Dziś wiadomo, że już kilkulatki powinny zacząć naukę języka obcego. Jako odpowiedzialni rodzice powinniśmy im to umożliwić. Dlaczego tak ważne jest, aby uczyć dziecko języka obcego od najmłodszych lat? W jaki sposób to robić ?
Znajomość języków obcych to podstawa w obecnych czasach. Umiejętność posługiwania się innym językiem niż ojczysty to już, nie tylko dodatkowy atut podczas poszukiwania pracy, ale niejednokrotnie konieczność, aby w ogóle ją dostać. W całym naszym życiu zaistnieje wiele sytuacji, w których niezbędne będzie poprawne komunikowanie się jednym z najpopularniejszych języków-angielskim. Dla około o 335 milionów ludzi stanowi on mowę ojczystą, a dodatkowo posługuje się nim około 1,2 – 1,6 miliarda osób na całym świecie. Brak znajomości angielskiego zabiera szansę na lepszą pracę zarówno w Polsce, jak i za granicą, utrudnia funkcjonowanie na zagranicznej wycieczce, stanowi barierę w kontaktach z obcokrajowcami. W świecie,w którym tak łatwo można się przemieszczać, czy podróżując, czy emigrując za pracą podstawą jest swobodna komunikacja,w języku,który zna większość ludzi. Bez tego znika wiele szans i możliwości na lepsze życie. Znajomość angielskiego jest wręcz niezbędna dla młodego człowieka, a władanie jeszcze innym językiem obcym jest dodatkową zaletą. Swobodne komunikowanie się pozwoli młodym ludziom korzystać z dóbr kulturowych i naukowych Europy oraz dzielić się własnym dorobkiem.
Naukę rozpoczynamy jak najwcześniej
Naukę języka należy zacząć już od najwcześniejszych lat. Im młodsze dziecko, tym szybciej i efektywniej przyswaja wiedzę oraz łatwiej mu się uczyć. Największy potencjał wykazują dzieci do 6 roku życia, dlatego tak ważne jest, żeby już w tym wczesnym okresie rozpocząć naukę języka. Optymalnym wiekiem, aby rozpocząć nauczanie jest 4 -8 lat. W tym wieku dzieci posiadają wyjątkowe i niepowtarzalne zdolności intonacyjno – artykulacyjne, dzięki którym nauczą się poprawnej wymowy. Według neurologów Penfielda, Robertsa i Lennenberga, po 10 roku życia mózg ludzki przestaje być tak plastyczny jak był wcześniej, dlatego naukę powinno się rozpoczynać we wcześniejszym wieku.. Amerykański psycholog i językoznawca Eric Lenneberg zauważył, że istnieje pewien określony okres, w którym możliwe jest przyswojenie języka. Stwierdził on, że jeśli język nie zostanie nabyty przed zakończeniem okresu dojrzewania to nigdy nie zostanie przyswojony w pełni funkcjonalnej formie. Jest to tak zwana hipoteza języka krytycznego, która została wielokrotnie podważana i pokazywano, że można perfekcyjnie posługiwać się językiem nawet jeśli rozpoczęło się jego naukę w wieku dorosłym. Co nie zmienia faktu, że dzieci są szczególnie wrażliwe na naukę a ich mózgi otwarte na przyswajanie nowych języków. Dziecko przed 7 rokiem życia uczy się języka obcego w podobnie jak ojczystego( bierze w tym udział prawa półkula mózgowa) Kiedy uczymy się języka później nie wykorzystujemy wrodzonych struktur dostępnych małym dzieciom, co wiąże się z większym wysiłkiem (odpowiedzialna jest za to lewa półkula mózgowa).
Dzieci dwujęzyczne
W komfortowej sytuacji są dzieci wychowujące się w rodzinie dwujęzycznej, gdzie jeden rodzić mówi w danym języku a drugi w innym. Od urodzenia maja one kontakt z dwoma językami i w naturalny sposób mogą je przyswajać. Dzieci takie nauczą się swobodnie „przeskakiwać” z języka na język. Podobnie jest z dziećmi wychowującymi się poza granicami ojczystego kraju, których rodzice znają biegle język obowiązujący w państwie,w którym mieszkają.
Jednak nie trzeba mieszkać za granicą, żeby sprawić, że nasze dziecko będzie bilingwistyczne. Wystarczy dobra znajomość języka obcego i codzienne mówienie w tym języku do dziecka.
Język obcy w szkole
Język obcy jest obowiązkowym przedmiotem w polskich szkołach już od podstawówki. Jednak sposób w jaki prowadzone są zajęcia i wykorzystywane na nich metody mogą nie wystarczyć dziecku, aby dobrze poznało język obcy. Kilkuletnie dzieci mogą zwyczajnie nudzić się przepisywaniem czegoś z tablicy, z drugiej strony nie nauczą się wiele,kiedy pani zadaje im kolorowankę. Najmłodsze dzieci ucząc się języka powinny przede wszystkim słuchać i mówić. Wiele zależy od tego w jaki sposób nauczyciel prowadzi zajęcia. Oczywiste jest to, że realizuje on odgórny program, ale to już od jego inwencji zależy, czy zajęcia będą atrakcyjne dla dzieci i czy zainteresują się one lekcją. Niezależnie od tego, ważne jest aby kontrolować postępy w nauce dziecka, sprawdzić czy nauczyło się tego,c zego wymaga od niego nauczyciel oraz czy odrobiło pracę domową. Jeśli starsze dziecko nie radzi sobie z językiem obcym w szkole, a my nie potrafimy mu pomóc, może warto pomyśleć o zajęciach wyrównawczych, korepetycjach lub dodatkowym kursie angielskiego.
Jak pomóc dziecku uczyć się języka?
Zacznij jak najwcześniej, nawet już około 4 roku życia. Jeśli sama znasz język możesz zacząć uczyć dziecko poprzez zabawę, np. nazywając po angielsku zwierzątka czy kolory. Jeśli biegle posługujesz się np. angielskim, mów w nim do dziecka, np. codziennie przez godzinę. Na rynku dostępnych jest wiele książeczek i kursów dla dzieci do samodzielnej nauki w domu. Spróbuj wykorzystać któryś z nich, dostosowując go do wieku dziecka. Włączaj dziecku angielskie radio czy telewizję. Od czasu do czasu obejrzyjcie razem obcojęzyczną bajkę. Zapisz dziecko na kurs w szkole językowej. Istnieje wiele metod nauczania języków obcych. Zapoznaj się z nimi, zobacz co oferuje najbliższa szkoła językowa i wybierz odpowiednia metodę dla twojego dziecka.
Jeśli dziecko chodzi już do szkoły i uczy się języka pilnuj, aby nie zaniedbywało nauki. Wsparcie rodziców jest tak samo ważne, kiedy dziecko chodzi na kurs do szkoły językowej. Pamiętaj, żeby nie przeciążać dziecka nauką i zajęciami dodatkowymi. Jeśli oprócz kursu językowego będzie miało na głowie kilka innych zajęć dodatkowych, będzie po prostu zmęczone i może nie podołać postawionym przed nim zadaniom. Dzieci muszą mieć czas na odpoczynek, zabawę i zwyczajne leniuchowanie. Nie stawiaj dziecku poprzeczki zbyt wysoko i nie miej wygórowanych wymagań. Dzieci uczą się w swoim tempie. Spraw,żeby nauka języka w domu była dla dziecka przyjemnością. Ucz je poprzez zabawę, a jeśli odrabiasz z nim zadania domowe z kursu czy szkoły to ustal godzinę odrabiania lekcji i zadbaj o sprzyjającą atmosferę. Pamiętaj, że nauka nie może trwać zbyt długo, bo im młodsze dziecko tym trudniej o skupienie. Nie zamęczaj dziecka nauką, bo go zniechęcisz. To ma być dla niego przyjemność, a nie przykry obowiązek.
Przyszłość dziecka w rękach rodziców
Znajomość języków obcych, a w szczególności angielskiego jest bardzo ważna. Już od najmłodszych lat dziecko powinno przyswajać sobie ten język, po to , by w przyszłości znać go biegle. Zadaniem rodziców jest prowadzenie dziecka po ścieżkach nauki i umożliwienie mu zdobywanie wiedzy. W najmłodszych latach życia, kiedy to ludzkie umysły są najbardziej chłonne to od rodziców zależy czy dziecięce możliwości zostaną właściwie wykorzystane. W rękach rodziców leży przyszłość dziecka, dlatego ważne jest, aby odpowiedzialnie wywiązali się oni ze swojego zadania.