„Edukacja międzykulturowa – konteksty” – recenzja
Przemysław Paweł Grzybowski: „Edukacja międzykulturowa – konteksty. Od tożsamości po język międzynarodowy”
Kim jest „Obcy” i czym różni się od „Innego”? Jakie są czynniki wykluczające danego człowieka ze społeczności? Na te pytania oraz wiele innych odpowiada ta książka. Jej przejrzysty układ i tematyczny podział na dwie części ułatwia lekturę.
Część pierwsza zawiera artykuły będące zapisem wystąpień konferencyjnych autora. Są one ułożone w sposób przemyślany – ukazują omawiany problem „od ogółu do szczegółu”. Nie brak tu rozważań interdyscyplinarnych – wszak samo zagadnienie ma tak charakter.
Część druga zawiera bibliografię – obszerny spis książek i innych publikacji w wielu językach, związanych z tą tematyką. Jest to cenny materiał, bardzo przydatny zwłaszcza badaczom realizującym własne projekty naukowe oraz studentom piszącym prace dyplomowe na tematy pokrewne.
Atutem tej książki jest też wielość kontekstów i perspektyw, w jakich autor prezentuje tytułowe zagadnienie. Ukazuje on również obecność międzykulturowości w Internecie jako medium zmieniającym świat w „globalną wioskę”. To książka inspirująca – pozwala bowiem na twórcze wykorzystanie zagadnień międzykulturowych procesie edukacji . Nie ogranicza się tylko do przestrzeni szkolnej, lecz porusza tematy aktualne obecnie i dotyczące np. dylematów identyfikacyjnym polskich emigrantów pracujących w Wielkiej Brytanii. Analizuje m.in. problem śmierci w perspektywie międzykulturowości. Poznajemy społeczne i kulturowe realia krajów odległych od nas geograficznie i obyczajowo, np. Peru. Polecam tę publikację nie tylko nauczycielom, ale wszystkim, którzy lubią poszerzać swą wiedzę, czerpiąc ją z rzetelnych, naukowych pozycji.
Aneta P.
Książkę poleca Wydawnictwo IMPULS – można kupić ją tutaj:
http://www.impulsoficyna.com.pl/index.php?cat=wyszukaj_op&pagin=0&id=1289#wiecej
Dziękujemy Wydawnictwu za udostępnienie egzemplarza recenzyjnego –
Redakcja