Komfort lekarza, zadowolenie pacjenta czyli co potrafi dobra aplikacja medyczna
Niejeden lekarz z chęcią wprowadziłby usprawnienia w funkcjonowaniu gabinetu lub prowadzonej przez siebie placówki, które ułatwiłyby mu pracę, ale obawia się długiego i żmudnego procesu zmian przypominającego… generalny remont mieszkania. Efekty przeprowadzonej renowacji mogą być fantastyczne, o ile wybrane materiały budowlane i farby okażą się właściwe, a domownicy wykażą się dużymi pokładami cierpliwości. Jak poprawić organizację pracy, aby zarówno lekarz, personel placówki, jak i sami pacjenci byli zadowoleni?
Zmiany w organizacji pracy gabinetu lub placówki nie muszą być wyprawą w Himalaje, a co najwyżej wjazdem kolejką na Gubałówkę. Trudność zwykle pojawia się na etapie wyboru właściwych narzędzi, skrojonych na miarę potrzeb danego gabinetu lekarskiego. Warto poznać możliwości nowoczesnych rozwiązań, porównać je do metod stosowanych aktualnie przez lekarza i personel, a następnie podjąć decyzję o ewentualnej zmianie. Samo wdrażanie usprawnień może być zaskakująco szybkie, a efekty zauważalne niemal natychmiast, również przez pacjentów.
Przychodzi pacjent do dermatologa, a ten walczy z awarią komputera
Elektroniczna dokumentacja medyczna sporo ułatwia. Gdy do gabinetu dermatologicznego przychodzi pacjent leczący się od pewnego czasu np. na grzybicę, specjalista nie traci czasu na poszukiwanie teczki z dokumentacją, wszystko ma w jednym miejscu. Nowe wyniki badań, opis przebiegu wizyty, przepisywane leki. Uporządkowana e-dokumentacja to oczywiście dopiero początek. Kluczowy jest dobór odpowiednich narzędzi pracy. Lekarz, który miał w przeszłości do czynienia z topornymi, mało funkcjonalnymi programami medycznymi, dobrze wie, jak wiele dodatkowej pracy potrafią one dołożyć. Jeśli dodać do tego zdarzające się awarie sprzętu komputerowego, to nieraz specjalista więcej czasu poświęca na walkę z „papierologią” niż na rozmowę z pacjentem. Jak to zmienić?
Warto przyjrzeć się programom medycznym, które proponują szereg realnych udogodnień dla lekarza i personelu placówki. Przykładem takiego profesjonalnego narzędzia jest np. MEDchart. Wystarczy prosta rejestracja i logowanie do utworzonego konta – zupełnie jak w przypadku poczty elektronicznej. Korzyści? Aplikacja działa na dowolnym urządzeniu połączonym z internetem. Zapisane dane są dostępne 24 godziny na dobę. Awaria komputera w trakcie wizyty? Nie ma problemu, rozmowę z pacjentem można kontynuować, logując się do aplikacji w telefonie. Mając dostęp do danych na każdym urządzeniu, lekarz może zajrzeć do e-dokumentacji i uzupełnić skrótowe zapiski z wizyty w dowolnym momencie. Nie potrzebuje zostawać w tym celu po godzinach pracy w gabinecie. Dla lekarza dużo większy komfort pracy, ale też zasadnicza różnica dla pacjenta. Wychodzi z gabinetu zadowolony i nie skarży się później, opiniując wizytę w internecie, że „otrzymał zbyt mało uwagi, a lekarz tylko pisał wypracowanie na komputerze, słuchając go jednym uchem”.
Jak dotrzeć do nowych pacjentów i uprościć formalności związane z ich pierwszą wizytą?
Pozyskiwanie nowych pacjentów to szczególnie istotna kwestia przy rozpoczynaniu działalności. Gdzie będzie szukać dobrego specjalisty ginekologa młoda pacjentka, która zmieniła miejsce zamieszkania? Koleżanki polecą lekarzy, którzy mają już zajęte terminy minimum na kolejne kilka tygodni, a kobieta potrzebuje pilnej porady i nie chce czekać na wizytę dwa miesiące. Zagląda więc do internetu. Na rozmaitych serwisach ma nie tylko możliwość porównania cennika usług, recenzji wizyt innych pacjentów, ale też opcję rezerwacji spotkania na wybrany przez siebie termin. Warto pamiętać, że dobrze przemyślane aplikacje webowe mogą w wachlarzu usług mieć również wsparcie w dotarciu do nowych pacjentów.
– Nasz program daje możliwość zamieszczenia na stronie internetowej placówki panelu do umawiania wizyt online, dzięki czemu pacjent może się zarejestrować, a informacja o tym zdarzeniu widoczna jest od razu w aplikacji. Co więcej, dzięki integracji z serwisami typu ZnanyLekarz.pl w systemie aktualizują się na bieżąco umawiane tam wizyty – wyjaśnia Michał Piątek, twórca aplikacji MEDchart.
Zdalna wizyta u lekarza? Satysfakcja gwarantowana!
Aktualna sytuacja pandemiczna wiele zmieniła w funkcjonowaniu ochrony zdrowia. Jeden aspekt przez wielu pacjentów i lekarzy oceniany jest pozytywnie. Chodzi oczywiście o teleporady. W momencie, gdy pacjent nie wymaga badania w trakcie wizyty, a jedynie szybkiej konsultacji, przedstawienia wyników zleconych badań oraz przepisania recepty, wtedy rozmowa ze specjalistą bez konieczności wychodzenia z domu jest prawdziwym udogodnieniem. I tu po raz kolejny z organizacją pracy przychodzi lekarzowi technologia.
– Aplikacja MEDchart ułatwia pracę nawet w momencie, gdy wielu pacjentów w trakcie pandemii rezygnuje z bezpośredniej wizyty u specjalisty – mówi Michał Piątek z MEDchart. – Użytkownik korzystający z naszego oprogramowania ma dostęp do serwisu Teleporada.pl, który pozwala połączyć się z pacjentem poprzez wideo lub czat, umożliwia przesyłanie i odbieranie dokumentów oraz otrzymywanie płatności. Usługa jest uwzględniona w miesięcznym abonamencie i nie wymaga dodatkowych opłat po stronie lekarza – dodaje Piątek.
Przy wyborze oprogramowania medycznego należy zwrócić uwagę na zabezpieczenia stosowane przez producenta aplikacji, ponieważ bezpieczeństwo z jej korzystania musi być priorytetem. Na przykładzie MEDchart – dostawca oprogramowania zapewnia najwyższą jakość zabezpieczeń, np. szyfrowane połączenie SSL i szyfrowanie danych, wielostopniowe logowanie, kontrolę dostępu i uprawnień użytkowników, a także oferuje opcję tworzenia kopii zapasowych. Poziom bezpieczeństwa jest równie wysoki jak w mobilnej aplikacji bankowej.
Warto pamiętać, że program programowi nierówny. Najważniejszym elementem procesu zmian jest ocena własnych potrzeb i poznanie funkcji najbardziej profesjonalnych i stworzonych z myślą o komforcie pracy lekarza i pacjenta aplikacji. Bo wracając do przywołanego na wstępie porównania z remontem – dobranie słabej jakości farb i dalekich od oczekiwań kafelek nie sprawi, że efekt końcowy zadowoli domowników. Dopiero wybór skrojonej na miarę potrzeb aplikacji medycznej sprawi, że codzienna praca lekarza stanie się prostsza i wygodniejsza.