Najcenniejszym zasobem każdej firmy jest wykwalifikowana kadra. To od niej w dużej mierze zależy sukces biznesowy przedsiębiorstwa. Ważna jest zatem dbałość o wizerunek organizacji jako dobrego pracodawcy. Niezwykle istotne jest stworzenie odpowiedniego środowiska pracy w myśl zasady work-life balance, gdyż obecnie warto dbać nie tylko o rozwój kompetencji podwładnych, lecz także myśleć szeroko o ich zdrowiu i dobrym samopoczuciu. Na znaczeniu zyskuje zatem strategia Corporate Wellness – harmonia między ciałem, duszą i umysłem zapewnia bowiem maksymalną efektywność człowieka w życiu prywatnym i zawodowym.
Zadowolenie pracowników z wykonywanego zajęcia przekłada się na realne korzyści biznesowe dla firmy. Ukontentowana kadra pracuje efektywniej, jest bardziej kreatywna, gotowa na nowe wyzwania oraz bardziej odporna na stres. Badania amerykańskie wskazują jednoznacznie – z powodu niedyspozycji tracimy w pracy aż 60% cennego czasu. Zdrowie zatrudnionych ludzi jest zatem cennym kapitałem dla pracodawców. Ogromny potencjał Corporate Wellness – strategii prozdrowotnej, zaczęli powoli dostrzegać także polscy przedsiębiorcy.
Wellness – zdrowie duszy i ciała
Termin „wellness” powstał w latach 50. XX wieku. Stworzył go Halbert Dunn, dyrektor Narodowego Biura Statystyk Zdrowia w USA. Sama zaś idea zdrowego stylu życia w kontekście organizacyjnym wyklarowała się dopiero ok. 20 lat później. A to wszystko za sprawą rosnących kosztów opieki medycznej w amerykańskich firmach. Od tego momentu można mówić o stopniowej implementacji ideologii Corporate Wellness, która początkowo zagościła w dużych korporacjach, takich jak: Johnson and Johnson, Pepsico czy Chase Manhattan Bank, Dzisiaj wdrożyło ją ponad 80% tamtejszych przedsiębiorstw. W Polsce ideologia dopiero kiełkuje – z badań[1] wynika, że tylko 3% polskich firm posiada kompleksową strategię promocji zdrowia. Widać jednak wyraźny trend rozwojowy.
Corporate Wellness to nowy trend w zarządzaniu organizacją, który zakłada holistyczne podejście do wszystkich aspektów funkcjonowania pracownika, aby mógł zachować możliwie najlepszą kondycję psychofizyczną. To ona ma niewątpliwie wpływ na jego efektywność i zaangażowanie w pracę. W programach uwzględnia się zatem 5 aspektów egzystencji człowieka: fizyczny, emocjonalny, umysłowy, duchowy oraz środowiskowy. Podstawowym celem jest tu nauka zdrowego stylu życia, w którym zachowany jest balans między sferą prywatną a zawodową. Strategia polega na promowaniu zachowań prozdrowotnych w kwestii odżywiania, aktywności fizycznej, zarządzania energią oraz stresem, regeneracji sił czy dotyczących ergonomii przestrzeni pracy.
Kultura zdrowej firmy
Dlaczego tak ważna jest polityka prozdrowotna w firmie? Otóż ciało człowieka to wysokozaawansowany system, zbudowany z wielu podzespołów, z których każdy musi ściśle ze sobą współpracować. Tylko stan naturalnej równowagi pomiędzy poszczególnymi elementami składowymi tej skomplikowanej maszynerii prowadzi do zachowania pełni zdrowia, a co za tym idzie sprawności fizycznej i intelektualnej oraz stabilności emocjonalnej. Gdy zawodzi choćby jeden trybik pojawia się osłabienie i choroba. Z tego właśnie powodu trzeba patrzeć na organizm ludzki całościowo. Warto podkreślić, że skutki braku dbania o zdrowie dobitnie odczują nie tylko pracownicy, których bezpośrednio ta kwestia dotyczy, lecz także pośrednio może odbić się to na kondycji organizacji. – Bez tego nie jest możliwy ani długofalowy sukces jednostkowy – ze względu na znaczne zmniejszenie wydajności, obniżenie motywacji, którym towarzyszy częsta irytacja oraz uczucie notorycznego zmęczenia, ani realizacja całościowej strategii przedsiębiorstwa – jego siłą są zdrowi i zaangażowani pracownicy – mówi Oskar Ciałowicz, dyrektor Agencji CiałowiczPR, specjalizującej się w kształtowaniu pozytywnego wizerunku marek z branży medycznej i healthcare. Corporate Wellness stał się zatem przyszłością dla biznesu – lepiej bowiem zapobiegać niż leczyć.
Jakie są benefity? Otóż, wdrożenie odpowiedniej strategii prozdrowotnej pozwala w pełni wykorzystać potencjał kadry. Aby móc korzystać z jej dobrodziejstw trzeba jednak najpierw przygotować plan działania, uwzględniający konkretne potrzeby organizacji, w tym niezwykle istotne jest indywidualne podejście do pracownika. Pierwszym krokiem niech będzie zbudowanie zdrowego otoczenia miejsca pracy dla każdego z podwładnych, dostosowanego do charakteru wykonywanych czynności zawodowych. Inwestycja w ergonomię biura to bardzo ważna kwestia – pozwala uniknąć wielu tzw. chorób zawodowych. Do zadań pracodawcy powinna również należeć profilaktyczna edukacja prozdrowotna, co w sposób kompleksowy czyni chociażby przedsiębiorstwo Mars Polska w programie „7 Kroków do Zdrowia”, wyróżnionym przez Europejską Agencję Bezpieczeństwa i Zdrowia w Pracy czy firma Sante, realizując misję zdrowotną zgodnie z hasłem „Sante to zdrowie”, w której elementy edukacji żywieniowej, ruchowej i rozwojowej połączono z terapiami oraz głębokim relaksem w komfortowych warunkach. Ponadto ciekawym i coraz częściej praktykowanym rozwiązaniem są świadczenia w postaci dopłat do zdrowych posiłków czy warsztaty dietetyczne. Tworzenie sal do ćwiczeń i relaksacji lub nawiązanie współpracy z placówkami opieki zdrowotnej i centrami odnowy biologicznej to również pożyteczne praktyki.
Kształtowanie wizerunku pracodawcy
Warto podkreślić, że satysfakcja z pracy wiążę się z życiem prywatnym ludzi. Niezadowolenie w sferze osobistej może w bardzo łatwy sposób przenieść się na zawodową, w której w pierwszej kolejności doszukuje się zarzewia aktualnych problemów, co z kolei przekłada się na spadek zaangażowania, a w dalszej kolejności chęć zmiany miejsca zatrudnienia. W obecnych czasach, aby zatrzymać wartościowych specjalistów, czasem nie wystarczy dobra pensja, służbowy laptop czy samochód, coraz częściej potrzeba jeszcze innej, niematerialnej wartości dodanej do firmy, dzięki której każdy z nich będzie mógł poczuć się kimś więcej niż tylko trybikiem w korporacyjnej maszynie. Ludzie powinni bowiem spełniać się nie tylko zawodowo, lecz także rodzinnie czy towarzysko, a dodatkowo mieć czas na czynności związane z zachowaniem pełni zdrowia, w tym regenerację czynną i bierną oraz wypoczynek. Praca powinna pozostawiać zatem przestrzeń na marzeń i pozwalać na ich realizację. – Dlatego odpowiednio zaprojektowana strategia Corporate Wellenss to dobra metoda na zabieganie o lojalność i stabilność załogi oraz dbanie o dobry wizerunek firmy jako pracodawcy. Wieloletnie doświadczenie naszej agencji w opracowywaniu tego typu działań dla przedsiębiorstw wskazuje na to jednoznacznie, potwierdzając tę tezę – podsumowuje Oskar Ciałowicz.
Work-life balance to przyszłość dla przedsiębiorstw. Współcześni ludzie, rzucając się w wir pracy, zatracają bowiem niejednokrotnie zdrowe proporcje między życiem prywatnym a zawodowym. Kult wydajności prowadzi często do frustracji. Odpowiednia polityka firmy, maksymalizująca ludzki potencjał, może ten balans przywrócić, a będzie to korzystne nie tylko dla kadry, lecz także biznesowo i wizerunkowo opłacalne dla całej organizacji.
[1] Na podstawie badań Buck Consultants za: http://www.polskieradio.pl/42/273/Artykul/1532948,Pracownik-sie-starzeje-wiec-trzeba-o-niego-dbac