Jak nas widzą, tak nas piszą, czyli wpływ wizerunku na samoocenę i jakość życia
Nie od dziś wiadomo, że nasz wizerunek stanowi niezwykle ważny komunikat dla innych. Pozwala kształtować i utrwalać w pamięci stykających się z nami osób konkretny obraz, głęboko zapadający w ich świadomość. Ma ogromne znaczenie w kontaktach zawodowych, ale równie mocno wpływa na relacje towarzyskie. Nic więc dziwnego, że coraz więcej osób szuka rad dotyczących stworzenia wizerunku, który zapewni im powodzenie nie tylko w pracy, ale i w życiu osobistym.
Każdy z nas lubi czuć się atrakcyjnie i lubi wiedzieć, że podoba się innym. Jest to rzecz zupełnie naturalna. Otrzymanie tego typu informacji zwrotnej daje nam ogromny zastrzyk pozytywnej energii. Ponieważ zaś dbanie o swój wizerunek nie tylko nie ma nic wspólnego z próżnością, ale jest wręcz przejawem dążenia do osiągnięcia jak najlepszego samopoczucia, do jego stworzenia należy przyłożyć szczególną wagę.
Styl
Aby nasz wizerunek był dla otaczających nas ludzi atrakcyjny i w skuteczny sposób przekazywał określone informacje, musi być przede wszystkim oparty na dobrym stylu.
Dobry styl to harmonia, spójność i umiejętne podkreślenie własnej osobowości. Dobry styl cechuje indywidualizm, ucieczka od banalności i pewien dystans do panujących aktualnie trendów. Powinien być wyważonym kompromisem pomiędzy modą i konwenansami a oryginalnością i własnymi upodobaniami. Dobry styl nie może mieć nic wspólnego z bylejakością, krzykliwą wystawnością czy pragnącą jedynie uwagi innych prowokacją.
Czy można nauczyć się dobrego stylu? Z pewnością nie da się nauczyć wyczucia i wrażliwości, jednak można swój dobry styl odnaleźć. Jeśli nie samodzielnie, to z pomocą innych.
Ubiór
Podstawę stylu stanowi ubiór, który towarzyszy człowiekowi nieodłącznie od czasów prehistorycznych. Co ciekawe, ubiór bardzo wcześnie przestał być wykorzystywany jedynie do spełniania funkcji czysto praktycznych. Oprócz okrywania i ogrzewania ciała stał się też nośnikiem informacji o noszącej go osobie. Ubiór zdobił, wyróżniał, wskazywał na przynależność do klasy społecznej, identyfikował osobę.
Obecnie ubiór to nie tylko ozdoba oraz informacja o statusie noszącej go osoby. W pracy ubiorem komunikujemy o ważnych cechach personalnych, jak np. dobra organizacja, dbałość o szczegóły, dążenie do perfekcji. W życiu prywatnym ubiór świadczy o naszych zainteresowaniach, życiowej filozofii, a przede wszystkim o wyczuciu i dobrym smaku. Co ważne, od tego, jak się ubieramy, zależy nie tylko to, jak zostaniemy ocenieni przez innych, ale również to, ile uwagi poświęcą nam podczas pierwszego spotkania oraz w jaki sposób nas zapamiętają.
Mówi się, że pierwsze wrażenie jest najważniejsze. Przy odpowiednio dobranym stroju nigdy nie będziesz potrzebować drugiej okazji do tego, aby zrobić je we właściwy sposób.
Sylwetka
Wizerunek to styl, ubiór, ale również sylwetka. Stopień dbałości o ten element w spektakularny wręcz sposób spolaryzował społeczeństwa wszystkich krajów rozwiniętych, dzieląc ich na niewielki procent prawdziwych fanatyków sportowych kształtów i zdecydowaną większość nieprzywiązującą wagi do swojej wagi. Tymczasem, jak wskazują badania*, poziom zadowolenia z własnego życia jest powiązany bezpośrednio ze wskaźnikiem BMI – im wyższe BMI, tym niższe zadowolenie z życia. Co ciekawe, na ocenę satysfakcji z własnego wyglądu nie wpływa już sam poziom BMI, ale przede wszystkim płeć – kobiety oceniają swój wygląd niżej niż mężczyźni. Jeśli dodamy to tego częstotliwość, z jaką porównujemy własną sylwetkę do innych oraz znaczenie, jakie jej przypisujemy, otrzymamy wynik świadczący o niesamowitej sprzeczności pomiędzy świadomością i potrzebami a stopniem zaangażowania w dążeniu do ich realizacji.
Wizerunek i współtworzący go wygląd to w dzisiejszych czasach ważny atut. Tak ważny, że każda chwila pracy nad nim nie tylko zwraca się wielokrotnie, ale i procentuje przez długie lata. Na pytanie, czy w związku z tym warto dołożyć starań, aby wraz z poprawą wizerunku poprawić jakość swojego życia, każdy musi sobie sam odpowiedzieć.
Autor: Alex Lifestyle Coach
*Na podstawie badań „Body image, self-evaluation and body forming as anorexia nervosa risk factors” – Katedra i Zakład Medycyny i Epidemiologii Środowiskowej ŚlUM