Co zrobić, jeśli twój lot jest opóźniony?

9 grudnia 2019, dodał: Redakcja
Artykuł zewnętrzny

Samolot pasażerski to według statystyk najbezpieczniejszy środek transportu. To prawda, ale to bezpieczeństwo ma swoją cenę. Procedury operacji lotniczych przewidują bowiem, że w razie wystąpienia nawet niektórych drobnych usterek w maszynie lub pojawienia się bardzo niekorzystnych warunków atmosferycznych, lot zostaje opóźniony lub odwołany. Co wtedy?

lot samolotem

Loty opóźnione – częste zjawisko przy napiętych grafikach linii lotniczych

Aby linia lotnicza była rentowna, jej samoloty muszą być jak najdłużej w powietrzu. Lądowanie, szybkie sprawdzenie i posprzątanie maszyny, tankowanie paliwa, ładowanie akumulatorów i kolejny start – tak to się ma odbywać. Dzięki temu bilety lotnicze są stosunkowo tanie. Niestety, każdy samolot składa się z niezliczonej ilości elementów, a każdy z nich jest narażony na zużycie i usterki. Niektóre drobne problemy pozwalają mimo wszystko wystartować, bo w maszynie jest nie jedno, a dwa lub trzy urządzenia, natomiast w wielu wypadkach samolot nie odleci, dopóki usterka nie zostanie usunięta.

Podobnie jest z warunkami atmosferycznymi, w tym przede wszystkim z mgłą ograniczająca widoczność. Każda linia lotnicza ma swoje procedury, określające minimalną widoczność,  poniżej której nie ma mowy o starcie. Lądowanie jest z kolei zależne m.in. od tego, czy na lotnisku docelowym działa system ILS pozwalający pilotom posadzić maszynę na pasie bez widoczności, a tylko na podstawie wskazań przyrządów.

Gdy zatem usterka samolotu albo warunki atmosferyczne uniemożliwiają wykonanie lotu, dochodzi do opóźnienia lub odwołania rejsu w trosce o bezpieczeństwo pasażerów. Ci jednak nie muszą tego nawet rozumieć: gdy wina leży po stronie przewoźnika, należy się odszkodowanie. Egzekwowaniem odszkodowań od linii lotniczych zajmuje się platforma GIVT.

Za jakie loty przysługuje odszkodowanie

Podstawową zasadą jest to, że odszkodowanie przysługuje za lot opóźniony z winy linii lotniczej. Nie można się go domagać, gdy zawiniły czynniki od niej niezależne: złe warunki pogodowe, zagrożenie bezpieczeństwa, strajk kontrolerów ruchu powietrznego albo destabilizacja polityczna w kraju, w którym lot się odbywa.

Opóźnienie (liczone od momentu przylotu planowanego do chwili otwarcia drzwi w samolocie po wylądowaniu na docelowym lotnisku) musi wynieść co najmniej 3 godziny. Jego wysokość wynosi od 250 € na trasach do 1500 km, 400 € na trasach dłuższych niż 1500 km w Unii Europejskiej oraz pozostałych na dystansie 1500-3500 km, wreszcie 600 € na trasach ponad 3500 km.

Ponieważ przewoźnicy niechętnie wypłacają rekompensaty, starania o odszkodowanie za opóźniony lot warto powierzyć fachowcom.

Co jeszcze powinna nam zapewnić linia lotnicza

Pasażerowi, który utknął na lotnisku z winy przewoźnika, przysługuje z jego strony opieka, a w szczególności posiłek i napoje, prawo do dwóch rozmów telefonicznych, faksów i e-maili, a gdy to jest konieczne, także nocleg i transport między portem lotniczym a miejscem zakwaterowania.

Linia lotnicza jest też zobowiązana informować pasażerów o przysługujących im prawach.

Jeżeli opóźnienie jest większe niż pięć godzin, pasażerowi przysługuje zwrot kosztów biletu i przelot do miejsca rozpoczęcia podróży, jeśli zaczęła się na innym lotnisku.

Gdyby zdarzyło się tak, że pasażerowi zapewniony zostaje lot alternatywny wyższą klasą, nie wolno go za to obciążać. Jeśli taki lot odbywa się niższą klasą niż pierwotnie wykupiona, przewoźnik powinien zwrócić część wpłaconej mu kwoty.