100 lat radości! Marka HARIBO obchodzi 100-lecie istnienia | Wszystko dla zdrowia i urody, porady kulinarne Uroda i Zdrowie - serwis nie tylko dla kobiet!

100 lat radości! Marka HARIBO obchodzi 100-lecie istnienia

2 czerwca 2020, dodał: Redakcja
Artykuł zewnętrzny

Share and Enjoy !

Shares

HARIBO obchodzi w tym roku 100-lecie istnienia. Zachęcamy do poznania fascynującej historii marki.

Początki marki sięgają 13 grudnia 1920 r. kiedy Hans Riegel senior założył HARIBO. Nazwa najpopularniejszych na świecie żelek to skrót od jego imienia i nazwiska oraz nazwy miejscowości Bonn – HAns RIegel BOnn. Założyciel HARIBO miał mocny pomysł, odwagę przedsiębiorcy oraz osobistą pasję – to od samego początku stanowiło podstawę firmy i jej późniejszego globalnego sukcesu. Od początku swojego istnienia HARIBO wyznacza nowe standardy – stawia na wysoką jakość, ukierunkowanie na konsumentów i innowacyjne rozwiązania.

Wszystko zaczęło się jednak od torby cukru, marmurowej płyty, stołka, ceglanego pieca, miedzianego czajnika i wałka, a początkowa produkcja odbywała się na kilku metrach kwadratowych.
Rozwój firmy następował dynamicznie. Już w 1923 roku Hans Riegel zainwestował w pierwszy samochód z brandingiem, którym dowoził towar do klientów. Kolejnym sukcesem HARIBO było poszerzenie asortymentu o produkty z lukrecją w 1925 roku.

W ciągu 10 lat, do 1930 r., HARIBO zatrudniało 160 osób, a bezpośrednio przed drugą wojną światową miało ok. 400 pracowników. Lata 1939-1945 to trudny czas dla świata. Smutne motto „czołgi zamiast Goldbears ”stało się faktem. Biznes HARIBO osłabł, głównie ze względu na niedobór surowców. W tym czasie HARIBO produkowało przede wszystkim krople na kaszel, a także inne produkty farmaceutyczne, zapewniając w ten sposób przetrwanie firmy w czasie wojny. W tym czasie, w 1945 r., w wieku 51 lat, zmarł założyciel firmy Hans Riegel.

Po zakończeniu II wojny światowej rozpoczął się nowy etap w historii HARIBO. Od 1946 r. na czele firmy stanęli synowie Riegela – Hans i Paul. Od początku postawili oni na dynamiczny rozwój firmy i innowacyjność, co zaowocowało szybkim sukcesem. Firma prężnie się rozwijała, a w 1950 r. – zaledwie pięć lat po wojnie – zatrudniała już około 1000 osób, ponad dwukrotnie więcej niż przed wojną.

Lata 60. XX wieku to kolejna ważna data w rozwoju firmy. Nastąpiła rewolucja polegająca na tym, że żelki – dotychczas pakowane w puszki lub dostępne luzem – zaczęły być dostępne w torebkach. Wprowadzenie torebek z okienkiem, przez które widać było zawartość opakowania, stanowiło ważny krok w rozwoju marki.

Złote Misie – początek ery żelek
Złoty Miś jest obecnie synonimem żelek i symbolem HARIBO. Został on stworzony przez Hansa Riegela seniora w 1922 roku. Obecnie, codziennie produkuje się 160 milionów Złotych Misiów, a HARIBO eksportuje je do ponad 100 krajów na całym świecie. Od 1980 roku Miś został również wprowadzony na opakowania produktów HARIBO. Goldbear to ikona, która symbolizuje firmę wewnętrznie i zewnętrznie.

Smak radości w wielu odsłonach
W połowie lat trzydziestych XX wieku HARIBO wprowadziło swoje ponadczasowe hasło reklamowe, które obowiązuje do dziś. W oryginale brzmiało ono: „HARIBO macht Kinder froh”… , a w połowie lat 60. zostało uzupełnione chwytliwym zwrotem „und Erwachsene ebenso”… Hasło to obowiązuje w komunikacji HARIBO do dziś, w Polsce znamy je jako: HARIBO – smak radości dla dzieci i dorosłych.
Motto HARIBO to jednak coś więcej niż slogan reklamowy. Stanowi ono DNA marki i idealnie podsumowuje to, co oznacza HARIBO: dziecięcą radość, szczęście i przyjemność dla wszystkich pokoleń.

Dziś HARIBO jest światowym liderem w segmencie żelek. Znakiem rozpoznawczym marki od początku istnienia są najwyższa jakość produktów, tradycyjna receptura, śledzenie trendów konsumenckich i odpowiadanie na nie zgodnie z preferencjami klientów. Te zresztą różnią się w zależności od kraju. Francuzi na przykład częściej sięgają po produkty takie jak pianki „Chamallows” i drażetki „Dragibus”. W Anglii bardzo popularna jest kompozycja „Starmix”, Skandynawowie uwielbiają lukrecję, a Hiszpanie – długie formy przypominające kable lub spaghetti. Polacy preferują żelki owocowe, jednak coraz częściej poszukują nowości i chcą eksperymentować z nowymi smakami, sięgając po warianty kwaśne, np. Happy Cola Kwaśne.

HARIBO na świecie
Ekspansja HARIBO na nowe rynki rozpoczęła się już w 1935 roku. Pierwszą lokalizacją, poza Niemcami, była Dania. Później, kolejno: Holandia (1961 r.), Francja (1967 r.) i Anglia (1972 r.). W 1982 r. HARIBO wkroczyło na rynek amerykański, a od 2016 roku obecne jest także w Brazylii. To właśnie w Bauru w Brazylii powstał pierwszy, poza Europą, zakład produkcyjny HARIBO. Obecnie HARIBO produkuje w 16 lokalizacjach w 10 krajach, posiada biura sprzedaży w 26 krajach i eksportuje do ponad 100 krajów.

Innowacja i odpowiedzialność
Innowacyjna fabryka HARIBO w Grafschaft działająca od 2018 roku jest jedną z najnowocześniejszych w Europie. HARIBO wykorzystuje technologie nie tylko do wytwarzania produktów wysokiej jakości, ale także w trosce o środowisko, poprzez ograniczanie zużycia energii i korzystanie z energii odnawialnej.

Love brand
Najwyższa jakość produktów, kreatywność w zakresie wprowadzania nowości, łączenie tradycji z nowoczesnością oraz ukierunkowanie na potrzeby i preferencje konsumentów to znaki rozpoznawcze HARIBO. Dzięki nim marka cieszy się dużym zaufaniem klientów, jej rozpoznawalność sięga prawie 100% i jest postrzegana jako love brand. W czasie badań przeprowadzonych przez HARIBO w Polsce, blisko połowa ankietowanych zadeklarowała, że powstrzymałaby się od zakupu żelek marek konkurencyjnych w przypadku braku HARIBO w sklepie.

Share and Enjoy !

Shares


Możesz śledzić wszystkie odpowiedzi do tego wpisu poprzez kanał .

Dodaj komentarz