TNS na zlecenie portalu eBay spytał Polaków o ich świąteczne plany: ile prezentów kupią, za ile oraz kogo obdarują najdroższymi upominkami. Oto wyniki sondażu*.
Jest wiele rzeczy, za które kochamy Święta Bożego Narodzenia. W szczególności jest to możliwość spędzenia czasu z rodziną (38%), dni wolne od pracy (34%), dawanie prezentów (31%) oraz ich otrzymywanie (26%), a także pyszne jedzenie (22%).
Większość z nas kupi prezenty dla 3–5 najbliższych osób (41%), choć jeśli brać pod uwagę wyłącznie deklaracje kobiet, najwięcej z nich planuje obdarowanie 6–10 osób (40%).
Najdroższe prezenty pod choinką znajdą dzieci – Polacy na prezenty dla swoich pociech wydają średnio 211 zł. Na drugim miejscu są pod tym względem partnerzy – kupimy im prezenty za średnio 143 zł. Panowie są tu bardziej hojni – kupią podarunki średnio za 162 zł, a w zamian dostaną od swoich partnerek prezenty za 125 zł.
Najczęściej planujemy zakup 6–10 (35%) lub 3–5 prezentów (29%). Niektórzy z nas (9%) planują większe zakupy – 11–20 prezentów, choć to scenariusz bardziej popularny wśród kobiet (12%). Zamierzamy przeważnie zmieścić się w przedziale cenowym 200–400 zł (28%), ale spora część z nas zamierza wydać poniżej 200 zł (23%).
Zakupy świąteczne to nie tylko prezenty, ale także jedzenie, dekoracje czy ozdoby choinkowe. Zamierzamy na nie wydać nawet więcej niż na same podarunki – 38% Polaków myśli o przeznaczeniu na ten cel między 404 a 600 zł. Znacznie mniej (19%) chciałoby wydać od 204 do 400 zł.
Lubimy robić zakupy w ostatniej chwili. Według danych portalu eBay, tak zwany „busiest online shopping day” (dzień pomiędzy 15 listopada a 24 grudnia, w którym e-zakupy są największe) przypada w Polsce dopiero 14 grudnia. Jeśli chodzi o Europę – później od nas (20 grudnia) ostatnie zakupy robią tylko Włosi. Niemcy, Brytyjczycy czy Hiszpanie są trochę bardziej zapobiegliwi – najwięcej kupują odpowiednio: 5, 7 i 8 grudnia.
Zanim zdecydujemy się wreszcie na zakup odpowiednich prezentów, przeważnie kręcimy się po sklepach w poszukiwaniu inspiracji (55%) lub szukamy ich w Internecie (44%), natomiast 33% z nas zwyczajnie pyta wprost o listę świątecznych życzeń.
Dla niektórych poszukiwania świątecznych podarunków są bardzo poważną sprawą – 21% z nas uważa je za stresujące. Główne powody to: zatłoczone sklepy (51%), problem ze znalezieniem właściwych prezentów (47%) oraz konieczność poniesienia wydatków (43%). Znacznie częściej jednak niż stres odczuwamy podczas świątecznych zakupów radość (38%).
Miejscami, w których najczęściej kupujemy przed świętami, są duże centra handlowe (82%), sklepy internetowe (55%) i mniejsze, lokalne sklepy (32%). Coraz częściej zakupy świąteczne online zmierzamy zrobić za pomocą smartfonów lub komórek (16%). Wygodę takiego rozwiązania doceniają bardziej mężczyźni (17%) niż kobiety (9%).
Ci, którzy w ubiegłym roku postawili na zakupy internetowe, zazwyczaj są zadowoleni i chcieliby to powtórzyć także tym razem – 52% z nich chciałoby zrobić zakupy na taką samą skalę, a 26% nawet na większą. Doceniamy ten sposób kupowania przede wszystkim za: korzystne ceny (77%), oszczędność czasu (72%), łatwość (71%) i możliwość zrobienia tego w każdej chwili (67%).
Co Polacy najchętniej znaleźliby pod choinką? 17% z nas marzy się wycieczka, lubimy również gadżety, takie jak odtwarzacz mp3 lub telefon komórkowy (13%), z chęcią przyjęlibyśmy także ubrania, buty lub dodatki (11%) czy książki (10%). Niemile widziane w charakterze prezentów są przede wszystkim narzędzia (20%), bielizna lub skarpety (16%) czy artykuły gospodarstwa domowego (9%).
Od kogo mamy szanse otrzymać wymarzony prezent? Przeważnie te najlepsze dają nam partnerzy (47%), rodzice (19%) i rodzeństwo (9%). Na samym końcu tej listy są natomiast dziadkowie (2%) i teściowie (2%).
*Instytut TNS przeprowadził badanie drogą elektroniczną na reprezentatywnej grupie 1068 osób w wieku 16–44 lata, w dniach 13–17 października 2011 r.
www.1000smakowswiata.pl
Zobacz także:
Ręcznie robione mydła na prezent
Ekskluzywna bielizna na prezent świąteczny
Jak zapakować prezent? Dobre pomysły i rady