URODA I ZDROWIE

Biegunka przy antybiotykoterapii – jaka może być przyczyna?

28 lutego 2020, dodał: Redakcja

Antybiotyki – z jednej strony leczą i pomagają uporać się nam z uporczywymi infekcjami. Z drugiej mogą prowadzić do wyjałowienia organizmu, co może negatywnie odbić się na naszym samopoczuciu i zdrowiu. Jednym ze skutków ubocznych towarzyszących antybiotykoterapii jest biegunka. Co ją wywołuje i jakie może mieć znaczenie dla naszego organizmu?

Wpływ antybiotyków na organizm

Stosowanie antybiotyków, choć z reguły ma służyć wyleczeniu, w dłużej perspektywie może także negatywnie odbić się na naszym zdrowiu. Zadaniem leków jest eliminacja z organizmu bakterii będących przyczyną infekcji.  Niestety, przy okazji cierpią na tym także drobnoustroje jelitowe tworzące ochronną mikroflorę. Jeśli antybiotykoterapia trwa za długo, może dojść do jej wyjałowienia, co daje warunki do nadmiernego rozwoju patologicznych bakterii beztlenowych. Ich pojawienie się w jelitach może mieć przykre konsekwencje – najczęściej w postaci biegunki o zróżnicowanym nasileniu.

Biegunka – co ją wywołuje?

Źródłem problemu są bakterie z gatunku Clostridium difficile. To mikroorganizmy beztlenowe odporne na szereg stosowanych antybiotyków. W przypadku kilku procent osób dorosłych są integralnym elementem flory jelitowej, jednak w normalnych warunkach zachowane są odpowiednie proporcje między nimi a prozdrowotnymi bakteriami. W trakcie trwania antybiotykoterapii w warunkach niekorzystnych dla rozwoju mogą przechodzić w postać przetrwalnikową – z nich po zakończeniu leczenia namnażają się kolejne szczepy bakterii wytwarzające toksyny A i B. Toksyny te są bezpośrednią przyczyną groźnych powikłań, w tym rzekomobłoniastego zapalenia jelit.

Rzekomobłoniaste zapalenie jelit – jak rozpoznać problem?

W jaki sposób objawia się rzekomobłoniaste zapalenie jelit? Głównym objawem będzie występowanie biegunki o różnym nasileniu – może pojawić się w trakcie lub po zakończeniu antybiotykoterapii. Wypróżnianiu może towarzyszyć również ból w podbrzuszu oraz wysoka gorączka. W grupie ryzyka znajdują się osoby, które przeszły intensywną terapię np. kilkoma antybiotykami jednocześnie. Dotyczy to także pacjentów starszych, hospitalizowanych, przewlekle unieruchomionych, z chorobą nowotworową.

Oczywiście samo występowanie biegunki nie musi być jednoznaczne z rzekomobłoniastym zapaleniem jelit (więcej informacji o nim na tej stronie). Najczęstszym powodem problemów żołądkowych jest redukcja liczebności bakterii mikroflory jelitowej.

Jak przeciwdziałać?

W jaki sposób postępować w przypadku podejrzenia zapalenia jelit? Przede wszystkim powinniśmy niezwłocznie umówić się na wizytę lekarską. W niektórych przypadkach powikłania po antybiotykoterapii mogą poskutkować nawet zagrożeniem życia pacjenta. Dlatego tak istotnym punktem w profilaktyce jest stosowanie leków osłonowych – nie tylko w trakcie zażywania antybiotyków, ale też jakiś czas po zakończeniu leczenia.

 

 

 

 

 


loading...

Możesz śledzić wszystkie odpowiedzi do tego wpisu poprzez kanał .

Dodaj komentarz


FORUM - bieżące dyskusje

Bolesne miesiączki
Najczęściej stosowane "lekarstwo" w przypadku bolesnych miesiączek, to po prostu tabletki antykoncepcyjne. Ginekolodzy...
Sport we dwoje
Badmington lub tenis jest fajna opcją dla par.
Czym myć żaluzje?
Dobrze sprawdza się gąbka, wystarczy wyciąć odpowiednią szerokość.
Koronawirus - porady, obalanie mitó…
Na szczęście nie ma nowych obostrzeń więc jest nadzieja, że w maju już będzie...