Kobieta z Pasją – Monika Kowal laureatka konkursu na Bizneswoman roku!
W ramach akcji KOBIETA Z PASJĄ rozmawiamy z Moniką Kowal założycielką marki SOTI Natural – laureatką konkursu na Bizneswoman roku.
Redakcja: Pani Moniko co skłoniło Panią do stworzenia tych napojów z organicznym składem?
Jednym z głównych impulsów było troska o zdrowie. Byłam wiecznie odwodniona. Przez dłuższy czas nawet o tym nie wiedziałam. Bolała mnie głowa, nie miałam energii – byłam pewna, że to kwestia ilości pracy, zmiennej pogody itp. Dopiero rozmowa z koleżanką, która jest lekarzem, uświadomiła mi, że tak naprawdę to jest kwestia odwodnienia. Woda dla mnie zawsze nie miała smaku i ciężko mi było o niej pamiętać i pić odpowiednie jej ilości, nie było też alternatywy dla wody. Wszystkie soki zawierają fruktozę, a często także cukry czy słodziki dodane. Napoje gazowane zawsze mają w składzie jakiś cukier czy słodzik. Gdy bliska osoba zachorowała na nowotwór, zaczęłam się interesować antyoksydantami. Dowiedziałam się, jak istotne są dla naszego zdrowia, mogą zapobiegać wielu chorobom, a także oznakom starzenia. Ta wiedza skłoniła mnie do stworzenia napoju, który będzie tożsamy z wodą – naturalny, bez obciążających dodatków, a ponadto bogatszy w antyoksydanty – bardziej niż jakikolwiek napój przygotowywany w warunkach domowych.
Jak powstają te napoje, jakie składniki mineralne i korzyści dla zdrowia zawierają SOTI Natural?
Przede wszystkim to bogactwo antyoksydantów, a antyoksydanty to najprościej mówiąc takie „odkurzacze” dla organizmu. O swoje otoczenie dbamy np. sprzątając dom, dbamy o naszą skórę i wygląd zewnętrzny stosując kosmetyki, a poprzez korzystanie z napojów antyoksydacyjnych SOTI, możemy dbać o oczyszczanie ciała „od środka” z wolnych rodników. To wpływa na lepszy wygląd naszej skóry, spowalnia procesy starzenia, zapobiega wielu chorobom, a już po kilku dniach, gdy pijemy SOTI czujemy przyrost energii witalnej. Zawsze zachęcam do testu, tydzień z innymi napojami, czy nawet taką herbatą przygotowaną w warunkach domowych, a drugi tydzień z SOTI Natural – różnica jest kolosalna, bo SOTI Natural działa dobroczynnie także na metabolizm i trawienie.
Jakie smaki znajdziemy w Pani ofercie, z którego jest Pani osobiście najbardziej dumna?
Można wybierać spośród klasycznych wariantów, jak np. zielona herbata z szlachetnego gatunku japońskiej Gyokuro oraz jaśminowa perłowa z domieszką zielonej Gyokuro. Pierwsza jest najbardziej oczyszczająca, druga wspierająca koncentrację i relaks. To były nasze pierwsze produkty, więc mam do nich ogromny sentyment, ale najbardziej dumna jestem z nowości tj SOTI Natural Black Lemon Tea, w której udało nam się osiągnąć lekko słodki smak bez dodatku cukrów i słodzików – mieszamy liście czarnej herbaty ze skórką z cytryny – taką wysokiej jakości, suszoną na słońcu dzięki czemu poprzez procesy dyfuzji, pijąc napój z takich składników, odczuwamy lekką słodycz i orzeźwiający smak naturalnej, wysokiej jakości czarnej herbaty.
W napojach znajdziemy bogactwo polifenoli i antyoksydantów. Które składniki są za to odpowiedzialne? Czy są to napoje nasycone dwutlenkiem węgla? Jaka jest ich przydatność do spożycia, w jaki sposób są konserwowane?
Antyoksydanty uwalniane są do naparu z herbaty, jeśli przeprowadzony jest odpowiedni proces parzenia lub maceracji. Nawet jeden stopnień Celcjusza różnicy w temperaturze wody użytej może powodować całkowitą utratę uwolnienia cennych polifenoli. Odpowiednia temperatura musi być dostosowana do danego rodzaju liści. Aż 15 parametrów okazało się istotnych w tym procesie. Herbaty SOTI Natural są wolne od dwutlenku węgla, a trzeba wiedzieć, że napoje nim nasycone, podrażniają układ pokarmowy. Nasze napoje są sprzymierzeńcami zdrowia o naturalnym składzie i smaku. Udało się też opracować dzięki badaniom finansowanym przez Fundusz Wspierania Innowacji Polskiej Agencji Przedsiębiorczości technologię i recepturę tak, by dzięki wykorzystaniu aseptyki i minerałów w użytej wodzie zachować długi termin przydatności, ponad 12 miesięcy od zaparzenia i aseptycznego zamknięcia.
Czy butelki są w pełni bezpieczne? Wszak sporo mówi się o migracji plastyku…
Tak, migracja jest możliwa przy standardowych butelkach PET natomiast wszystkie napoje SOTI Natural zamykamy w butelki rPET z certyfikatem BPA free co oznacza, że wykorzystujemy wyłącznie materiał z segregacji, a technologia BPA free daje nam gwarancję braku migracji. Zależało mi, by napój był w lekkiej, wygodnej butelce, takiej, którą możesz zakręcić, wrzucić do torebki, plecaka i zawsze mieć ze sobą w samochodzie, w pracy, na uczelni, jako „pomocnika” w gaszeniu pragnienia, nawodnieniu oraz antyoksydacji.Jest Pani młodą
Jest Pani stosunkowo młodą osobą, jak wspomina Pani swoją drogę do stworzenia marki w niełatwej dla nas wszystkich rzeczywistości?
To była bardzo wyboista droga, wiele razy kwestionowałam, to czy jestem do niej odpowiednio przygotowana. Ale dzisiaj widzę, że nigdy nie jesteśmy w pełni przygotowani. W szkole najpierw jest lekcja, potem jest test, w rzeczywistości biznesowej to test daje nam lekcje, każde takie biznesowe zakręty były wyzwaniem, ale też okazją do nauki, rozwoju. Moją cechą nadrzędną jest ciekawość i to była zawsze moja tarcza ochronna, mój największy motywator.
Z jakimi największymi przeszkodami się Pani spotkała?
Największą przeszkodą jest znalezienie sposobów na to, by skutecznie dotrzeć do świadomości odbiorców, zaistnieć w polu widzenia konsumentów. Herbata w butelce kojarzy się z chemicznym słodkim napojem typu ice tea, walka z tym bagażem skojarzeń jest bardzo trudna, szczególnie obecnie, kiedy mamy do czynienia z ogromną ilością produktów, reklam i często nieszczerymi komunikatami lub takimi, które wprowadzają w błąd. Konsumentom jest trudniej zmienić nawyki, jeśli nie wiedzą, że jest zdrowa alternatywa, a gdy się dowiadują, podchodzą do tego podejrzliwie.
Co poradziłaby Pani młodym osobom, które chcą odnieść sukces?
Po pierwsze zacząć, ale tylko wtedy jeśli mamy pewność, że chcemy konsekwentnie pracować i angażować się w projekt przez dłuższy czas. Wszystko też zależy od tego jak zdefiniujemy sobie sukces, ale wiem, że konsekwencja w działaniu, odwaga, ciekawość to jest to co wyróżnia osoby, które osiągają sukcesy.
Jest Pani też autorką pewnej książki, może nam Pani zdradzić sekrety jej powstawania?
Wygrałam konkurs Bizneswoman Roku 2019 i stało się to okazją do spotkania wielu młodych dziewczyn, z pomysłami na własny biznes, ale minimalną pewnością siebie. Pomyślałam, że warto takie osoby zainspirować, dodać im trochę wiary we własne możliwości poprzez opisanie mojej historii. Dodatkowo wiele osób pytało mnie, jak rozpocząć, jak znaleźć pomysł na produkt, jak się odważyć, jak wyglądały początki tworzenia nowej kategorii na rynku i produktów SOTI Natural. Połączyłam więc te potrzeby i napisałam książkę, która opowiada historię, ale dodatkowo pogrubioną czcionką dopisane są rady, wskazówki, które mogą być cenne dla każdego, kto rozważa założenie własnej firmy, i które ja bardzo chciałabym dostać na początku mojej drogi.
A jakie jeszcze cele biznesowe stawia Pani przed sobą?
Chciałabym, by jak najwięcej osób w Polsce mogło korzystać z właściwości napojów SOTI Natural, więc wciąż moim celem biznesowym pozostaje przebijanie się przez tzw. „ślepotę reklamową”. Zależy mi także na realnym włączeniu się w walkę z niezdrowymi nawykami żywieniowymi. Motywację do działania znajduję z kolei we wprowadzaniu nowych kategorii, nowych produktów, a także w nowych kolaboracjach, jak ta niedawna z raperem Kubą Grabowskim (Quebonafide) i producentem Kamilem Rąpelem (FORXST), moim celem jest też szersze pojawienie się produktów SOTI Natural i MISS TI na rynkach zagranicznych.
Serdecznie dziękuję za rozmowę!
rozmawiała: Małgorzata Kopeć