„Pracownik przychodzi do firmy, a odchodzi przez szefa” – ile w tym prawdy?

10 maja 2022, dodał: Redakcja
Artykuł zewnętrzny

„Lubię to, czym zajmuję się na co dzień, ale nie jestem w stanie wytrzymać z moim przełożonym”, „Dopiero miesiąc po zatrudnieniu zrozumiałem, skąd bierze się taka rotacja wśród pracowników”, „Zależało mi na pracy w dużej firmie, ale szybko się wypaliłam” – to tylko kilka wypowiedzi, jakie przewijają się w mediach społecznościowych w kontekście pracy i managerów. Czy jest tak źle? „Bycie szefem to nie tylko wydawanie poleceń, a naprawdę ciężka praca. Oczywiście, jeśli jesteś liderem z krwi i kości” – przekonuje Kamila Mazurek, Life & Business Coach. 

Employer branding to zestaw działań podejmowanych przez firmę w celu kreowania pozytywnego wizerunku jako pracodawcy. Jest to kluczowy element w przyciąganiu i utrzymaniu pracowników oraz budowaniu relacji z partnerami biznesowymi i klientami. Termin ten został wprowadzony przez firmę McKinsey w 2001 roku i obejmuje działania skierowane zarówno do obecnych, jak i potencjalnych pracowników.

Ze świecą szukać dziś dużej organizacji, która nie ma specjalnej jednostki, poświęconej tym wizerunkowym działaniom. Dobrze widać to na LinkedIn. Pracownicy obserwują te profile, ponieważ chcą pracować w miejscach, gdzie są możliwości rozwoju, szeroki pakiet benefitów, a człowiek nie jest tylko numerkiem na liście płac” – mówi Kamila Mazurek, Life & Business Coach i dodaje: „Te działania są szalenie ważne, ponieważ pokazują, jak ewoluuje kultura pracy, pozwala pracownikom dokonywać pogłębionych wyborów w kwestii rozwoju zawodowego, a także utożsamiać się z firmą. Wszystko pięknie, ale… Tak, niestety mamy też ALE.

Wizerunek a realia – malowanie trawy na zielono?

Głównym celem Employer Brandingu jest zbudowanie spójnego i pozytywnego wizerunku firmy jako pracodawcy w opinii pracowników firmy, kluczowych kandydatów na rynku pracy oraz partnerów biznesowych, klientów i innych kluczowych udziałowców. Te szeroko zakrojone działania firmy, które mają na celu kreowanie wizerunku pożądanego pracodawcy, dla wielu zrekrutowanych pracowników (nierzadko wybitnych specjalistów z branży) szybko przestają mieć znaczenie, gdy dochodzi do zderzenia ze złym szefem.

„Niestety, to bolączka wielu przedsiębiorstw – pracownik przychodzi do firmy, a z powodu niekompetentnego managera, chce z niej uciekać. Myślę, że każdy z nas ma w kręgu znajomych choć jedną osobę, która w niemal każdej rozmowie potrafi napomknąć o swojej relacji z przełożonym, a niektóre opowieści potrafią jeżyć włos na głowie. Wysokie stanowiska, które wiążą się z zarządzaniem ludźmi, to nie tylko prestiż i wydawanie poleceń. to przede wszystkim ciężka i pełna odpowiedzialności praca. Każdy manager jest niejako wizytówką pracodawcy i wartości, którymi kieruje się przedsiębiorstwo” – podkreśla ekspertka.

Dobry lider czyli jaki?

Zdaniem Kamili Mazurek, dobry lider zespołu charakteryzuje się szeregiem cech, które pomagają mu skutecznie zarządzać ludźmi i osiągać cele organizacyjne. Najważniejsze cechy i umiejętności, które warto wymienić to: komunikatywność, empatia, zaangażowanie, decyzyjność, sprawiedliwość, inspirowanie podwładnych, rozwój (swój i zespołu), dzielenie się wiedzą, elastyczność oraz zorientowanie na cele.

„Niektóre z tych kompetencji można wypracować, ale warunkiem jest chęć do zmiany. Z własnego doświadczenia wiem, że najgorsi są szefowie, którzy są przekonani o swojej nieomylności, zawsze chcą mieć ostatnie zdanie i nie słuchają innych. Przecież nasz podwładny może mieć genialny pomysł na usprawnienie procesu produkcji, ale trzeba go wysłuchać.  Może w zespole jest konflikt, o którym nie wiemy, a który demotywuje resztę współpracowników. Może powodem frustracji jest brak feedbacku?” – komentuje Kamila Mazurek.

Każde wypowiedzenie wymaga analizy i refleksji

Mobbing to forma nękania, przemocy psychologicznej lub emocjonalnej, która polega na systematycznym i długotrwałym naruszaniu godności i praw pracownika przez jedną lub więcej osób w miejscu pracy. O tym zjawisku mówi się dużo już od dobrych kilkunastu lat. Te karygodne praktyki w większości przedsiębiorstw są szybko tępione.

Wiemy, że przykłady zachowań mobbingowych mogą obejmować obraźliwe komentarze, izolowanie pracownika, wyśmiewanie, poniżanie, ignorowanie jego opinii lub wkładu w pracę, szkodzenie reputacji zawodowej, nadużywanie władzy, groźby, a nawet przemoc fizyczną.

„W miejscu pracy nie musi dochodzić do mobbingu, by pracownik zaczął rozglądać się za nową pracą. Czasem jest to niedostrzeganie starań, brak możliwości rozwoju, nadmierna kontrola i brak zaufania, szwankująca komunikacja, brak współpracy, czy… nikłe kompetencje miękkie” – wylicza ekspertka.

Dobry lider będzie chciał się rozwijać na różnych płaszczyznach, by móc ramię w ramię pracować ze swoim zespołem na najlepsze wyniki. Wielu pracowników decyduje się na zmianę pracy z powodu relacji z przełożonym. Choć może to brzmieć jak stereotyp, rzeczywiście istnieje wiele przypadków, gdzie stosunek pracownika do szefa determinuje jego dalsze losy w firmie. 

„W przypadku dużej rotacji w konkretnym dziale sugerowałabym osobom wyżej umiejscowionym w organizacji dokładne przyjrzenie się relacjom w danym obszarze. Szczególnie, gdy tracimy dobrych i cenionych pracowników, a w momencie składania wypowiedzenia nie podejmują negocjacji w kwestii wynagrodzenia. To sygnał alarmowy. Większość z nas wolałaby zostać w miejscu, które zna, jeśli czuje się w nim dobrze, widzi szanse rozwoju i czuje się doceniana jako człowiek, ale także finansowo” – podsumowuje Kamila Mazurek.

***

Kamila Mazurek to założycielka MK Institute, certyfikowany mówca, Master Trener RMP, life& business coach. Współautorka książki „Sztuka Inspirowania”. Ma na koncie wiele wystąpień publicznych, w tym podczas konferencji „100 % Inspiracji” z autorskim wykładem „(…)Dlaczego porozumienie liczy się w biznesie?”. Autorka indywidualnego programu rozwojowego „Przejdź bezpiecznie przez zmianę”. Prowadzi wykłady i szkolenia skupiające się na budowaniu relacji i porozumienia w firmach i organizacjach. Korzysta z narzędzi psychologicznych, które pozwalają na głębsze zrozumienie ludzkich motywacji i potrzeb.

Więcej informacji:

https://kamilamazurek.com/

https://pl.linkedin.com/in/kama-mazurek



FORUM - bieżące dyskusje

Naturalne kosmetyki
Sama robię kremy, ale to wymaga wysokiej higieny, bo inaczej krem się...
Typy mężczyzn
Maminsynki wychowane przez samotne matki. Tragedia... oni nie są zdolni do żadnego związku...
Jak można zostać dietetykiem
Kurs dietetyki też jest ok, jeśli ktoś się sam dokształca i interesuje swoją dziedziną.
leczenie niepłodnosci
Moim zdaniem leczenie nepłodności ma sens do 30. roku życia. Potem wzrasta znacznie ryzyko...