakupy internetowe na topie!
  3. Jak zapłacić za zakupy w internecie szybko, wygodnie i bezpiecznie?
  4. Jak mądrze robić zakupy: praktyczne porady



FORUM - bieżące dyskusje

jaką wodę pić?
Nie lubisz smaku samej wody? Miałam tak kiedyś, a potem jakoś się przyzwyczaiłam.
Ogólnie o zdrowiu
Witaminka D musi być, do tego B12 i jak czuję się gorzej,...
Problem z włosami
No właśnie, słusznie zauważyłaś Iwonko, że to skład powinien decydować o wyborze suplementu. Zazwyczaj...
Na Jesienne smutki jakie zapachy?
O zapachu prania? :D Brzmi ciekawie. Zawsze lubiłam tę świeżość, jak ktoś w pobliżu...

Preferencje plików cookies

Inne

Inne pliki cookie to te, które są analizowane i nie zostały jeszcze przypisane do żadnej z kategorii.

Niezbędne

Niezbędne
Niezbędne pliki cookie są absolutnie niezbędne do prawidłowego funkcjonowania strony. Te pliki cookie zapewniają działanie podstawowych funkcji i zabezpieczeń witryny. Anonimowo.

Reklamowe

Reklamowe pliki cookie są stosowane, by wyświetlać użytkownikom odpowiednie reklamy i kampanie marketingowe. Te pliki śledzą użytkowników na stronach i zbierają informacje w celu dostarczania dostosowanych reklam.

Analityczne

Analityczne pliki cookie są stosowane, by zrozumieć, w jaki sposób odwiedzający wchodzą w interakcję ze stroną internetową. Te pliki pomagają zbierać informacje o wskaźnikach dot. liczby odwiedzających, współczynniku odrzuceń, źródle ruchu itp.

Funkcjonalne

Funkcjonalne pliki cookie wspierają niektóre funkcje tj. udostępnianie zawartości strony w mediach społecznościowych, zbieranie informacji zwrotnych i inne funkcjonalności podmiotów trzecich.

Wydajnościowe

Wydajnościowe pliki cookie pomagają zrozumieć i analizować kluczowe wskaźniki wydajności strony, co pomaga zapewnić lepsze wrażenia dla użytkowników.