Kampania pełna zdrowia od Safe2Eat 2025: Budujemy zaufanie konsumentów do bezpieczeństwa żywności w UE

22 kwietnia 2025,
dodał: Redakcja
Artykuł zewnętrzny

We współpracy z partnerami z całej Europy Europejski Urząd ds. Bezpieczeństwa Żywności organizuje kampanię Safe2Eat 2025, która będzie charakteryzowała się większym zasięgiem i jeszcze lepszą komunikacją z odbiorcami. Realizowana już przez pięć lat kampania ma na celu dostarczenie konsumentom przystępnych i opartych na wiedzy naukowej informacji oraz wskazówek dotyczących bezpieczeństwa żywności, aby pomóc im w dokonywaniu świadomych wyborów dotyczących własnego odżywiania. 


Po sukcesie zeszłorocznej kampanii Safe2Eat, Europejski Urząd ds. Bezpieczeństwa Żywności (EFSA) i jego krajowi partnerzy w całej Europie rozpoczynają tegoroczną edycję kampanii, charakteryzującą się jeszcze szerszym zasięgiem i zapewnianiem konsumentom jasnych, opartych na nauce informacji na temat bezpieczeństwa żywności. W tym roku kampania obejmuje 23 kraje, w porównaniu z 18 w 2024 roku, co stanowi istotny kamień milowy w realizacji jej kluczowego celu, jakim jest pomoc większej liczbie mieszkańców i mieszkanek Europy w dokonywaniu świadomych wyborów żywieniowych.  

Wśród państw uczestniczących w kampanii w 2025 roku znalazły się Albania, Austria, Belgia, Bośnia i Hercegowina, Chorwacja, Cypr, Czechy, Estonia, Finlandia, Grecja, Węgry, Irlandia, Włochy, Łotwa, Luksemburg, Czarnogóra, Macedonia Północna, Norwegia, Polska, Rumunia, Słowacja, Hiszpania i Turcja.  

Większy zasięg, zmiana postaw: najważniejsze wnioski z 2024 roku

W 2024 roku kampania Safe2Eat odnotowała rekordowy poziom skuteczności. Według badania Ipsos przeprowadzonego w grudniu, twórcom kampanii udało się dotrzeć do ponad 45% docelowych odbiorców w całej Europie, co stanowi prawdziwy przełom względem 19% odnotowanych w 2023 roku. Dzięki połączeniu komunikatów w mediach społecznościowych, współpracy z influencerami i ukierunkowanych inicjatyw medialnych, kampanii Safe2Eat udało się skutecznie dotrzeć do ponad 50 milionów mieszkańców i mieszkanek Europy, zwracając uwagę na kwestie dotyczące bezpieczeństwa żywności w codziennych wyborach.

Kampania wpłynęła również na postawy konsumentów. Wyniki badania wykazały, że osoby, które zetknęły się z kampanią, częściej zwracały uwagę na bezpieczeństwo podczas zakupów żywności. Ponadto badacze zwrócili uwagę na mniejszy odsetek opinii, według których informacje na temat bezpieczeństwa żywności są zbyt techniczne lub złożone – respondenci twierdzili, że wiedzą więcej na temat zapobiegania zagrożeniom związanym z żywnością.

Co nowego w kampanii w 2025 roku?

Opierając się na zeszłorocznych osiągnięciach, w 2025 roku organizatorzy kampanii Safe2Eat mają na celu poszerzenie jej oddziaływania poprzez:

  • Rozszerzenie zasięgu na 23 kraje, w tym pięć nowych krajów biorących udział w działaniach, zwiększanie zasięgu działań i zaangażowania w całej Europie.
  • Zwrócenie uwagi na kluczowe obawy konsumentów dotyczące bezpieczeństwa żywności, takie jak rola nauki w zapewnianiu bezpieczeństwa żywności, znaczenie czytelnego oznaczania produktów oraz korzyści płynące z ograniczenia marnowania żywności.
  • Zwiększenie dostępności informacji na temat bezpieczeństwa żywności dzięki nowym i łatwym do zrozumienia materiałom dostosowanym do różnych grup demograficznych i kontekstów kulturowych.

EFSA stawia na sukces w dłuższym ujęciu czasowym

„Ze względu na fakt, że konsumenci w Europie stawiają czoła wielu wyzwaniom, dokonując codziennych wyborów żywnościowych, chcemy wyposażyć ich w wiedzę potrzebną do podejmowania świadomych decyzji” twierdzi dyrektor wykonawczy EFSA Bernhard Url. Kampania Safe2Eat stanowi pomost łączący naukę o bezpieczeństwie żywności i codzienne decyzje, dostarczając jasnych i praktycznych informacji, które budują zaufanie konsumentów. Dzięki rozszerzeniu zasięgu kampanii na dodatkowe kraje w 2025 roku stawiamy kolejny krok w kierunku zapewnienia wszystkim mieszkańcom i mieszkankom Europy dostępu do wiarygodnych, opartych na nauce wskazówek dotyczących bezpieczeństwa żywności”.

Weź udział w kampanii

Przez cały rok w całej Unii Europejskiej oraz w poszczególnych państwach będą realizowane różnorodne działania w ramach kampanii Safe2Eat. Zachęcamy konsumentów do odwiedzenia oficjalnej strony internetowej kampanii, zapoznania się z materiałami edukacyjnymi i obserwowania komunikatów kampanii w mediach społecznościowych, a w tym celu – do korzystania z hasztagu #Safe2EatEU.

Źródło: EFSA / All 4 Comms

O EFSA

Europejski Urząd ds. Bezpieczeństwa Żywności (EFSA) jest agencją Unii Europejskiej utworzoną w 2002 roku. Jej zadaniem jest bycie źródłem bezstronnych i neutralnych wiadomości naukowych oraz analiz opracowywanych z myślą o podmiotach zarządzających ryzykiem. Zajmuje się także informowaniem o zagrożeniach związanych z łańcuchem żywnościowym.

Urząd opracowuje analizy naukowe na potrzeby uchwalanych przepisów i rozporządzeń, które mają na celu ochronę europejskich konsumentów przed zagrożeniami związanymi z żywnością oraz współpracuje z partnerami krajowymi w celu zapewnienia spójności informacji na temat bezpieczeństwa żywności w Unii Europejskiej.