W kobiecym interesie” po raz 7 – ogólnopolska kampania, która przypomina, że każda kobieta zasługuje na troskę

9 października 2025,
dodał: Redakcja
Artykuł zewnętrzny

Każda wrażliwość zasługuje na uwagę, wsparcie i troskę – bez wyjątków. Już po raz siódmy rusza kampania „W kobiecym interesie” organizowana przez Gedeon Richter Polska. Mobilny gabinet ginekologiczny wyruszy w trasę po Polsce, odwiedzając mniejsze miasta akademickie i oferując bezpłatne badania wszystkim kobietom – niezależnie od wieku, statusu czy miejsca zamieszkania.

Zdrowie kobiet jest dla Gedeon Richter wartością szczególną. Skupiamy się na potrzebach pacjentek związanych z ich zdrowiem, aby być dla nich realnym wsparciem. W naszych badaniach odkrywamy, że obszarów, w których potrzebna jest pomoc, jest bardzo wiele. Dlatego też każdego roku projekt  „W kobiecym Interesie” poświęcony jest innemu, konkretnemu zagadnieniu i przyjmuje inny motyw przewodni. Poprzednie edycje skupione były wokół takich problemów społecznych jak np. utrudniony dostęp do ginekologa osób z niepełnosprawnościami oraz pacjentek z małych miejscowości, bariery psychologiczne związane z wizytą u specjalisty, unikanie wizyt ze względu na pandemię czy senioralny wiek, a także tabu w rozmowach o zdrowiu intymnym.

Tegoroczna edycja uwzględnia potrzeby kobiet neuroatypowych, oraz wszystkich, które po prostu borykają się w swoim życiu z trudnościami natury sensoryznej czy emocjonalnej, co z kolei pogarsza jakość wizyty i jej przebieg. I to wszystko kryje się pod hasłem: „Bez wyjątku”. To, co chcemy dziś uświadomić pacjentkom to fakt, że nie tylko od lekarza czy położnej zależy to, z jaką wyjdą emocją z gabinetu i czego tam doświadczą. Mogą jasno zakomunikować swoje potrzeby, zarówno w kontakcie z lekarzem jak i preferencji wynikających z ich wrażliwości np. dotykowej.

– W każdej odsłonie naszej kampanii zwracamy uwagę na nieuświadomione społecznie bariery związane z profilaktyką zdrowotną kobiet. Chcemy, aby wszystkie kobiety, bez wyjątku, miały dostęp do badań i nie ograniczały ich żadne przeszkody.  Co roku burzymy kolejne mury, łamiemy stereotypy i uświadamiamy, że zdrowie kobiet naprawdę jest również w ich rękach! Jestem dumna, że w ten sposób możemy realizować naszą misję – podkreśla Aneta Grzegorzewska, Dyrektor ds. Korporacyjnych i Relacji Zewnętrznych w Gedeon Richter Polska.

W tym roku, we wszystkich 7. miastach inicjatywę wspiera ALAB laboratoria – ogólnopolska sieć laboratoriów diagnostycznych, która poprzez badania laboratoryjne pomaga dbać o zdrowie Polek i Polaków. Dzięki współpracy z ALAB laboratoria pacjentki, które odwiedzą mobilny gabinet ginekologiczny, po konsultacji z lekarzem, będą mogły bezpłatnie wykonać cytologię płynną i test na HPV. Ponadto, lekarz przeprowadzi też wnikliwy wywiad, wykona: USG ginekologiczne, oraz palpacyjne badanie piersi. Mobilny gabinet ginekologiczny będzie dostosowany również do osób z niepełnosprawnościami.

W Gedeon Richter wiemy, że zdrowie to nie tylko wartościowe terapie, to dużo więcej! Dlatego też wsłuchujemy się w głos i opinie pacjentów, aby być dla nich realnym wsparciem. Impulsem do rozpoczęcia tegorocznej edycji kampanii były wyniki badania, przeprowadzonego w sierpniu 2025 r., na grupie kobiet w wieku 18-29 lat1. Jego celem było sprawdzenie, jak młode kobiety w Polsce dbają o swoje zdrowie intymne, ale także co czują, jakie emocje towarzyszą im podczas wizyty u ginekologa oraz na jaką skalę mierzymy się z tematem neuroatypowości czy wrażliwości sensorycznej.

Pochodzące z raportu dane nie napawają optymizmem – okazuje się, że co piąta młoda Polka nigdy nie była u lekarza ginekologa, a 67% młodych kobiet doświadcza negatywnych emocji związanych z tą wizytą. Jedną z przyczyn jest poczucie, że „moje problemy ginekologiczne zostały zbagatelizowane” a takiego odczucia doświadczyło aż 58% młodych respondentek1. Za ten fakt odpowiada m.in. obowiązujący w Polsce model opieki zdrowotnej, w którym trwająca 15 minut wizyta nie pozwala lekarzowi w pełni poświęcić się pacjentce.

Co mogłoby zmienić tę sytuację? Kobiety, które wizytę u ginekologa mają już za sobą, wymieniają przede wszystkim poczucie komfortu fizycznego i psychicznego (deklaruje to 40% badanych), empatyczne (39%), niewartościujące podejście lekarza oraz jasne, rzetelne informacje o zdrowiu (43%)1. To sprzyjać będzie również rozmowie z lekarzem np. o antykoncepcji, ponieważ jak pokazuje raport, zdecydowana większość kobiet dostrzega rolę antykoncepcji w planowaniu życia rodzinnego (84%) i ma potrzebę poszerzania wiedzy w tym istotnym temacie (68%).

Dlaczego w tym roku uwaga kampanii skierowana jest na osoby neuroróżnorodne? Ponieważ dane wskazują, że stanowią one coraz większą grupę wśród studentek oraz innych młodych kobiet, a liczby te będą się z czasem tylko zwiększać[2].

Osoby te cechuje wyjątkowa wrażliwość, która bywa powodem różnych wyzwań, w tym także w kwestii profilaktyki ginekologicznej. Raport wskazuje, że nawet 41% określających siebie lub zdiagnozowanych jako neuroatypowe kobiety, unika lub odkłada wizyty u ginekologa. Problemy, które zgłaszają częściej niż pozostałe to nadmiar bodźców, czy nieprzyjazny personel w rejestracji1.

Jak nietrudno zauważyć, potrzeb kobiet związanych z wizytą u ginekologa jest wiele, dlatego tegoroczna kampania Gedeon Richter została zaprojektowana tak, aby odpowiedzieć na nie w jak największym stopniu. Stąd w mobilnym gabinecie priorytetem będzie empatyczne i wspierające podejście lekarzy, dbałość o komfort fizyczny i psychiczny pacjentek. Dodatkowo, gabinety wyposażone będą w elementy, mające na celu m.in. redukcję stresu czy wsparcie układu nerwowego, poprzez zapewnienie jak najmniejszej ilości bodźców.

Należy jednak pamiętać, że komfort pacjentki w gabinecie zależy nie tylko od tego, jak jest on przygotowany, ale też od tego, jak do wizyty przygotuje się pacjentka, z jakim podejściem przychodzi do lekarza. Jeśli przed badaniem opowie lekarzowi o swoich potrzebach, również tych sensorycznych, związanych np. z przeprowadzeniem badania, pobyt w gabinecie odbędzie się w przyjaznej atmosferze, a kobieta ma szansę wynieść z takiej wizyty dużo więcej.

Tak naprawdę tego typu rozwiązania w różnym stopniu może wdrażać każda placówka, w której znajdują się gabinety ginekologiczne. Warto zwrócić uwagę na to, jak personel komunikuje się z pacjentkami i na żywo i zdalnie, jakie jest oświetlenie, natężenie dźwięków i czy otoczenie sprzyja poczuciu komfortu i intymności. Projektowanie przestrzeni i obsługi z myślą o różnorodnych pacjentkach, przełoży się na przyjemniejsze doświadczenie dla WSZYSTKICH, a przecież w tym właśnie przejawia się inkluzywność – mówi dr Zofia Małkowicz, socjolożka, badaczka patient experience.

Dołącz do 7. edycji kampanii „W Kobiecym Interesie. Bez wyjątku” i zadbaj o swoje zdrowie! Ruszamy 9 października.

Mobilny Gabinet Ginekologiczny będzie obecny w 7 miastach: 9.10 Płock, 10.10 Włocławek, 11.10 Gdynia, 13.10 Kwidzyn, 14.10 Ciechanów, 15.10 Łomża oraz 16.10 Siedlce.

Zapisy na badania: www.wkobiecyminteresie2025.pl

Więcej informacji oraz pełen raport z badania dostępne są na: zdrowa-ona.pl

Partnerzy kampanii

Fundacja Kulawa Warszawa, Fundacja Avalon, Polski Związek Niewidomych, Polski Związek Głuchych, Instytut Praw Pacjenta i Edukacji Zdrowotnej, Ogólnopolska Organizacja „Kwiat Kobiecości”, Stowarzyszenie Kobiet z Problemami Onkologiczno-Ginekologicznymi „Magnolia”, Fundacja Kreatywnie dla Zdrowia, Watch Health Care, Fundacja Pokonać Endometriozę, Fundacja Różowa Skrzyneczka, Stowarzyszenie Nasz Bocian. Patronem wspierającym kampanię jest portal „Zdrowa Ona”.

Gedeon Richter jest międzynarodową specjalistyczną firmą farmaceutyczną rozwijającą̨ swoją działalność́ na pięciu kontynentach. Firma pragnie zostać globalnym innowatorem w kilku kluczowych dziedzinach nauki, jednocześnie działając na rzecz zwiększenia dostępności leków na całym świecie. W 2024 roku kapitalizacja rynkowa Gedeon Richter wyniosła 4,7 mld EUR a sprzedaż 2,2 mld EUR. Gedeon Richter prowadzi największe centrum badawczo-rozwojowe w Europie Środkowej, które przynosi przełomowe rozwiązania w neuropsychiatrii i opiece zdrowotnej kobiet. Obszar biotechnologiczny i portfolio leków generycznych firmy zwiększa dostępność terapii dla pacjentów. Gedeon Richter produkuje także substancje czynne m.in. na potrzeby produkcji własnych produktów.

Wachlarz produktów firmy Gedeon Richter obejmuje wiele ważnych obszarów terapeutycznych lecz jednym z najistotniejszych jest ginekologia. Za sprawą swojego uznanego doświadczenia w dziedzinie chemii steroidów, własnych zakładów produkcyjnych i działań rozwojowych, firma Gedeon Richter odgrywa na świecie znaczącą rolę w obszarze zdrowia kobiet. Portfolio firmy obejmuje antykoncepcję doustną, leczenie niepłodności, objawów mięśniaków macicy, endometriozy i menopauzy oraz leczenie infekcji intymnych. W 2024 roku Gedeon Richter był liderem w dostarczaniu doustnych terapii antykoncepcyjnych dla kobiet w Polsce i w całej Europie.

Więcej informacji: www.gedeonrichter.com, www.gedeonrichter.pl.

1 Metoda badawcza: CAWI – ankieta internetowa -zrealizowana na panelu badawczym reaktoropinii.pl należącym do Instytutu Badań Pollster. Próba badawcza: reprezentatywna grupa kobiet w wieku 18-29 lat (zgodna ze strukturą populacji dostarczaną przez GUS w ramach spisu powszechnego). Struktura próby: kontrolowana ze względu na wiek, wykształcenie, wielkość miejscowości zamieszkania i region. W ramach badania przeprowadzono 659 ankiet w sierpniu 2025 roku.

[2] E. Pisula, M. Płatos, A. Banasiak i in., Neuroróżnorodność na polskich uczelniach. Doświadczenia osób studiujących: w spektrum autyzmu, z ADHD i z dysleksją, Kraków 2024.



FORUM - bieżące dyskusje

Modny manicure na imprezę
Przynajmniej pasuje do wszystkiego, co się założy i nie trzeba następnego dnia dobierać...
Egzotyczne zwierzęta w domach?
I myślał, że go tak utrzyma latami? W takim razie ten człowiek ma horyzont...
puszące się włosy:(
Też lubię serię Jantar Farmony. Naprawdę godna polecenia.
Filmy i seriale :)
Noszę się z tym samym zamiarem co Malinka. Po kilku latach kusi mnie, żeby...