Nowości książkowe od Wydawnictwa Marginesy

22 października 2024, dodał: Redakcja
Artykuł zewnętrzny

Nasza jesienna biblioteczka staje się coraz bardziej bogata i ciekawa. A to dopiero początek fantastycznych nowości wydawniczych. Dzisiaj zachęcamy do poznania propozycji od Wydawnictwa Marginesy. Polecamy czwartą część cyklu o Bezimiennym Wojciecha Chmielarza, pt: Rodzinny interes lub poruszającą reinterpretację celtyckiej legendy o Tristanie i Izoldzie Marii Kuncewiczowej. Ciekawą lekturą na jesienne wieczory może być również biografia Francisa Forda Coppoli autorstwa Sama Wassona.

Wojciech Chmielarz: Rodzinny interes

Nie ma nic ważniejszego niż rodzina. Chyba że w grę wchodzą wielkie pieniądze.

Wyspa Wolin, Międzyzdroje. Styczeń. Po sezonie nad polskim morzem pustki. Po plażach wędrują okoliczni mieszkańcy i nieliczni turyści. Wśród nich Bezimienny, który poszukuje zaginionego pięć lat temu chłopaka, ale coraz bardziej skłonny jest się poddać i zostawić sprawę.

Wtedy przypadkiem poznaje niejakiego Wikta. Następnego dnia mężczyzna znika w tajemniczych okolicznościach, a Bezimienny postanawia dowiedzieć się, o co chodzi.

Tymczasem w ośrodku ukrytym w głębi Wolińskiego Parku Narodowego uwięziona zostaje młoda dziewczyna. Nieustannie pilnowana przez ludzi ojca Barabasza, planuje ucieczkę. Wkrótce jej ścieżki przetną się ze ścieżkami Bezimiennego. A jakby tego było mało, na Wolinie wszyscy poszukują pendrive’a. Pendrive’a wartego pięćset milionów dolarów.

Czwarta część cyklu powieści sensacyjnych o Bezimiennym. Pierwsza część – Prosta sprawa – została zekranizowana, a w roli głównej wystąpił Mateusz Damięcki.

Nad spokojnym wybrzeżem wisi cień zbrodni, a nowe zlecenie przeradza się w walkę o życie w cieniu tajemniczych zaginięć i brutalnych pojedynków MMA. Każda odpowiedź przynosi kolejne pytania, pociągając głębiej w mrok. Spiesz się, czasu nie zostało wiele. [Natalia Miśkowiec @prostymislowami]

Człowiek bez imienia. Zlecenie bez reguł. Walka bez końca. Wojciech Chmielarz wie, jak stworzyć kryminał, od którego trudno się oderwać. Wciąga nas w świat, gdzie zło czai się wszędzie, a Bezimienny musi stawić mu czoła. Bohater jest mistrzem w znajdowaniu odpowiedzi tam, gdzie inni już dawno zawiedli. [Monika Prześlakowska @kryminalnehistorie]

Maria Kuncewiczowa: Tristan 1946

Poruszająca reinterpretacja celtyckiej legendy o Tristanie i Izoldzie

Michał, młody Polak naznaczony koszmarem drugiej wojny światowej, przybywa do Anglii, gdzie mieszka jego matka Wanda. Tam poznaje Kathleen i pomaga jej znaleźć posadę u starszego profesora – za którego dziewczyna wkrótce wychodzi za mąż.

Jeden wieczór staje się kamykiem, który porusza lawinę. Wanda, goszcząca u siebie Michała i Kathleen, proponuje im wspólne wysłuchanie symfonii Césara Francka. Muzyka budzi w młodych namiętność. Od tej chwili ich losy zaczynają przypominać historię Tristana i Izoldy – symfonia staje się ich napojem miłosnym, a Wanda, pomagając ukrywać romans, wchodzi w rolę Brangieny. Czy w Londynie znajdą schronienie przed królem Markiem? Czy ich miłość pokona przeciwności losu?

Tristan 1946 to nie tylko historia płomiennego uczucia, ale także refleksja nad traumą wojenną oraz skomplikowanymi relacjami rodzinnymi. Kuncewiczowa mistrzowsko łączy realistyczną prozę z elementami psychologicznymi, tworząc duszną i pełną napięcia atmosferę.

Wydanie zawiera wstęp Anny Nasiłowskiej, która wprowadza czytelnika w kontekst historyczno-literacki powieści.

Sam Wasson: Francis Ford Coppola

Wizjoner, który zrewolucjonizował język filmu.

Artysta, który ponad wszystko pragnął niezależności.

Reżyser skłonny dla dzieła zaryzykować wszystko – nawet własny majątek.

Producent słynący z pomysłowości i determinacji.

Człowiek niestrudzenie poszukujący odpowiedzi na nurtujące go pytania.

Jeden z największych filmowców wszech czasów.

Biografia Francisa Forda Coppoli jest historią nieustającej walki, spektakularnych wzlotów i dotkliwych upadków. To opowieść o bezkompromisowym twórcy, dla którego najwyższym celem jest realizacja artystycznej wizji, a którego rewolucyjne idee często wyprzedzały swoje czasy.

Sam Wasson przeprowadził setki rozmów z reżyserem i jego współpracownikami, miał również dostęp do prywatnego archiwum twórcy. Ta książka pozwala z bliska przyjrzeć się produkcji kultowych dzieł takich jak Ojciec chrzestny, Rozmowa czy Czas apokalipsy i –często nieposkromionym – metodom twórczym Coppoli, a także jego relacjom z innymi legendami kina: George’em Lucasem, Stevenem Spielbergiem czy Marlonem Brando.

Z opowieści Wassona wyłania się portret mężczyzny czarującego i błyskotliwego, ale także dręczonego niepokojem, impulsywnego, skłonnego do popadania w skrajności. Geniusza w całości oddanego sztuce.

Ta biografia zaskoczy was, nawet jeśli myślicie, że wiecie o Coppoli wszystko. To brawurowa, napisana z filmoznawczą pasją opowieść o geniuszu, szaleństwie, megalomanii i planach większych niż życie. Portret artysty, który nigdy nie bał się stanąć do walki ze światem. [Jakub Dem iańczuk, „Polityka”]

Nikt nie pisze o historii kina tak soczyście, jak Sam Wasson. Nikt nie zaszalał w Hollywood tak, jak Francis Ford Coppola, kręcąc Czas apokalipsy. Już dawno nie dostaliśmy takiej biografii filmowca i takiej monografiii wybitnego filmu w jednym. [Michał Oleszczyk, podcast SpoilerMaster]

Sam Wasson jest tak zafascynowany Coppolą, jak Coppola filmem. Ciągle złakniony prawdy o nim, próbuje ją poznać na wszystkie możliwe sposoby: obserwuje, podpatruje, wypytuje, konfrontuje, zapisuje. Efekt tego szaleńczego śledztwa przedstawia się imponująco: Francis Ford Coppola jawi się niczym pułkownik Kurtz z Czasu apokalipsy, tyle że jego czas w historii kina stał się Czasem Spełnienia. I wciąż trwa. [Tomasz Raczek, krytyk filmowy]

Niepokorny, szalony, autentyczny. Jakiś. Oryginalny, kręcący filmy tak, jak chce, a nie jak żądają producenci. Jego wyobraźnia nie zna granic – podobnie jak budżet filmów, które kręci. Tacy jak Coppola przechodzą do historii kina. Warto poznać go bliżej. To jeden z ostatnich wielkich wizjonerów, przypominający o czasach, gdy o wszystkim nie decydowały algorytmy i kasa, a talent i fantazja. [Karolina Korwin Piotrowska, dziennikarka]

Książki poleca Wydawnictwo Marginesy