Bardzo dobra epicka opowieść o wojnie, nienawiści, intrygach, krwi znaczącej obraz ogromnego, bogatego świata rysowanego mocną, zręczną kreską wnikliwego obserwatora. Cudowny przepych detali, wątków, bohaterów, których losy przeplatane w różnych kombinacjach dają czytelnikowi kunsztowne dzieło z serii tych wzniosłych, doskonałych opowieści mocno ugruntowanych w świecie fantastyki literackiej. Głównym wątkiem historii jest konflikt zbrojny pomiędzy cesarstwem Antei a wolnym miastem Vanai. Jednakże oplata go sieć pomniejszych, a równie ważnych elementów, rozpoczyna się podróż, komplikują dworskie intrygi, wszystko splata się we wdzięczną fabułę, która stopniowo łączy się ze sobą w konstrukcyjnie logiczną i pomysłową opowieść. Bezwzględność tego świata i trudne zasady przetrwania zmuszają bohaterów do podejmowania decyzji i odrzucania schematów, powodują zmiany, metamorfozy charakterów, a tym samym dostarczają nam całe spektrum emocji i wewnętrznych dylematów. Psychoanaliza jest mocna i dogłębna, dzięki czemu postaci nie są zwykłymi marionetkami poruszanymi wirem zdarzeń, ale prawdziwie naturalnymi bohaterami, którzy mają swoje wady i potrafią dokonywać wyborów. Ewolucja dokonująca się w biegu akcji dodatkowo napełnia powieść dynamizmem i kunsztowną wyrazistością.
Uniwersum świata, z elementami wspomnień o smokach, echami przebrzmiałych wojen, pradawnym kultem, niezwykłymi rasami ludzi tworzy zarysy dla fabuły, scenę dla bohaterów. Nie brakuje tutaj także pewnej nowoczesności, którą autor przemyca podkreślając ogromną rolę pieniądza, stąd umowy handlowe, pożyczki, targi i podobne finansowe strategie stanowią znaczną część konstrukcji powieści, wnosząc do niej ów oryginalny i nietuzinkowy element odmienności.
Cechą znamienną warsztatu pisarskiego jest umiar i równowaga, nie znajdziemy tu więc zbyt rozległych, detalicznych opisów tudzież monologów wewnętrznych rozciąganych ponad granice zrozumienia, tylko dobrą, rzeczową analizę, która zupełnie wystarcza, a także podkreśla kunszt planu, który dopiero będzie się rozwijał. Kreatywność i inteligencja to także wyróżniki autorskiego stylu, który pozwala na swobodę, a jednocześnie precyzyjnie wyznacza ramy opowieści. Wielość perspektyw, zagęszczona różnymi płaszczyznami opowiadania daje nam namiastkę pryzmatycznego spektrum, dzięki czemu patrzymy z punktu widzenia wielu bohaterów, a tym samym zgłębiamy i rozszerzamy horyzont poznawczy. Dodatkowo w miarę biegu po wydarzeniach, coraz bardziej czujemy powiew magii, dyskretnie wspinającej się na znaczącą pozycję hierarchii ważności, tym samym średniowieczny klimat nasączony zostaje tą cudowną tajemniczą i majestatyczną mgiełką niepewności i odrealnienia. Równocześnie tu i ówdzie autor potrafi nas zaskoczyć, na razie dyskretnie i delikatnie, ale jak mniemam, dopiero kolejne części historii zaczną wprowadzać nowości i bardziej dramatyczne zwroty akcji. Książka potrafi zafascynować, a jednocześnie uwieść kreacją bohaterów w świecie, który zaczyna się dopiero odsłaniać, każąc czekać na kolejne scenerie i dodatkowe poziomy. Tym samym wydaje się być idealnym wprowadzeniem do serii, która jest kunsztowną i staranną opowieścią, literackim uniwersum gatunku fantasy. Niesie jednak ze sobą powiew pewnej odkrywczej i oryginalnej namiastki wątków nowoczesnych, hierarchii opartej na spekulacjach finansowych, a także swoistej ogłady językowej, przyjemności i lekkości, która cechuje naprawdę kunsztowne dzieła. Polecam tytuł z całym przekonaniem, że oto otwierają się wrota ku niesamowitej przygodzie z echem smoczego oddechu i powiewem strategicznego kształtowania nowych światów.
Marta D.
Książkę poleca Wydawnictwo Ars Machina, do kupienia tutaj: