Katarzyna Amon: Czekolada – słodka historia w literackiej oprawie

Avatar photo
12 listopada 2025,
dodał: Marta Dudzińska
Artykuł zewnętrzny

Jesień sprzyja książkom, które pachną ciepłem, przyprawami i historią – a Czekolada Katarzyny Amon idealnie wpisuje się w ten klimat. To opowieść, która rozpływa się w wyobraźni niczym kostka gorzkiej czekolady, łącząc fakty, kulturę i emocje. Wydawnictwo Muza po raz kolejny proponuje lekturę, która nie tylko karmi zmysły, lecz także pobudza intelekt i przywołuje pytanie: jak wiele może znaczyć coś tak pozornie zwyczajnego, jak kawałek czekolady?

Czekolada autorstwa Katarzyna Amon to wyjątkowa lektura. Wydana przez Wydawnictwo Muza opowieść łączy w sobie nutę reportażu, historie słynnych kobiet i potentatów czekolady oraz kulturowe arkana ulubionego przysmaku świata. Autorka zręcznie splata fakty z elegancką narracją, która przyciąga i intryguje. Dzięki temu Czekolada to nie tylko literacka uczta smaków, ale również głęboka refleksja nad tym, jak jedna substancja wpłynęła na historię, sztukę i nasze codzienne życie.

Książkę polecamy wszystkim, którzy kochają połączenie faktu z finezją literacką – od miłośników kulinariów, przez pasjonatki historii kobiet, po czytelniczki ceniące piękny styl i inspirującą tematykę. W świecie pełnym szybkich treści Czekolada zachwyca spokojem i detalem, pozwalając zanurzyć się w sensualnym uniwersum kakao. Gorąco polecamy – zanurz się w tę historię i pozwól, by smak, zapach i opowieść uległy Twojej wyobraźni.

Od Wydawcy:

Najsłodsza *** niezastąpiona *** warta grzechu

Wszystko zaczęło się od ziarenka kakaowca, przekrętu stulecia i owianego tajemnicą przepisu na napój czekoladowy. Z czasem pokochały go znamienite kobiety: cesarzowa Sisi, po której zachowały się gigantyczne rachunki za czekoladę, czy Elżbieta II, która z kolei miała słabość do torebek w kształcie tabliczki czekolady.

Picie czekolady stało się szczytem mody, a nawet uzależnieniem.

Jej aromat niósł się ulicami Londynu, Paryża czy Warszawy. Nazwiska największych potentatów czekoladowych: Candbury, Fry, Rowntree, Wedel były na ustach wszystkich.

Czekolada zrobiła karierę w medycynie i na noblowskich salonach. Sama Maria Montessori uczyniła ją kluczem do autorskiej metody nauczania. A Roald Dahl – symbolem twórczości i spełnienia dziecięcych pragnień.

Stała się też gwiazdą reklamy, czyniąc z niej sztuką. To jej uległ Alfons Mucha, tworząc plakaty w wyrafinowanym secesyjnym stylu. Słynny również stał się spot reklamowy, w którym Salvador Dalí odłamuje kawałek czekolady, wkłada go do ust, a jego wąsy gwałtownie się wyprostowują i stają dęba.

Sama też nie raz ulega… głównie sztuce formowania i tworzenia z niej architektonicznych dzieł. I mimo że najsłynniejsi cukiernicy prześcigają się w tworzeniu dla niej przepisów, to: Julia Child, Sophia Loren i Nigella Lawson od lat zajmują w tej dziedzinie mistrzowskie miejsce.

Jedno jest pewne. Gdyby nie czekolada, nie byłoby: „Psychozy” Alfreda Hitchcocka, croissanta, inkluzyjności w modzie, pewnego słynnego hollywoodzkiego torciku do podrasowania ego i Herkulesa Poirot.

I ta pełna magii opowieść jest właśnie o tym.

Książkę polecamy wraz z Wydawnictwem MUZA S.A.






FORUM - bieżące dyskusje

Jak często czyścić dywan jeśli w do…
Mam kota i codziennie nawet dwa razy dziennie odkurzam, dywan mam tylko w sezonie zimowym
Schroniska
Ja nie rozumiem ludzi którzy wydają kupę kasy na psa zamiast wziąć biedaka że schroniska
Schroniska
To przede wszystkim kwestia ludzkiej mentalności. Dopóki ludzie będą traktować zwierzęta jak zabawki, schroniska...
Jak często czyścić dywan jeśli w do…
Cześć. U mnie to jest walka codzienna. Nie ma co szaleć z myciem dywanu,...