Światowy Dzień Łapania za Biust…niech wyjdzie kobietom na zdrowie!
5 lipca, Światowy Dzień Łapania za Biust, jeden z wielu nietypowych dni w naszym kalendarzu ma szansę przerodzić się z ciekawostki w datę ważną dla każdej kobiety. W tym roku, dzięki współpracy organizatorów kampanii „Rak. To się leczy!” i jej strategicznego partnera – ING Życie,5 lipca na stałe wpisze się w kalendarium kampanii jako dzień przypominania kobietom o konieczności samobadania piersi oraz profilaktyce. W Światowy Dzień Łapania za Biust swoją premierę będzie mieć nowa, bezpłatna aplikacja na smartfony PiersiBadacze, w której samobadania piersi uczą… mężczyźni. Na dodatek – znani sportowcy i artyści. To innowacyjne rozwiązanie, potraktowane z pewną dozą humoru, wyróżnia się na tle innych dostępnych aplikacji, czyli tzw. reminderów.
Kim są PiersiBadacze?
W jednym zgadzamy się z mężczyznami – i dla nas, i dla nich piersi to główny atrybut kobiecości! Skoro taki piękny i ważny, to musi być zdrowy! Dlatego w ramach kampanii PiersiBadacze organizatorzy wraz z ING Życie zaprosili znanych i lubianych mężczyzn, aby wzięli udział w filmach instruktażowych dotyczących samobadania piersi. To oni, PiersiBadacze, będą nam co miesiąc przypominać o dacie samobadania i pokażą, jak to się robi. Co więcej, kobiety same będą mogły zadecydować, który z nich zagości na ekranie ich telefonu lub na pulpicie komputera. Wśród pierwszych PersiBadaczy znaleźli się:
Przemysław Saleta, kick-boxer i bokser wagi ciężkiej, mistrz świata w kick-boxingu, a także mistrz Polski i Europy
Maciej Jachowski, aktor znany m.in. z seriali „M jak Miłość” oraz „Na Wspólnej”
Radosław Majdan, były polski piłkarz i reprezentant Polski
Tomasz Puzon, pięciokrotny medalista Międzynarodowych Mistrzostw Ameryk w karate
Jacek Stachursky, wykonawca muzyki pop i dance, polski „typ niepokorny”.
– Mamy nadzieję, że Polki pokochają PiersiBadaczy i że inni znani Polacy odważą się wziąć udział w naszym projekcie, bo – zauważmy – to było dla naszych ambasadorów spore wyzwanie, również aktorskie. Dziękujemy im, bo dla nas stali się już prawdziwymi pionierami w obszarze samobadania piersi! – mówi Alicja Zakrzewska, rzecznik kampanii „Rak. To się leczy!”. – Poprzez zaangażowanie w projekt znanych mężczyzn, chcemy zachęcić Polaków, aby dbali o swoje kobiety i nakłaniali je do badań profilaktycznych, w tym samobadania – dodaje.
Kompendium wiedzy o aplikacji
Aplikacja PiersiBadacze, poza możliwością ustawienia daty przypominacza i obejrzenia filmu instruktażowego, pozwala również na:
dostęp do artykułów i porad ekspertów dotyczących onkologii
zabawę – co miesiąc nowy quiz wiedzy o zdrowiu
dostęp do kompendium wiedzy o nowotworach „Warto wiedzieć, by wygrać”
opcję polecenia aplikacji znajomym
przydatne adresy.
Na początek aplikacja została przygotowana na najpopularniejsze systemy AppStore oraz Android. Wkrótce dostępna będzie również wersja na telefony Blackberry.
Inspiracją dla aplikacji PiersiBadacze był „Your Man Reminder”, aplikacja stworzona 2 lata temu przez kanadyjską fundację Rethink Breast Cancer. Tam innowacyjność rozwiązania spotkała się z ogromną popularnością. – Aplikacja i film “Your Man Reminder” została przez nas stworzona jako narzędzie, które mogłoby w sposób kreatywny zaangażować młode kobiety w aktywność mającą na celu utrzymanie swoich piersi w zdrowiu – mówi Alison Gordon, Wiceprezes Rethink Breast Cancer, goszcząca na konferencji prasowej. – Przyznam, że zaskoczył nas tak pozytywny odbiór kampanii, która miała ponad 6 milionów odsłon filmu i ponad 150 tysięcy pobrań aplikacji. Kochamy ją za pozytywne i optymistyczne podejście do motywowania i uświadamiania kobiet – przez zabawę przy budowaniu świadomości profilaktyki raka piersi. “Your Man Reminder” ujawnia kobiecą inteligencję i humor. Trzymamy kciuki, aby taki sukces spotkał w Polsce PiersiBadaczy – dodaje Alison Gordon.
PiersiBadacze z misją… na scenie!
Z okazji Światowego Dnia Łapania za Biust i udostępnienia aplikacji PiersiBadacze, w kilkunastu miejscach w Warszawie odbędą się happeningi, które nie tylko mają za zadanie zwrócić uwagę kobiet na konieczność regularnego samobadania piersi, ale również na nową, użyteczną aplikację z udziałem lubianych, przystojnych Polaków.
Podczas happeningów rozdawane będą specjalne ulotki zapraszające na wieczorny koncert ambasadorów akcji w klubie Space w Warszawie. 500 pierwszych kobiet, które wejdzie na stronę www.rak.tosieleczy.pl, i dalej na banner PiersiBadacze, a następnie wpisze unikalny kod podany na ulotce, wygra podwójne zaproszenie (tylko dla kobiet) na ten specjalny koncert. A jest o co powalczyć, bo na scenie pojawią przystojni, zabawni i zainteresowani zdrowiem kobiet PiersiBadacze:
Sebastian Karpiel-Bułecka + Zakopower,
Tomek Karolak + Pączki w Tłuszczu,
Radek Majdan + The Trash
oraz Stachursky.
Imprezę poprowadzi Tomasz Kammel, od początku wpierający kampanię „Rak. To się leczy!”. Wiele niespodzianek dla uczestniczek imprezy zapowiedzieli partnerzy, m.in. marka Pharmaceris i firma Limito oraz współorganizator akcji – ING Życie.
– Temat profilaktyki nowotworowej jest nam szczególnie bliski, dlatego od samego początku jesteśmy zaangażowani w kampanię „Rak. To się leczy!”. Z organizatorami kampanii połączył nas wspólny cel wzmacniania świadomości Polaków w tym zakresie. Wierzymy, że dzięki rozwiązaniom takim jak aplikacja PiersiBadacze zachęcimy Polki do troski o to, co najcenniejsze, czyli własne zdrowie i życie. To właśnie profilaktyczne badania zarówno medyczne, jak i te wykonywane samodzielnie pozwalają na wczesne wykrycie raka i zrobienie mu wspak – tłumaczy Marta Pokutycka-Mądrala, rzecznik prasowy ING Życie. – Akcja organizowana z okazji Światowego Dnia Łapania za Biust mówi o profilaktyce w przystępny, a jednocześnie odważny i niestandardowy sposób. Wierzymy, że kreatywne i pozytywne promowanie tego tematu przełoży się na wzrost świadomości kobiet w tym zakresie – dodaje Marta Pokutycka – Mądrala.
Kobiety, które nie natkną się na ulicznych „PiersiBadaczy”, mogą pobrać kod wysyłając sms na numer podany na stronie www.rak.tosieleczy.pl (w zakładce PiersiBadacze). Ilość zaproszeń jest ograniczona, a akcja potrwa od godz. 8:00 do wyczerpania miejsc.
Dlaczego warto propagować samobadanie piersi w Polsce?
Samobadanie piersi w Polsce nie ma dobrej promocji, co podkreślają członkinie Federacji Stowarzyszeń Amazonki. Kobiety nie wykonują go systematycznie ze strachu przed wykryciem choroby („lepiej nie wiedzieć”), a często po prostu nie wiedzą, jak je prawidłowo przeprowadzić. Pewne zainteresowanie tą metodą zaobserwować można tylko przy okazji kampanii społecznych oraz gdy upublicznione zostają świadectwa kobiet po leczeniu raka piersi, wystawy zdjęć do kalendarza Amazonek czy fotografii artystycznych kobiet zrzeszonych w organizacjach pacjenckich.
W Stanach Zjednoczonych samobadanie propagowane jest przez lekarzy od lat 30. XX wieku.
W czasach, gdy technologia medyczna zaczęła się intensywnie rozwijać, lekarze uznali,
że samobadanie to relikt przeszłości. Współcześnie jednak sami specjaliści podkreślają jej ważność, ponieważ dzięki tej metodzie kobiety poznają swoje ciało, uczą się interpretować zachodzące w nim zmiany i w związku z tym mogą szybciej zareagować na pierwsze oznaki raka.
Tymczasem rak piersi jest chorobą, która diagnozowana jest u coraz większej liczby kobiet. Według danych za rok 2010 w Polsce rak piersi to 22,4% wszystkich nowotworów występujących
u kobiet i stanowi 12,8% wszystkich zgonów z powodu nowotworów wśród Polek. W 2010 roku
w naszym kraju zanotowano 15 784 nowych przypadków raka piersi i 5 226 zgonów z powodu tego nowotworu. Na świecie (dane z 2008 roku: ok. 1 384 000 zachorowań, dane za 2006 r.: w USA – 212 920 zachorowań). W Europie zachorowalność wynosi ok. 332 000 (dane z 2008 r.), a śmiertelność sięga 89 000.
Niestety, w Polsce raka piersi wykrywa się na dość zaawansowanym poziomie. Liczba przypadków wczesnego wykrycia tej choroby oscyluje w granicach 15%, podczas gdy w Stanach Zjednoczonych wynosi ok. 80%.
Promocja samobadania przez lekarzy, akcje i kampanie społeczne może wpłynąć na wzrost wskaźników wczesnego wykrycia raka piersi, a więc również wzrost liczby wyleczonych kobiet.
Jednym z takich działań o charakterze edukacyjnym jest akcja PiersiBadacze, łącząca walory edukacyjne (filmy instruktażowe, aplikacja, happeningi) z szerokim dotarciem za pośrednictwem mediów masowych (kampania telewizyjna, internet). Specjalna aplikacja PiersiBadacze ma nauczyć kobiety właściwego wykonywania samobadania piersi oraz przypominać o regularnym stosowaniu tej metody w ramach profilaktyki nowotworowej.
ORGANIZATORZY
„Rak. To się leczy!” – ogólnopolska kampania społeczna „Rak. To się leczy!” to pierwsza w naszym kraju akcja łącząca najważniejsze organizacje lekarzy onkologów i pacjentów onkologicznych. Jej celem jest walka ze społecznymi stereotypami na temat chorób nowotworowych oraz zachęcenie Polaków do badań profilaktycznych.
Partnerami kampanii są Polska Koalicja Organizacji Pacjentów Onkologicznych, Polskie Towarzystwo Onkologiczne, Polska Unia Onkologów, Polskie Towarzystwo Onkologów Klinicznych oraz Towarzystwo Chirurgów Polskich. Dzięki współpracy tych środowisk powstała platforma www.rak.tosieleczy.pl, która gromadzi informacje przydatne każdemu, kto poszukuje wiedzy o dostępnych badaniach profilaktycznych, ośrodkach medycznych, metodach leczenia itp. Organizatorzy kampanii pragną również przełamać lęk przed nowotworem i zmienić język opisujący go. Dlatego w pierwszej odsłonie kampanii zaprosili do współpracy znanych i lubianych aktorów z różnych pokoleń, aby zachęcali Polaków do badań: Jerzego Stuhra, Cezarego Pazurę, Stanisława Mikulskiego i Jarosława Boberka. W bieżącej edycji do badań zachęcać będą znane kobiety – Kayah, Dorota Stalińska i Małgorzata Kożuchowska.
ING Życie – to jedno z największych towarzystw ubezpieczeniowych na polskim rynku. Firma oferuje innowacyjne produkty finansowe chroniące życie i zdrowie oraz pozwalające gromadzić kapitał na przyszłość. Od 2012 roku ING Życie posiada w swojej ofercie Ubezpieczenie na wypadek nowotworu Ona i On. Wprowadzając na rynek nowy produkt firma przeprowadziła badania z lekarzami, a także z osobami chorymi oraz ich rodzinami. Wnioski z badań posłużyły do skonstruowania polisy odpowiadającej na potrzeby chorych a także do zainicjowania kampanii Rakowi Wspak, promującej profilaktykę rakową. ING Życie angażuje się również w inne akcje mające na celu wzrost świadomości społeczeństwa w zakresie profilaktyki, m.in. jest strategicznym partnerem kampanii „Rak. To się leczy!”.
NOWI PARTNERZY:
Marka PHARMACERIS – partner kampanii “Rak. To się leczy!”. W ofercie marki znajduje się 14 serii aptecznych na 14 różnych problemów skóry, a wśród nich seria Pharmaceris S – do bezpiecznego opalania, co sprzyja zapobieganiu powstawania nowotworów skóry, w tym czerniaka złośliwego.
Dzięki dermokosmetykom marki poprawia się komfort, zarówno fizyczny, jak i psychiczny, pacjentów z problemami dermatologicznymi skóry, w tym również skóry po radioterapii. Z myślą o tych osobach stworzona została seria X, która działa kojąco i regenerująco.
LIMITO S.A. – partner kampanii „Rak. To się leczy!”, podkreślający wagę zdrowej diety bogatej w ryby. Obecnie LIMITO S.A. jest najbardziej respektowanym dostawcą ryb i owoców morza dla gastronomii, jednocześnie nieustannie umacnia swoją pozycję na rynku detalicznym
w segmencie ryb i owoców morza Premium. Produkty detaliczne LIMITO S.A. dostępne są w sieciach handlowych Piotr i Paweł, Alma Market, Selgros, Kaufland, Tesco, Carrefour, Auchan, Real i wielu innych. Marka jest także obecna na takich rynkach eksportowych, jak Litwa, Łotwa, Estonia, Czechy, Słowacja, Węgry, Rumunia, Wielka Brytania, Włochy, Indie, Japonia i Australia. W marcu ubiegłego roku uruchomiono produkcję w Fabryce Łososia Norweskiego w Grudziądzu. Fabryka spełnia najwyższe kryteria w zakresie jakości, co zostało potwierdzone certyfikatami BRC, IFS, HACCP.