Jak reklamować towar – porady i formularz

28 sierpnia 2015, dodał: Aleksandra Szymańska
Artykuł zewnętrzny

 Reklamacje konsumenckie to zjawisko coraz bardziej powszechne, jednak nie zawsze rozpatrywane po naszej myśli. Przeciętny czas gwarancji na dany produkt wynosi 2 lata. Co dzieje się jeśli produkt nie spełnia naszych oczekiwań, posiada wady, bądź jego jakość  jest niezadowalająca ?

 

ZAKUPY

Jeżeli nie upłynął okres 24 miesięcy od daty zakupy mamy prawo zwrócić się do producenta z żądaniem naprawy towaru, wymiany na nowy, niewadliwy lub zwrotu gotówki. Jeżeli braliśmy fakturę okres gwarancji zostaje skrócony do jednego roku. Około 60% składanych reklamacji zostaje nieuznana. Czemu tak się dzieje? Zazwyczaj rzeczoznawcy zatrudniani przez firmy próbują udowodnić naszą winę w powstaniu wady produktu. Wielokrotnie reklamując np. buty otrzymaliście w odpowiedzi pismo o treści: uszkodzenia mechaniczne nie podlegają gwarancji, wada powstała na skutek nieprawidłowego użytkowania itp.

Co należy zrobić by wygrać wojnę z rzeczoznawcą? Istnieje kilka reguł, o których  trzeba pamiętać :

– Zawsze przechowuj dowody zakupu towaru np. paragon, faktura, jeśli płaciłeś kartą możesz wydrukować wyciąg z konta, który jest potwierdzeniem transakcji.

Rubryka data zauważenia wady towaru: określony przez nas czas nie może być dłuższy niż dwa tygodnie. Wpisując: miesiąc temu, przekreślamy sobie szansę na wygraną!

– W opisie wady powinniśmy nadmienić, że :

  • Jeśli chodzi o sprzęt- był on używany zgodnie z instrukcją obsługi
  • Ubrania-  były prane, prasowane zgodnie ze wskazówkami umieszczonymi na metce
  • Buty- były pielęgnowane, czyszczone preparatami poleconymi nam przez sprzedawcę

– Na druku reklamacyjnym powinniśmy zaznaczyć opcję naprawy (jeżeli istnieje taka możliwość ). Wystąpi wówczas większe prawdopodobieństwo, że rzeczoznawca uzna naszą reklamację i otrzymamy naprawiony towar. Zaznaczenie jedynie wariantu zwrot gotówki może spowodować całkowite odrzucenie reklamacji.

– Odrzucenie reklamacji nie oznacza, że przegraliśmy! Zawsze mamy prawo do odwołania.  Możemy również zasięgnąć porady Rzecznika Praw Konsumenta a w ostateczności wejść na drogę sądową!

Przykładowy formularz:

Formularz

Zobacz również:

 

  1. Jak rozważnie robić zakupy – czy na wyprzedażach oszukują?
  2. Zakupy internetowe na topie!
  3. Jak zapłacić za zakupy w internecie szybko, wygodnie i bezpiecznie?
  4. Jak mądrze robić zakupy: praktyczne porady