Sklepowe półki uginają się od winnego asortymentu. Sprzedawcy kuszą promocyjnymi cenami, stosują również inne marketingowe sztuczki, a producenci kuszą ozdobnymi butelkami, z których niejedna mogłaby powalczyć o miano dzieła sztuki. Jak w takim gąszczu wybrać to wino, które będzie korespondować z naszym smakiem, które będzie odpowiadać okazji, które będzie pasować do menu, wreszcie, którego nieznany wcześniej bukiet smaków zabierze w niesamowitą, kulinarną podróż?
Cennym źródłem informacji jest oczywiście etykieta, którą może być nalepiony na butelce kawałek kartki, banderola owinięta wokół butelkowej szyjki, nadruk na szkle, opakowanie, w które fabrycznie została zapakowana butelka itp. Tak naprawdę nie ma to większego znaczenia. Najistotniejsze jest, by wszystko było zebrane w jednym miejscu, by osoba kupująca miała dobry do nich dostęp, gdyż są tam zawarte najważniejsze wiadomości:
1. Kategoria np. wino musujące
2. Rzeczywista zawartość alkoholu (podana w procentach)
3. Nominalna pojemność opakowania (podana w litrach, mililitrach, centylitrach)
4. Informacja o producencie lub podmiocie, który odpowiada za butelkowanie trunku
5. Miejsce produkcji na etykiecie (miejscowość, kod pocztowy oraz – jeśli wino jest importowane – również nazwę kraju, w którym zostało wyprodukowane)
6. Informacja o ilości cukru resztkowego
Jeśli wino jest musujące, na etykiecie można spotkać następujące terminy: brut nature lub pas dose, ekstra brut, bardzo wytrawne lub brut, wytrawne lub extra sec, półwytrawne lub sec, półsłodkie lub demi-sec, słodkie lub Doux.
Jeśli wino nie jest musujące, wówczas spotkać można następujące nazwy, które – jak wyżej – uzależnione są od ilości cukru resztkowego w gramie na litr: wino wytrawne, półwytrawne, półsłodkie i słodkie.
7. Informacja, czy wino zawiera związki siarki.
Wyszczególnione wyżej punkty zawierają informacje, które producent wina zobowiązany jest podać. Niektórzy jednak idą o krok dalej i przygotowują nieco bardziej rozbudowane notatki. Na etykiecie można zatem dowiedzieć się m.in. z jakiego rocznika pochodzi dane wino, jak nazywa się odmiana winorośli, w jaki sposób przebiegał proces produkcji, jakie nagrody i medale zostały mu przyznane w oficjalnych konkursach.
Podczas gdy koneser wina potrafi już z każdej z w/w informacji na etykiecie zrobić użytek, dla osoby, która na winach się nie zna, a po prostu lubi delektować się ich smakiem, znaczenie będzie miała między innymi informacja o bukiecie smaków, o historii i tradycji powstania danego wina, anegdoty z nim związane, wskazówki dotyczące podawania, przechowywania oraz doboru wina do menu.
Wiadomości, jakie znajdują się na etykiecie są nie tylko praktyczne, ale przede wszystkim inspirujące. Jedna anegdotka, jedna historia czy trafiony bukiet smaków może być przyczynkiem do tego, by zapragnąć poznać nie tylko poszczególne smaki win, ale przede wszystkim winnice i zagłębić się w kulturze picia i podawania wina. Warto zatem kupując wino, dokładnie zapoznać się z jego etykietą, gdyż bardzo często bywa „przyjacielem”, który może podpowiedzieć, który trunek warto podać przy konkretnej okazji oraz „nauczycielem”, który pomoże odkryć nowe bukiety smaków i zapachów.
Autor: Przemysław Wawrzyniak
www.ambasadorwin.pl