„Wiedza nie boli” – startuje edukacyjna kampania społeczna o lekach przeciwbólowych

22 maja 2013, dodał: Redakcja
Artykuł zewnętrzny

Wiedza nie boli_logo

Nurofen rozpoczyna program edukacyjny na rzecz poprawy używania leków przeciwbólowych bez recepty (OTC). W ubiegłym roku kupiono w Polsce ponad 1.990 mln tabletek i saszetek leków przeciwbólowych. Tak duża ilość sprzedanych leków nie przekłada się jednak na poprawną znajomość ich działania i zastosowania. Badania przeprowadzone przez firmę GFK Polonia, na zlecenie marki Nurofen wskazują, że praktycznie żaden konsument nie potrafi poprawnie przyporządkować działania przeciwbólowego, przeciwgorączkowego i przeciwzapalnego do 3 najpopularniejszych substancji przeciwbólowych.

Głównym celem programu jest poprawa stanu wiedzy Polaków o lekach przeciwbólowych, a przez to, poprawa jakości ich używania rozumianej poprzez m.in. znajomość trzech najpopularniejszych substancji czynnych – paracetamolu, ibuprofenu, kwasu acetylosalicylowego. Akcja ma na celu edukację w zakresie mechanizmów działania tych leków (przeciwbólowy, przeciwzapalny i przeciwgorączkowy) oraz znajomości różnic pomiędzy lekami oryginalnymi, a generycznymi. Jednym z kluczowych obszarów programu będzie temat bezpieczeństwa i poprawnego stosowania leków przeciwbólowych, a w szczególności to, na co należy uważać stosując paracetamol, ibuprofen czy kwas acetylosalicylowy. Odbiorcy programu poznają także różnice w szybkości działania tabletek, kapsułek i rozpuszczalnych wersji leków. Oddzielnym obszarem tematycznym programu „Wiedza nie boli” będzie blok poświęcony edukacji rodziców pokazujący m.in. problem i skutki podawania dzieciom leków dla dorosłych.

W ramach programu „Wiedza nie boli” przygotowanych zostanie szereg analiz i ekspertyz związanych z zagadnieniami dotyczącymi konsumpcji przeciwbólowych leków OTC. Materiały będą szeroko dystrybuowane w mediach ogólnopolskich i regionalnych, ze szczególnym uwzględnieniem mediów parentingowych. Na potrzeby programu marka Nurofen przygotowała badanie na reprezentatywnej próbie osób stosujących środki przeciwbólowe z różną częstotliwością m.in. raz w tygodniu i raz w miesiącu. Przebadane zostały także matki dzieci do lat dwunastu, które w ostatnich 3 miesiącach co najmniej raz podały swojemu dziecku lek przeciwgorączkowy czy przeciwbólowy.

Partnerami merytorycznymi programu są prof. dr hab. n. med. Teresa Jackowska, przewodnicząca Warszawskiego Oddziału Polskiego Towarzystwa Pediatrycznego, dr n. med. Monika Białecka z Katedry Farmakologii Uniwersytetu Pomorskiego w Szczecinie i prof. dr hab. n. med. Andrzej Stańczak z Zakładu Farmacji Szpitalnej łódzkiego Uniwersytetu Medycznego. Z zakresu psychologii akcję merytorycznie wspiera dr n. hum. Justyna Korzeniewska, psycholog dziecięcy z Centrum Zdrowia Dziecka.
Chcemy, żeby w parze z ilością spożywanych leków przeciwbólowych OTC szło też poprawne ich stosowanie. Z naszych obserwacji zachowań konsumentów jasno wynika, że wśród społeczeństwa istnieje bardzo duża potrzeba edukacji przede wszystkim związanej z właściwym używaniem leków, czyli kiedy i na co faktycznie można je stosować. Dziś o wyborze ponad 90% leków decydujemy sami, bez zasięgania porady specjalisty np. farmaceuty. Niestety, m.in. problem podawania dzieciom leków dla dorosłych pokazuje, jak ogromna jest potrzeba edukacji. Leki są po to, aby leczyć i pomagać ludziom, a każdy lek niewłaściwie stosowany zagraża życiu lub zdrowiu. – komentuje Tomasz Michalski z Reckitt Benckiser, przedstawiciel marki Nurofen.

„Wiedza nie boli” to pierwszy program edukacyjny o lekach przeciwbólowych pod patronatem marki Nurofen w Polsce. Program potrwa do końca roku.

Za: Materiały prasowe 22 maja 2013, za zgodą agencji Multi PR.