Jak wspierać rozwój dziecka w wieku 6-13 lat

10 października 2013, dodał: Agnieszka Chmielewska
Artykuł zewnętrzny

file1381402236

Niezbędnik każdego rodzica

Propozycje psychologów na wsparcie dzieci w okresie edukacji szkolnej. Metody i techniki uczenia się, które przyniosą najlepsze efekty i zredukują stres. Wskazówki dotyczące sposobów komunikowania się z dziećmi tak, by wzmacniać ich potencjał, samodzielność i kreatywność.

 

Gdy dziecko rozpoczyna naukę w szkole podstawowej, rodzic pragnie zapewnić mu jak najlepsze warunki. Wszyscy zdajemy sobie sprawę, że te pierwsze doświadczenia są bardzo ważne. Od nich będzie zależeć późniejszy stosunek dziecka do nauki,  postrzeganie własnej osoby i wiara we własne siły. Wybieramy więc odpowiednią placówkę, sprawdzamy kompetencje nauczycieli, a także szukamy pomysłów, by wypełnić dzieciom wolny czas i rozwijać ich talenty. Jak to wszystko zorganizować? Jak sprawić, by dziecko miało motywację do nauki? Co zrobić, gdy pojawiają się kłopoty w szkole? Między innymi na te pytanie Natalia i Krzysztof Minge odpowiadają w swojej najnowszej książce „Jak wspierać rozwój dziecka w wieku 6-13 lat?”

Wskazówki i porady zawarte w tej książce pomogą pomyślnie przetrwać pierwsze lata edukacji dzieci poprzez stworzenie im odpowiednich warunków do efektywnej nauki, a także wypracowanie (wspólnie z dzieckiem) dobrych nawyków związanych ze szkołą, zabawą i odpoczynkiem. Autorzy podpowiadają, w jaki sposób pomóc dzieciom w radzeniu sobie z problemami, a także proponują ćwiczenia, które pomogą pokonać stres oraz takie, które pozytywnie wpływają na koncentrację. Do tematu podchodzą bardzo kompleksowo. Jednym z poruszanych przez nich jest codzienna dieta dzieci. Wskazują, że nadmierne ilości cukru w posiłkach mogą mieć wpływ na kłopoty z koncentracją, które u jednych przejawią się brakiem energii, a u innych wręcz przeciwnie.

Samodzielność – najlepszy przyjaciel naszego dziecka

Jednym z najważniejszych zagadnień poruszanych przez autorów jest kontrola i pomoc rodzicielska. Które z decyzji możemy pozostawić dziecku? Które z naszych zachowań wspierają dzieci w samodzielnej pracy? Czy kary i nagrody są skuteczne? Natalia i Krzysztof Minge, podążając z nurtem teorii rodzicielstwa bliskości, proponują rodzicom jasne i precyzyjne, oparte na wzajemnym szacunku sposoby motywowania dzieci do samodzielnej nauki, a także organizacji czasu odpoczynku i czasu zabawy. Sugerowane rozwiązania zapewniają dobre sampoczucie zarówno rodzicom, jak i dzieciom, a kwestie związane z nauką nie staną się próbą sił, w której zawsze jedna strona jest słabsza, a druga wygrywa.

Zajęcia dodatkowe – realne potrzeby a wyścig szczurów

Autorzy poradnika uważnie omawiają temat zajęć dodatkowych i organizacji czasu wolnego. Podpowiadają, że nawet chwile, spędzone przy grach komputerowych i telewizji, nie muszą być uznane za stracone! Każdy powinien mieć prawo do takiego odpoczynku, na jaki ma ochotę. Szanując gust naszego dziecka, zyskujemy jego zaufanie. Możemy jednak zaproponować mu alternatywne formy relaksu. Mogą to być ćwiczenia omówione przez autorów książki, które pełnią nie tylko funkcję rozrywkową, ale i edukacyjną.  Wybierając zajęcia dodatkowe, powinniśmy przede wszystkim kierować się zainteresowaniami i predyspozycjami naszego dziecka.

Dodatkowe zajęcia są dobre i potrzebne. Poszerzają horyzonty, dostarczają rozrywki, pomagają dziecku poznać siebie. Ale są ta­kie tylko wtedy, gdy dziecko samo je wybiera i uczęszcza na nie z własnej woli, a nie dlatego, że powinno, by sprawić rodzicom przyjemność lub uspokoić ich lęki – twierdzą autorzy książki. Przy okazji dodając następującą wskazówkę: Jeżeli zależy ci na dobrych wynikach dziecka w szkole, często ła­twiejszym i tańszym rozwiązaniem niż korepetycje będzie zapew­nienie mu dodatkowej godziny snu.

„Jak wspierać rozwój dziecka w wieku 6-13 lat?” warto przeczytać, by w pełni zrozumieć, jakim wyzwaniem są dla dziecka pierwsze lata w szkole i jak możemy je wspierać, aby uczyły się samodzielnie, chętnie i osiągały coraz lepsze wyniki w nauce.

O autorach:

Natalia i Krzysztof Minge – psycholodzy z wieloletnim doświadczeniem. Zainteresowani rodzicielstwem bliskości oraz wspomaganiem rozwoju dzieci. Autorzy m.in. bestsellerowego poradnika „Jak kreatywnie wspierać rozwój dziecka?” oraz książki „Rodzicielstwo bliskości”.

 

Dane wydawnicze:

Wydawca: Edgard/Samo Sedno, ISBN 978-83-7788-301-3, liczba stron: 224






FORUM - bieżące dyskusje

Naturalne kosmetyki
Sama robię kremy, ale to wymaga wysokiej higieny, bo inaczej krem się...
Typy mężczyzn
Maminsynki wychowane przez samotne matki. Tragedia... oni nie są zdolni do żadnego związku...
Jak można zostać dietetykiem
Kurs dietetyki też jest ok, jeśli ktoś się sam dokształca i interesuje swoją dziedziną.
leczenie niepłodnosci
Moim zdaniem leczenie nepłodności ma sens do 30. roku życia. Potem wzrasta znacznie ryzyko...