Dobre przedszkole – inwestycja w przyszłość dziecka

13 maja 2024, dodał: Alfa i Omega
Artykuł zewnętrzny

Wyniki badań poświęconych procesom zachodzącym w mózgach małych dzieci czynią to przysłowie jeszcze bardziej uzasadnionym. Udowodniono bowiem, że od urodzenia do 6 roku życia ludzki mózg ma największą w życiu, wprost nadzwyczajną zdolność do przyswajania wiedzy. Ten czas nie tylko warto, ale trzeba dobrze wykorzystać. Właśnie trwa nabór do przedszkoli na rok szkolny 2014/2015, a rodzice stają przed nie lada wyzwaniem, by znaleźć miejsce, które rozwinie drzemiący w maluchach potencjał i przygotuje je do dalszej edukacji, a jednocześnie zapewni przyjazną atmosferę.

przedszkole

Dobre przedszkole to inwestycja w przyszłość dziecka. Świadomi tego faktu rodzice, wybierają dla swoich pociech placówki, które bazują na uznanych metodach nauczania, autorstwa polskich i zagranicznych specjalistów. Wiedzą, że kluczem do sukcesu jest umiejętnie opracowany program i atrakcyjna forma zajęć, która powinna wykorzystywać to, co dała dzieciom sama natura: wrodzoną ciekawość, wyobraźnię i odwagę, by doświadczając odkrywać świat.

Wśród przedszkoli wdrażających nowoczesne metody, ciekawą ofertą wyróżnia się warszawskie MyVinci, z autorskimi i nietypowymi – jak na polskie warunki – rozwiązaniami. Już sam wystrój tej placówki zapowiada niestandardowe podejście do kształcenia maluchów: brak typowych pastelowych, przesłodzonych dekoracji, na ścianach reprodukcje malarstwa światowej klasyki czy tablice pierwiastków Mendelejewa na drzwiach w toaletach. Twórcy MyVinci wzięli sobie bowiem do serca wnioski naukowców badających procesy rozwojowe u dzieci, którzy dowodzą, że codzienne obcowanie z nauką i sztuką w sposób dostosowany do dziecięcej percepcji przynosi zadziwiające efekty. – Choć początkowo miałam pewne obawy związane z tym czy te wszystkie wiadomości nie będą dla dziecka przeciążeniem, szybko zrozumiałam, że syn zupełnie inaczej to odbiera. Wszystko, co stanowi część jego codziennej rzeczywistości bardzo szybko staje się naturalne. Znajomi przecierają oczy ze zdumienia gdy mój pięcioletni syn wymienia nazwy pierwiastków czy opowiada co namalował Velasquez równie swobodnie co relacjonuje przygody Boba Budowniczego, które obejrzał na dobranoc  – mówi Kamila, mama ucznia MyVinci.

przedszkolaki

Typowe dla MyVinci są zajęcia prowadzone w formie eksperymentów. Ten sposób wykorzystuje wiele przedszkoli, ale raczej od święta np. zapraszając raz na miesiąc na warsztaty z „Szalonymi Naukowcami”. W MyVinci takie doświadczenia to codzienność. I tak słomka pomiędzy kilkoma butelkami pokaże zasadę naczyń połączonych, a proste wycinanki są pretekstem, by poznać style architektoniczne Starożytnej Grecji. W ten sposób dzieci niemal nieświadomie przyswajają wiedzę, wydawałoby się wyrastającą ponad ich wiek: pojęcia z zakresu fizyki, chemii czy historii sztuki. Stają się małymi odkrywcami, czerpiąc przy tym radość z zabawy i satysfakcję z efektów osiąganych pracą własnych rąk. Ich przewodnikami po świecie wiedzy są pedagodzy, dla których praca jest pasją. Wśród nich jest Anna, nauczycielka języka rosyjskiego (native speaker), z wykształcenia urbanista oraz filolog języka rosyjskiego. Wykształcenie architektonicznie pozwala jej rozwijać wyobraźnię przestrzenną dzieci, a pasja śpiewania, piękny głos i talent gawędziarski sprawia, że opowiadane przez nią bajki są naprawdę niezwykłe.

Wiemy, że wiedza jest dla dziecka przepustką do świata, a najlepszym czasem, by ją wchłaniały bez wysiłku jest okres przedszkolny. Dlatego bazując na odkryciach współczesnej nauki wychodzimy do rodziców z innowacyjnym programem, który poprzez zabawę, w naturalny i bezpieczny dla dzieci sposób pozwala im odkryć i rozwinąć talenty – mówi kierownik przedszkola MyVinci Katarzyna Eljasz.

W odróżnieniu od innych placówek, które w programie nauczania stosują wybrane nowoczesne metody, MyVinci postawiło na ich autorską kompilację korzystając z pomocy brytyjskiego instytutu Global Advanced Research Center zajmującego się nowatorskimi odkryciami naukowymi w dziedzinie edukacji, pedagogiki i psychologii dziecka. Dzięki temu zastosowano połączenie metod wypracowanych przez uznane światowe autorytety takie, jak: Glenn Doman (nauka czytania i matematyki), Paul Dennison (metoda poprawiania sprawności umysłowej), Moshe Fedlenkraise (edukacja ruchowa), czy też Alfred Tomatis (wykorzystanie muzyki w celu stymulacji procesów intelektualnych). Równie ciekawy jest program nauczania języków obcych. O ile wprowadzenie do  drugiego języka to już dość powszechna praktyka, przedszkole MyVinci poszło o krok dalej proponując zajęcia w pięciu językach: polskim, angielskim, niemieckim, hiszpańskim i rosyjskim prowadzone przez native speakerów. Do każdego dnia tygodnia przypisany jest inny język. Dzięki temu dzieci już od najmłodszych lat mają szansę oswoić się z innymi niż w języku ojczystym konstrukcjami gramatycznymi i brzmieniem, co daje solidne przygotowanie do nauki języków obcych na dalszych etapach edukacji i ułatwia ich późniejsze opanowanie mniejszym nakładem czasu, środków i wysiłku. W przedszkolu nauczanie obcej mowy nie jest celem samym w sobie. To kolejne narzędzie stymulacji młodego i żądnego wiedzy mózgu. Słuszność i celowość wprowadzenia takich rozwiązań potwierdzają wyniki badań nad wielojęzycznością prowadzone m.in. przez Ellen Bialystok, profesor neurobiologii z University of York w Toronto. Wynika z nich, że lingwistyczna stymulacja mózgu we wczesnym dzieciństwie wspiera rozwój procesów poznawczych. Bialystok twierdzi, że dzieci, które posługują się więcej niż jednym językiem, są bardziej kreatywne i zdolne do podejmowania trafnych decyzji. Konieczność ciągłego wyboru pomiędzy różnymi systemami lingwistycznymi sprawia, że takie dzieci szybciej i precyzyjniej dokonują wyboru pomiędzy sprzecznymi informacjami, które do nich napływają. Okazuje się, że coś tak zwyczajnego jak mówienie kilkoma językami, przestawia sieć naszego mózgu, pozytywnie wpływając na pewne czynności umysłu[1]– mówi kanadyjska profesor.

Twórcy programu MyVinci rozumieją, że to właśnie szybko zmieniająca się rzeczywistość jest we współczesnym świecie – paradoksalnie – jedynym stałym i pewnym elementem. Jak potwierdza prof. Jacek Hołówka, filozof i etyk, członek Komitetu Nauk Filozoficznych PAN w niestabilnych czasach, w jakich żyjemy, to zdolność do zmiany staje się zaletą. Dlatego dobór zajęć ma na celu oswojenie dzieci ze zmianą jako naturalnym procesem.

Jak zaznacza kierowniczka przedszkola Katarzyna Eljasz zainteresowanie programem przedszkola MyVinci jest coraz większe. Do placówki mieszczącej się przy ulicy Biały Kamień 7 na Mokotowie (osiedle Eko Park) codziennie zgłaszają się kolejni rodzice. Dlatego zapadła już decyzja o uruchomieniu drugiego oddziału. Kolejnym etapem będzie uruchomienie na rok szkolny 2015/2016 szkoły podstawowej MyVinci, w której zajęcia będą prowadzone głównie w języku angielskim.

Przy współpracy z Przedszkole Kinderki


[1] http://wiadomosci.onet.pl/prasa/zalety-wielojezycznosci/25zlg