Ponadczasowy jeans

20 października 2014, dodał: MintElegance
Artykuł zewnętrzny

Jeansowa moda trwa już ponad 140 lat i nikt w tym czasie nie wymyślił spodni lepiej skrojonych, bardziej ponadczasowych i niezastąpionych dla wszystkich pod każdą szerokością geograficzną. Fenomen jeansowych spodni rodzi wiele pytań: jaka była pierwsza para?, jaka historia skrywa się za ich sukcesem?, jak to się właściwie wszystko zaczęło?

https://fashionfashionzs.files.wordpress.com/2011/09/women-jeans-e1317022837978.jpg?w=604

 

Na samym początku warto zapoznać się z etymologią słowa ‘jeans’. Słowo to pochodzi od francuskiego słowa Blue de Gênes, co oznacza „błękit genewski”. Zaś ‘denim’, czyli fachowo nazywany materiał, z którego szyje się te kultowe spodnie, pochodzi od francuskiego miasta Nimes, w którym znajdowała się fabryka produkująca ten materiał.

 

cara-delevingne-w-kampanii-pepe-jeans-jesien-zima-2014-2015-fot-mario-sorrenti (2)

 

Początki jeansowej mody sięgają czasów Renesansu, jednak ich popularność znacząco wzrosła w XIX wieku, kiedy to, wówczas 23-letni, Jacob Davis zaczął szyć z denimu wytrzymałe ubrania robocze.  Spodnie wykonane z tego odpornego na zniszczenia materiału były znane nie od wczoraj, ale dopiero Davis wpadł na genialny pomysł dodatkowego wzmocnienia ich metalowymi nitami. Szybko opatentował swój pomysł i rozpoczął poszukiwania wspólnika. Został nim przedsiębiorca Levi Strauss, który wkrótce założył pierwszą fabrykę jeansów ( 1853 r. ), w której te popularne spodnie produkowane są do dziś. Była to odpowiedź na ówczesne zapotrzebowanie- w Stanach Zjednoczonych trwała gorączka złota i poszukiwacze tego szlachetnego metalu potrzebowali ubrań solidnych i odpornych na zniszczenia i otarcia ubrań.

cara-delevingne-w-kampanii-pepe-jeans-jesien-zima-2014-2015-fot-mario-sorrenti

 

Niekwestionowany triumf denimu przypada na XX wiek. Zaczęło się od lat 30. kiedy wraz z modą na westerny, jeansy zdobyły srebrny ekran. W latach 40. i 50. poznał je cały świat, dzięki temu, że nosili je amerykańscy żołnierze. W latach 60. stały się symbolem buntu dzięki Jamesowi Deanowi. Lata 70. i era hippisów wprowadziły do jeansowej mody pierwsze rozszerzane nogawki, hafty i aplikacje. Kulminacyjny punkt popularności  jeansów przypada na lata 80., kiedy to oprócz spodni zaczęto szyć także koszule, torebki, kamizelki, sukienki…

cara-delevingne-w-kampanii-pepe-jeans-jesien-zima-2014-2015-fot-mario-sorrenti (1)

 

W latach 90. zanotowano spadek popularności jeansu, o czym świadczy fakt, że tylko w USA zamknięto aż 11 fabryk Levi Strauss.  Nie mniej jednak jeans, jako materiał niedający się łatwo osłabić, ‘odbił się od dna’ i już od wielu sezonów święci triumfy na wybiegach, w kolekcjach najważniejszych projektantów, na ulicach oraz w szafach nie tylko największych fanek mody. W obecnym sezonie króluje klasyczny jeans, najczęściej przecierany lub w mocno granatowym odcieniu, co widać w najnowszej kampanii Pepe Jeans na jesień- zimę 2014/2015.

 

Cara Delevingne w kampanii Pepe Jeans jesień-zima 2014/2015, fot. Mario Sorrenti