Dzięki realizacji znacznej ilości inwestycji, które powstają zarówno w dużych aglomeracjach miejskich, jak i niewielkich miejscowościach, rocznie przybywa w naszym kraju ok. 600 -700 tys. nowoczesnej powierzchni handlowej. Polski rynek handlowy zdominowany jest przez centra handlowe. Znajduje się w nich aż 8,6 mln mkw. powierzchni z 11,5 mln mkw. łącznej podaży w całym kraju, podaje DTZ.
Aglomeracja poznańska, która liczy ponad 800 tys. mieszkańców dysponuje 637 tys. mkw. nowoczesnej powierzchni handlowej, z czego ponad 456 tys. znajduje się w centrach handlowych. To nieco więcej niż na przykład we Wrocławiu i niewiele mniej niż w Krakowie. W Poznaniu działa 14 centrów handlowych spośród 372 funkcjonujących w Polsce.
Niemal wszystko wynajęte
Nasycenie nowoczesną powierzchnią handlową w porównaniu z liczbą mieszkańców należy w stolicy Wielkopolski do jednych z najwyższych w kraju. Mimo to stopa pustostanów w poznańskich centrach handlowych w końcu 2012 roku wynosiła zaledwie 2-5 proc. Czynsze w najlepszych obiektach handlowych w mieście wynoszą 42-44 euro/mkw./m-c.
Z danych DTZ wynika, że w Poznaniu pięć projektów jest w trakcie realizacji. Największym obiektem handlowym pozostającym w budowie jest centrum Poznań City Center o pow. 58 tys. mkw. połączone bezpośrednio z dworcem kolejowym. Z zestawień Colliers International wynika, że do końca 2013 roku w Poznaniu ma zostać oddane ponad 70 tys. mkw. nowoczesnej powierzchni handlowej. W planach są m.in. takie inwestycje jak centrum handlowe Łacina i projekt Półwiejska 2.
Mniejsze obiekty uzupełniają strukturę centrów handlowych
Nowe inwestycje, które powstają teraz w aglomeracjach wielkością i charakterem dopasowane są do potrzeb lokalnego rynku. W Poznaniu, podobnie jak w innych dużych miastach nie ma już miejsca na planowanie następnych wielkich obiektów. Najczęściej powstają teraz kompleksy, które uzupełniają obecną strukturę centrów handlowych.
I tak na przykład potrzeby mieszkańców poznańskiego Dębca zapewni nowe centrum handlowe, które powstanie przy ulicy 28 Czerwca 56. Budowa Galerii Dębiec, która zaoferuje 9770 mkw. powierzchni handlowej i 358 krytych miejsc parkingowych właśnie rusza. Nowoczesny obiekt handlowy stworzy możliwość robienia szybkich, komfortowych zakupów w pobliżu domu m.in. dwóm tysiącom osób, które zamieszkają w budowanym tuż obok osiedlu Red Park oraz innym mieszkańcom dzielnicy i okolic.
Głównym operatorem spożywczym w Galerii Dębiec został market Biedronka, który zajmie ponad 1500 mkw. Centrum cieszy się dużym zainteresowaniem najemców. Podpisanych zostało już kilka umów, a pozostałe są finalizowane. Oddanie obiektu planowane jest 30. września 2014 roku.
Jak zwracają uwagę przedstawiciele DTZ, inwestorzy w naszym kraju nadal koncentrują się teraz na mniejszych projektach handlowych, które są postrzegane jako bardziej odporne na wahania koniunktury i są atrakcyjne dla najemców głównych ulic handlowych.
W 2012 roku przybyły w całej Polsce 33 nowe centra handlowe, a 15 rozbudowano. Ponad połowa nowej powierzchni powstała w centrach, których powierzchnia nie przekracza 10 tys. mkw. W dużych miastach deweloperzy poszukują lokalizacji, w których jak na poznańskim Dębcu, brakuje nowoczesnych placówek handlowych.
Autor: Red Real Estate Development