„Więcej niż słowa. Potęga komunikacji niewerbalnej” – recenzja

Avatar photo
4 listopada 2011,
dodał: Redakcja
Artykuł zewnętrzny

Miles L. Patterson: 'Więcej niż słowa. Potęga komunikacji niewerbalnej”

Wiedzieliście, że słowa stanowią tylko 30% całkowitego procesu komunikacji między ludźmi? Pozostałe 70% dzieje się więc pomiędzy i poza słowami. O sile tej dominującej formy porozumiewania się traktuje właśnie omawiana książka. Jej autor to specjalista w zakresie badań nad komunikacją niewerbalną, profesor Uniwersytetu Missouri. Jego doświadczenie życiowe i naukowe pozwala mu podjąć walkę z powszechnie obowiązującymi mitami w tej mierze.

Poznajemy tu składniki i wzorce komunikacji niewerbalnej oraz podstawowe czynniki, które ją kształtują. Poznajemy m.in. sposoby wyrażania poczucia bliskości i metody pozasłownego wpływania na postawy i decyzje innych osób oraz sposoby kreowania własnego wizerunku. Dostrzegamy, jak istotne są: postawa ciała, odległość od drugiego uczestnika rozmowy, wymowa spojrzenia i gestykulacja. Słynne „pierwsze wrażenie”, jakie wywieramy na dopiero co poznanych osobach, a one na nas, również ma swe źródło w efektach komunikacji niewerbalnej. Nauczcie się więc sterować swym obrazem w myślach innych – ta książka powstała między innymi po to, by Wam w tym pomóc.

Można stwierdzić więc, że poniekąd autor uczy nas manipulacji innymi ludźmi – ale czy całe  życie nie jest naszą popisową rolą aktorską? Czy jesteśmy aż tak odważni, by być w pełni sobą i odkryć to przed światem? Najbardziej istotną wartością tej pozycji jest według mnie wskazywanie  dróg odczytywania cudzych intencji. Wiemy przecież, że uprzejmy konsultant w banku czy sprzedawca w sklepie wcale nie musi nas darzyć szczególną sympatią – jego zaangażowanie jest miarą jego profesjonalizmu i budowania wizerunku firmy, którą reprezentuje. Ci sami ludzie inaczej zachowują się w pracy, a inaczej wśród kolegów czy w domu – i ich mowę ciała należy zawsze odczytywać w kontekście sytuacyjnym.

W toku lektury przekonujemy się również, jak duży wpływ mają niewerbalne sygnały na dobór partnera życiowego. Opieramy się  w nim głównie na wnioskach płynących z wyglądu i zachowania, zwracamy uwagę głównie na symetrię ciała i atrakcyjny głos, a dopiero potem skupiamy się na tym, co mówi obiekt naszego zainteresowania.

Okazuje się też, że nie każdy z nas w tym samym stopniu posługuje się mową ciała – najczęściej wykorzystują ją ekstrawertycy – ludzie śmiali i towarzyscy, natomiast introwertycy stosują ją rzadziej.

Książka ta uświadamia nam, że przez cały czas obcowania z ludźmi wysyłamy do nich jakieś sygnały o nas – nawet do tych, z którymi nie wchodzimy w bliższy, słowny kontakt. Dzieje się to często mimowolnie, gdy nawet nie zdajemy sobie sprawy z tego, że ktoś nas bacznie obserwuje. Warto więc osiągnąć wyższy niż dotychczas stopień samoświadomości w tym zakresie, by móc sterować tym przekazem. Książka ta jest bardzo przydatna dla wszystkich osób, którym zależy na osobistym rozwoju i chcieliby wykorzystywać potencjał komunikacji niewerbalnej w codziennym życiu.

Gabrysia O.

Książkę poleca Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne – można kupić ją tutaj:

http://www.gwp.pl/9081,wiecej-niz-slowa-potega-komunikacji-niewerbalnej.html

Dziękujemy Wydawnictwu za udostępnienie egzemplarza do recenzji –

Redakcja






FORUM - bieżące dyskusje

jaki nastrój macie dziś...?
Oj, ból głowy potrafi uprzykrzyć dzień. Coś o tym wiem, niestety.
Black Friday
Fakt, można trafić świetne okazje przy likwidacji. Jak tam dziewczyny, skorzystałyście na tegorocznym Black Friday?
Wędkowanie
To rzeczywiście może być trudne, choć podobno ta "cisza" natury ma relaksujące działanie.
Pochwalcie się ostatnimi zakupami :…
Brzmi jak coś milutkiego i ciepłego. Jaki kolorek tego zestawu?

Preferencje plików cookies

Inne

Inne pliki cookie to te, które są analizowane i nie zostały jeszcze przypisane do żadnej z kategorii.

Niezbędne

Niezbędne
Niezbędne pliki cookie są absolutnie niezbędne do prawidłowego funkcjonowania strony. Te pliki cookie zapewniają działanie podstawowych funkcji i zabezpieczeń witryny. Anonimowo.

Reklamowe

Reklamowe pliki cookie są stosowane, by wyświetlać użytkownikom odpowiednie reklamy i kampanie marketingowe. Te pliki śledzą użytkowników na stronach i zbierają informacje w celu dostarczania dostosowanych reklam.

Analityczne

Analityczne pliki cookie są stosowane, by zrozumieć, w jaki sposób odwiedzający wchodzą w interakcję ze stroną internetową. Te pliki pomagają zbierać informacje o wskaźnikach dot. liczby odwiedzających, współczynniku odrzuceń, źródle ruchu itp.

Funkcjonalne

Funkcjonalne pliki cookie wspierają niektóre funkcje tj. udostępnianie zawartości strony w mediach społecznościowych, zbieranie informacji zwrotnych i inne funkcjonalności podmiotów trzecich.

Wydajnościowe

Wydajnościowe pliki cookie pomagają zrozumieć i analizować kluczowe wskaźniki wydajności strony, co pomaga zapewnić lepsze wrażenia dla użytkowników.