„Kultura i język mediów” – recenzja

Avatar photo
15 lutego 2012,
dodał: Redakcja
Artykuł zewnętrzny

„Kultura i język mediów” pod red. nauk. Macieja Tanasia

Język mediów jest systemem komunikacji bardzo specyficznym i podlegającym nieustannej zmienności. Wpływ na niego mają m.in. uwarunkowania kulturowe, przemiany społeczne itp. Nie dziwi więc, że stał się obiektem naukowej refleksji wielu badaczy – ich prace zostały zebrane w omawianej publikacji, inspirowanej przez Wyższą Szkołę Pedagogiczną ZNP. Prezentuje ona blisko trzydzieści punktów widzenia zagadnień związanych ze specyfiką mediów jak przestrzeni komunikacyjnej, komunikacyjnej, kulturowej i generującej własny system wartości. Nie brak też tematów nieco luźniej powiązanych z tą kwestią – jak e-nauczanie, powszechność telefonów mobilnych czy usługi internetowe. Całość uzupełnia cenna językoznawczo rozmowa Renaty Nguyen z profesorem Jerzym Bralczykiem – tym razem znany powszechnie z programów telewizyjnych językoznawca mówi o języku pośrednim, który wymyka się klasyfikacjom.

W wielu miejscach zostaje podkreślona ogromna moc oddziaływania mediów na społeczeństwo. To one znalazły drogę do naszej wyobraźni. Autorzy, których artykuły zostały tu zamieszczone uświadamiają nam, jak ważna jest dla nas, odbiorców, umiejętność selektywnego wyboru z różnorodnej oferty oraz umiejętność krytycznego i aktywnego odbioru. Aby być świadomym widzem, należy znać podstawy teorii komunikowania masowego – psychologicznej, socjologicznej i kulturowej.

Analizie zostaje poddany też internet jako środowisko komunikacyjne, w którym dominują różne rodzaje porozumiewania się. Po szczegóły na ten temat odsyłam do tej ciekawej książki, stanowiącej kompendium wiedzy niezbędnej każdemu z nas. Polecam ją zwłaszcza osobom zainteresowanym procesem komunikacji w ogóle, studentom oraz naukowcom, prowadzącym badania psychologiczne, socjologiczne czy kulturoznawcze. Jej wysoki poziom merytoryczny oraz przystępny język sprawiają, że lektura jest przyjemna i wciągająca.

Milena D.

Książkę poleca Oficyna Wydawnicza IMPULS – można kupić ją tutaj:

http://www.impulsoficyna.com.pl/index.php?cat=wyszukaj_op&pagin=0&id=741#wiecej

Dziękujemy Wydawnictwu za udostępnienie egzemplarza recenzyjnego –

Redakcja






Preferencje plików cookies

Inne

Inne pliki cookie to te, które są analizowane i nie zostały jeszcze przypisane do żadnej z kategorii.

Niezbędne

Niezbędne
Niezbędne pliki cookie są absolutnie niezbędne do prawidłowego funkcjonowania strony. Te pliki cookie zapewniają działanie podstawowych funkcji i zabezpieczeń witryny. Anonimowo.

Reklamowe

Reklamowe pliki cookie są stosowane, by wyświetlać użytkownikom odpowiednie reklamy i kampanie marketingowe. Te pliki śledzą użytkowników na stronach i zbierają informacje w celu dostarczania dostosowanych reklam.

Analityczne

Analityczne pliki cookie są stosowane, by zrozumieć, w jaki sposób odwiedzający wchodzą w interakcję ze stroną internetową. Te pliki pomagają zbierać informacje o wskaźnikach dot. liczby odwiedzających, współczynniku odrzuceń, źródle ruchu itp.

Funkcjonalne

Funkcjonalne pliki cookie wspierają niektóre funkcje tj. udostępnianie zawartości strony w mediach społecznościowych, zbieranie informacji zwrotnych i inne funkcjonalności podmiotów trzecich.

Wydajnościowe

Wydajnościowe pliki cookie pomagają zrozumieć i analizować kluczowe wskaźniki wydajności strony, co pomaga zapewnić lepsze wrażenia dla użytkowników.