Projekt NoTube – połączenie internetu i telewizji z social media
Media internetowe i telewizyjne coraz częściej przenikają się i korespondują ze sobą, czego przejawem może być telewizja internetowa. Naukowcy idą jednak o krok dalej, opracowując technologię łączącą internet, media społecznościowe i telewizję. Jaki jest zamysł tej idei?
Modele korzystania z różnych mediów
Podczas oglądania telewizji wielu z nas jednocześnie jest zalogowanych w serwisach społecznościowych, gdzie może dzielić się wrażeniami z oglądanych programów telewizyjnych lub informować swoich znajomych o tym, jaki ciekawy film będzie wyświetlany. Z badań wynika, że niektórzy konsumenci przez 3,5 godziny dziennie równocześnie korzystają z internetu i oglądają telewizję. Może to wyglądać w ten sposób, że aktywnie użytkują tylko jedno medium, ale drugie pozostaje w ich zasięgu przez taki sam okres.
Oglądamy i komentujemy?
42 proc. dorosłych Brytyjczyków omawia oglądane przez siebie programy telewizyjne na portalach społecznościowych – często w trakcie ich trwania. W Polsce najprawdopodobniej wyniki takich badań byłyby podobne. Połączenie mediów społecznościowych, internetu i telewizji to konfiguracja oczekiwana przez konsumentów. Dzięki temu dostawcy treści cyfrowych mogliby oferować treści w atrakcyjny dla odbiorców sposób.
Projekt finansowany z UE
Naukowcy z Unii Europejskiej otrzymali środki finansowe na opracowanie technologii stanowiącej połączenie internetu, telewizji i mediów społecznościowych. Celem jej wynalezienia jest zapewnienie widzom lepszych wrażeń i interakcji za pośrednictwem wykorzystywania różnych środków masowego przekazu. Mowa tu o projekcie „NoTube”, który jest finansowany przez Unię Europejską i dotyczy stworzenia rozwiązania typu internet i telewizja w jednym.
Dan Brickley, pracownik Uniwersytetu VU w Amsterdamie w Holandii biorący udział w projekcie NoTube, tłumaczy, że prototyp „Internet + TV” powinien bazować, zdaniem samych użytkowników, na otwartych standardach oraz być niezależny względem wykorzystywanego urządzenia, oprogramowania czy dostawcy usług internetowych i telewizyjnych.
NoTube docelowo ma zapewniać połączenie różnorodnych środków przekazu tak, aby konsumenci w sposób elastyczny mogli jednocześnie oglądać treści multimedialne i kontaktować się z przyjaciółmi z wykorzystaniem dowolnie wybranych urządzeń. Samo połączenie internetu i telewizji dokonało się wraz z wprowadzeniem telewizji internetowej oraz telewizorów z Wi-Fi, za pośrednictwem których można przeglądać strony internetowe.
Spersonalizowane wiadomości dla każdego?
Naukowcy pracujący nad projektem NoTube idą jednak o krok dalej, chcąc oferować widzom możliwość połączenia danych przechowywanych w chmurze obliczeniowej. Dzięki temu nadawcy będą mogli oferować spersonalizowane wiadomości czy programy telewizyjne ściśle dobrane pod kątem prezentowanych przez widzów preferencji. Dostawca usługi internetowej i telewizyjnej będzie mógł zaproponować użytkownikowi takie treści, których ten rzeczywiście pożąda. Oferta będzie budowana na bazie używanych przez klientów sieci społecznościowych, kontaktów, ulubionych programów i preferencji wyboru informacji w sieci i w telewizji.
Wspólne modele danych i treści, niezależnie od stosowanych urządzeń, mają zmniejszyć przepaść dzielącą internet od telewizji. Projekt NoTube uzyskał wsparcie finansowe z Unii Europejskiej na przeprowadzenie badań naukowych w kwocie 6,15 mln euro, w ramach Siódmego Programu Ramowego UE (7PR). Całkowity budżet projektu wynosi 9,25 mln euro.