Dlaczego Black Friday powoduje takie zamieszanie?

21 listopada 2022, dodał: Alfa i Omega
Artykuł zewnętrzny

Zbliżają się listopadowe wyprzedaże z okazji Black Friday i Cyber Monday. Co prawda te akcje organizowane są w Polsce stosunkowo od niedawna, ale zdaje się, że już na stałe zapisały się w naszej świadomości. Trend ten, zdaje się dodatkowo zyskiwać na popularności, za sprawą rozwoju branży E-commerce w Polsce. Dlaczego więc Black Friday powoduje takie zamieszanie?

Black Friday i Cyber Monday

Wzrost zainteresowania Black Friday w Polsce

Ostatni piątek listopada to ogromna liczba wyprzedaży zarówno w sklepach stacjonarnych, jak i internetowych. Ich wzrost systematycznie rośnie już od kilku lat. Część sklepów, idzie nawet o krok dalej, wydłużając okres trwania promocji. Rozciągnięcie ich więc nawet na cały weekend spotykamy coraz częściej. Niektórzy organizują nawet akcje rabatowe, które utrzymują się niemal cały miesiąc. Zaciera się też stopniowo podział rabatów organizowanych w salonach i w Internecie.

Niezależnie, od tego, czy wchodzimy na stronę sklepu internetowego, czy do salonu stacjonarnego, składamy wizytę tej samej marce. Z tego powodu, obecnie celem jest budowanie bliskiej i długofalowej więzi z klientami. Rozwija się ona harmonijnie, niezależnie od formy zakupu, jaką dany konsument preferuje. To nowoczesne podejście marek do zdobywania klientów sprawia, że chętniej odwiedzą oni ich markę podczas okresu promocyjnego. To w sklepach dbających o relację z konsumentami, możemy zaobserwować największy ruch podczas przedświątecznych promocji Black Friday.

Black Friday – Polacy coraz chętniej kupują online

Przeprowadzony raport „Ecommerce Report: Poland 2019” przygotowany z SAP, głosi, że aż 77% Polaków regularnie i aktywnie spędza czas w sieci. Aż 61% z nich robi zakupy przez Internet. Jeszcze niedawno, najbardziej aktywną grupą klientów były osoby pomiędzy 25., a 35. rokiem życia i stanowiły 33% wszystkich klientów branży e-commerce. Młodsi klienci stanowili niewiele mniej 31% wszystkich konsumentów sklepów w sieci. Osoby w przedziale wiekowym 35-49 stanowiły natomiast 25% kupujących. 12% konsumentów, to osoby powyżej pięćdziesiątego roku życia.

Klienci w Polsce robią zakupy przy pomocy różnych urządzeń elektronicznych. Wciąż najczęściej korzysta się z laptopów – 82% lub komputerów stacjonarnych – 62%. Przedsiębiorcy z branży E-commerce zdają sobie też sprawę, że z roku na rok rośnie odsetek klientów, którzy kupują za pośrednictwem swoje go smartfona. Dlatego coraz większa liczba sklepów jest przystosowana do przeglądania ich z poziomu telefonu.

Elektronika i AGD – najchętniej wybierane produkty podczas Black Friday

To właśnie sprzęt elektroniczny i domowe AGD cieszą się największą popularnością podczas listopadowych promocji. Wynika to z dużych rabatów – sklepy RTV i AGD wciąż prześcigają się w wymyślaniu nowych rabatów dla Klientów w Black Friday. Konsumenci czekają nieraz cały rok na ten dzień, by zaopatrzyć się w nową lodówkę, pralkę czy telewizor. Nic dziwnego – bardzo często można trafić na bardzo interesujące wyprzedaże, stąd też tłumy nie tylko podczas piątkowych promocji, ale także podczas Cyber Monday. Prawdą jest, że taki sprzęt stanowi niemały wydatek, dlatego każdy chce nieco zaoszczędzić. Warto wcześniej zapoznać się z promocjami i przeanalizować, jakiego sprzętu potrzebujemy, dzięki czemu mamy szansę na udane zakupy podczas masowych wyprzedaży.