Z sondażu przeprowadzonego przez PBI wynika, że aż 63% osób korzystających z Internetu czerpie inspiracje do przygotowywania dań z Sieci.
Według Raportu PBI o serwisach kulinarnych 56% internautów codziennie przyrządza potrawy dla siebie, rodziny lub znajomych. Kolejne 28% czyni to kilka razy w tygodniu. Wybierając odpowiednie przepisy internauci korzystają przede wszystkim z własnego doświadczenia, jeśli jednak sięgają po pomoc z zewnątrz, najczęściej szukają jej w Internecie.
Aż 63% osób korzystających z Internetu czerpie inspiracje do przygotowywania dań z Sieci. Dopiero w dalszej kolejności sięgają do innych źródeł informacji: porad znajomych (51%), książek kucharskich (31%), gazet (23%) czy telewizji (14%).
Z sondażu wynika, że najważniejszym kryterium wyboru przepisu jest dostępność w domu odpowiednich składników do przyrządzenia dania. Internautom łatwiej zatem wyszukać odpowiedni przepis w Internecie, gdzie można znaleźć wiele wariantów tej samej potrawy, niż wertować książki kulinarne, w których przepis na daną potrawę jest zwykle jeden – zauważa Hanna Zaczkiewicz, specjalista ds. badań w PBI.
Największe serwisy kuszą czytelników bogatym katalogiem receptur. Posiadają ich na swoich stronach od kilku do kilkudziesięciu tysięcy. Najpopularniejszy serwis kulinarny gotowanie.onet.pl ma ich w swojej ofercie ponad 50 tysięcy, a drugi co do popularności gotujmy.pl 70 tysięcy. Tak rozbudowana baza gwarantuje, że każdy znajdzie coś dla siebie niezależnie od zaawansowania w sztuce kulinarnej. Katalogi przeglądać można zaznaczając interesujące nas rodzaje potraw lub też kraje ich pochodzenia.
Serwisy kulinarne wprowadziły wyszukiwarki umożliwiające odnalezienie przepisu spełniającego takie kryteria, jak czas potrzebny na przygotowanie posiłku, stopień trudności wykonania dania lub koszt wszystkich składników potrawy. Szukając przepisów internauci najchętniej wykorzystują Google i inne wyszukiwarki (84%), w drugiej kolejności zaś korzystają z serwisów i blogów kulinarnych (54%).
Serwisy zachęcają użytkowników do spędzenia czasu na ich stronach rozbudowanymi katalogami przepisów, a także zaawansowanymi wyszukiwarkami ułatwiającymi szybkie znalezienie odpowiedniej potrawy. Poza bogatą bazą przepisów na serwisach kulinarnych znajdziemy także artykuły i porady związane zarówno z przyrządzaniem potraw jak i wykraczające poza tematykę samego gotowania. Tak więc możemy znaleźć zarówno wskazówki jak przyrządzić domowy makaron, dobrze umyć lodówkę ale również jak zorganizować przyjęcie czy na co zwrócić uwagę kupując płytę grzewczą.
Internauci szukają przepisu najczęściej pod kątem składników, które mają w domu (64%) oraz czasu potrzebnego na przygotowanie potrawy (50%). Koszt składników oraz stopień trudności są ważne odpowiednio dla 45% i 43% internautów. Jedynie 12% respondentów deklaruje, że wybierając przepis zwraca uwagę na walory odżywcze potrawy.
W ciągu 5 lat liczba użytkowników serwisów kulinarnych wzrosła z niespełna 1 miliona do prawie 5 milionów, a zasięg wśród internautów wzrósł z 8% do 26% procent. Oznacza to, że kulinarnych inspiracji w internecie poszukuje obecnie co piąty polski internauta. Z serwisów kulinarnych znacznie częściej korzystają kobiety niż mężczyźni – 2/3 użytkowników tych serwisów to kobiety. Biorąc pod uwagę wiek internautów, można zauważyć, że najliczniejszą grupą odbiorców są osoby w wieku 25-34. W grupach wiekowych odsetek osób korzystających z serwisów na temat gotowania jest podobny do odsetka wszystkich internautów (poza, co zrozumiałe, grupą najmłodszych internautów, którzy rzadko są zainteresowani tematyką kulinariów).
Dane w raporcie pochodzą z badania Megapanel PBI/Gemius oraz z sondażu zrealizowanego przez PBI we wrześniu 2011 roku na próbie 510 internautów w wieku 18-54 lata (Omnibus Online IMAS International). Pełna informacja metodologiczna znajduje się w raporcie.