Marketing medyczny zgodny z prawem – jak promować usługi zdrowotne legalnie, etycznie i skutecznie?

Avatar photo
4 grudnia 2025,
dodał: Alfa i Omega
Artykuł zewnętrzny

Branża ochrony zdrowia jest niezwykle konkurencyjna – bez względu na to, czy mowa o obszarze usług bezpośrednio świadczonych pacjentom, czy np. o dystrybucji sprzętu przydatnego w leczeniu. Dlatego marketing medyczny jest koniecznością – nie prowadząc go, można stracić ogromną liczbę szans sprzedażowych. Ale uwaga, w tym obszarze rynku obowiązują obostrzenia. Jak zachować skuteczność promocji w granicach prawa?

Medyczny marketing a obostrzenia prawne – na co należy zwrócić uwagę?

Czy firmy działające w branżach związanych z ochroną zdrowia mogą w ogóle się promować? Zdecydowanie tak. Jednak marketing medyczny trzeba prowadzić z dużym wyczuciem, ponieważ istnieje szereg wymogów prawnych, które muszą być spełnione podczas komunikowania się z rynkiem. 

Marketing medyczny placówek ochrony zdrowia i lekarzy

Lekarze mogą prowadzić marketing medyczny, a w 2025 r. zasady zostały nawet nieco „poluzowane”. Zgodnie z aktualną wersją zapisów Kodeksu Etyki Lekarskiej (a w szczególności art. 71 znowelizowanej wersji):

  • dozwolone jest informowanie o działalności placówek/lekarzy w różnych kanałach komunikacji – w tym np. w social mediach, jednak z zastrzeżeniem co do charakteru przekazu (nie może być perswazyjny);
  • należy zwrócić szczególną uwagę na treści komunikatów – można w nich informować np. o kwalifikacjach personelu, liczbie wykonanych zabiegów czy cenach usług, jak również rzetelnie informować o stosowanych metodach, zgodnie z obecnym stanem wiedzy naukowej i w duchu edukacyjnym.

Zakazane są natomiast np.:

  • agresywne hasła sprzedażowe i CTA – w szczególności te porównujące z innymi placówkami;
  • obietnice i zapewnienia dotyczące efektów prowadzonego leczenia – z uwagi na to, że u każdego pacjenta mogą one wyglądać inaczej.

Marketing medyczny – dystrybutorzy sprzętu

Kolejną grupą firm z branży związanej z ochroną zdrowia, która musi zwrócić szczególną uwagę na przepisy, są dystrybutorzy wyrobów medycznych. Produkty należące do tej kategorii – wśród których mogą się znaleźć zarówno farmaceutyki przyjmowane w przebiegu różnych stanów i chorób, jak i opatrunki, przyrządy pomiarowe czy zaawansowany sprzęt diagnostyczny i leczniczy – muszą być prezentowane w określony sposób.

I tak:

  • jeżeli dany wyrób medyczny jest przeznaczony do stosowania wyłącznie przez osoby z wykształceniem kierunkowym, jego reklama nie powinna trafiać bezpośrednio do przestrzeni publicznej (może być np. dostępna po zalogowaniu się na portal przeznaczony dla lekarzy);
  • gdy produkt z taką rejestracją jest przeznaczony dla pacjentów, musi być opisany w prosty, przejrzysty sposób;
  • komunikaty o wyrobie medycznym, które trafiają do przestrzeni publicznej, muszą mieć charakter informacyjny, a nie perswazyjny.

– Lista zasad i obostrzeń, które obowiązują firmy z branży medycznej jest długa, a aby sprostać wszystkim zapisom, trzeba być na bieżąco z legislacją i wiedzieć, jak przełożyć artykuły poszczególnych aktów prawnych na praktykę reklamową – mówi Digital Marketing Specialist z Agencji ECHO, która działa m.in. jako agencja marketingu medycznego. – Istnieją jednak bezpieczne, a zarazem skuteczne sposoby na dotarcie do klientów i zwiększenie szans sprzedażowych. Trzeba je tylko umiejętnie wykorzystać – dodaje.

Jakie rozwiązania może wdrożyć agencja marketingu medycznego?

Marketing medyczny z agencją może być prowadzony wielotorowo, a dobór narzędzi i strategii jest uzależniony od specyfiki placówki. Przykładowo:

  • reklamy Google Ads mogą kierować do podstron z konkretnymi typami wykonywanych zabiegów;
  • ważną rolę w komunikacji może odgrywać blog – przy jego pomocy można realizować cele edukacyjne, a jednocześnie wzmacniać wizerunek eksperta; takie działania można prowadzić również przez social media;
  • strona internetowa zgodna z UX, SEO i stworzona w zgodzie z wymogami algorytmów wyszukiwarek AI może stać się narzędziem pozyskiwania leadów.

Szczegóły najlepiej omówić z ekspertami, którzy umieją połączyć zgodę z przepisami z efektywną realizacją celów marketingowych. To naprawdę możliwe!

 



FORUM - bieżące dyskusje

jaki nastrój macie dziś...?
Oj, ból głowy potrafi uprzykrzyć dzień. Coś o tym wiem, niestety.
Black Friday
Fakt, można trafić świetne okazje przy likwidacji. Jak tam dziewczyny, skorzystałyście na tegorocznym Black Friday?
Wędkowanie
To rzeczywiście może być trudne, choć podobno ta "cisza" natury ma relaksujące działanie.
Pochwalcie się ostatnimi zakupami :…
Brzmi jak coś milutkiego i ciepłego. Jaki kolorek tego zestawu?

Preferencje plików cookies

Inne

Inne pliki cookie to te, które są analizowane i nie zostały jeszcze przypisane do żadnej z kategorii.

Niezbędne

Niezbędne
Niezbędne pliki cookie są absolutnie niezbędne do prawidłowego funkcjonowania strony. Te pliki cookie zapewniają działanie podstawowych funkcji i zabezpieczeń witryny. Anonimowo.

Reklamowe

Reklamowe pliki cookie są stosowane, by wyświetlać użytkownikom odpowiednie reklamy i kampanie marketingowe. Te pliki śledzą użytkowników na stronach i zbierają informacje w celu dostarczania dostosowanych reklam.

Analityczne

Analityczne pliki cookie są stosowane, by zrozumieć, w jaki sposób odwiedzający wchodzą w interakcję ze stroną internetową. Te pliki pomagają zbierać informacje o wskaźnikach dot. liczby odwiedzających, współczynniku odrzuceń, źródle ruchu itp.

Funkcjonalne

Funkcjonalne pliki cookie wspierają niektóre funkcje tj. udostępnianie zawartości strony w mediach społecznościowych, zbieranie informacji zwrotnych i inne funkcjonalności podmiotów trzecich.

Wydajnościowe

Wydajnościowe pliki cookie pomagają zrozumieć i analizować kluczowe wskaźniki wydajności strony, co pomaga zapewnić lepsze wrażenia dla użytkowników.