Czy płacić za zniszczony towar w sklepie? Sprawdź, jak możesz się bronić

Avatar photo
19 kwietnia 2025,
dodał: Ewelina Szadkowska

Podczas zakupów często dochodzi do sytuacji, w której upadnie nam szklane opakowanie z produktem, który wkładamy do koszyka. Bywa też, że strącimy słoik czy butelkę z półki, przechodząc obok niej. Takie niefortunne zdarzenia zawsze powodują stres i bywają przyczyną roszczeń ze strony obsługi sklepu. Czy jednak na pewno musimy zapłacić za uszkodzony towar?

Ustalenie winy klienta, który spowodował szkodę w sklepie zawsze wymaga analizy całego zdarzenia. W zatłoczonym sklepie nietrudno spowodować taką sytuację. W marketach natomiast często towary stoją na paletach między alejkami, utrudniając poruszanie się z wózkami.

sklep

Ten szczegół wyłącza odpowiedzialność klienta za szkodę

Właściciel sklepu jest zobowiązany do dbania o bezpieczeństwo odwiedzających go osób. W związku z tym powinien zatroszczyć się o prawidłowe i przemyślane ułożenie towaru na półkach. Słoiki i butelki powinny być ustawione w większych opakowaniach, które uniemożliwiają ich przypadkowe stłuczenie. Jeśli obsługa sklepu nie dotrzymała tego warunku, to klient, który strącił niestabilnie stojące słoiki nie płaci za ich uszkodzenie. W obecnych czasach, gdy monitoring jest standardem w placówkach handlowych, udowodnienie winy sklepu nie powinno by trudne.

Czy dziecko zapłaci za rozbity słoik?

Zabierając dzieci na zakupy, powinniśmy być przygotowani na różne nieprzewidziane sytuacje. Dzieci potrafią biegać po sklepie i zupełnie nie zważają na to, co dzieje się wokół nich. Jeśli dziecko nie ukończyło 13 lat, wówczas odpowiedzialność za jego zachowanie ponosi towarzyszący mu opiekun. Nieumyślne stłuczenie opakowania towaru, związane z jego niewłaściwym ułożeniem na półce nie będzie podstawą do roszczeń ze strony sklepu. Jednak jeśli szkoda wynika z niewłaściwego zachowania dziecka i braku reakcji opiekuna, wówczas za zniszczenia trzeba zapłacić zgodnie z artykułem 415 Kodeksu Cywilnego. Podobna zasada będzie dotyczyć dziecka powyżej 13. roku życia oraz osoby dorosłej, która swoim zachowaniem przyczyniła się do powstania szkody.

Odpowiedzialność finansowa za zniszczenie towaru będącego własnością sklepu zależy zawsze od okoliczności zdarzenia. Podczas zakupów warto zachować ostrożność i przewidywać sytuacje, które mogą się zdarzyć. Zbyt szybka jazda wózkiem lub trzymanie torby na ramieniu od strony półek to ryzykowne zachowania, które warto wyeliminować, aby nie doszło do konfliktowej sytuacji.

 



FORUM - bieżące dyskusje

Ukraińskie dzieci urodzone w Polsce…
Przy naszym deficycie demograficznym to jest jakaś wartość. Część z nich zostanie...
Nowa strona
Dla mnie najlepiej wygląda duża czcionka, bo nie trzeba wysilać wzroku.
Nasza czytelnia - jakie książki pol…
Ja czytam ostatnio biografię Krawczyka. Oczywiście sporo hagiografii jest w niej, bo...
Goście weselni do wynajęcia
Niezły pomysł:) Ale ja nie skorzystam, bo mam dużą rodzinę:)