Jak rozmawiać z lekarzem – kampania Zdrowy Dialog

13 sierpnia 2013, dodał: Redakcja
Artykuł zewnętrzny

W ramach II edycji kampanii edukacyjnej „Zdrowy Dialog” lek. med. Sławomir Połubianko trener komunikacji interpersonalnej, specjalista programu „Zdrowy Dialog” radzi, jak w pięciu krokach przygotować się do wizyty i rozmawiać z lekarzem.

leka

Odpowiednia komunikacja z lekarzem jest nie tylko podstawą przeprowadzenia dobrego wywiadu lekarskiego, ale również pozytywnego efektu leczenia. Dlatego niezależnie od tego, czy w trakcie wizyty jesteśmy nadawcą komunikatu, czy jego odbiorcą, musimy wziąć na siebie część odpowiedzialności: zarówno za sukces, jakim będzie pełne porozumienie się z lekarzem, jak i porażkę – częściowe zrozumienie lub jego brak. Jak zatem prawidłowo prowadzić dialog z lekarzem i sprawić, aby był satysfakcjonujący dla obydwu stron – na to pytanie odpowiada II edycja projektu „Zdrowy Dialog” firmy Teva.

Zdrowy Dialog – krok 1.

Przygotuj się do wizyty

Jednym z najważniejszych elementów procesu diagnostycznego jest wywiad lekarski, czyli uzyskanie od pacjenta kluczowych informacji, które pomogą w prawidłowym postawieniu diagnozy. Dlatego jeszcze w domu przygotuj się do rozmowy o:
objawach, które są powodem Twojej wizyty u lekarza (np. jakie to objawy, od kiedy się pojawiają, kiedy się nasilają, czy w ich charakterze nastąpiła jakaś istotna zmiana), innych chorobach, które wcześniej u Ciebie zdiagnozowano, lekach, które aktualnie przyjmujesz (nie zapomnij o lekach dostępnych bez recepty), chorobach przewlekłych występujących w rodzinie.
Warto też zabrać ze sobą wyniki wcześniejszych badań i konsultacji.
W odpowiednim przygotowaniu się do wizyty pomoże także specjalny kwestionariusz pacjenta, opracowany w ramach projektu „Zdrowy Dialog”.

Zdrowy Dialog – krok 2.
Mów szczerze
Nie kłam i nie ukrywaj ważnych informacji, nawet jeśli są dla Ciebie wstydliwe, np. o nadużywaniu alkoholu, niestosowaniu się do wcześniejszych zaleceń terapeutycznych, krępujących dolegliwościach, czy uczuleniach. Wszystko może mieć znaczenie dla postawienia trafnej diagnozy. Pamiętaj – mów o objawach, a nie o swoich przypuszczeniach.

Zdrowy Dialog – krok 3.

Rozmawiaj w sposób aktywny

Uważnie słuchaj, staraj się nie przerywać, nie zmieniaj nagle tematu rozmowy, utrzymuj kontakt wzrokowy, przytakuj, pokazuj, że słuchasz, następnie upewnij się, że we właściwy sposób zrozumiałeś to, co powiedział lekarz. Unikaj podważania opinii i kompetencji lekarza.

Zdrowy Dialog – krok 4.

Poproś o zapisanie zaleceń

Zazwyczaj trudno jest nam zapamiętać wszystkie informacje o przebiegu terapii i zalecenia dotyczące przyjmowania leków. By tego uniknąć, podczas wizyty poproś lekarza, aby zapisał kluczowe informacje. Nie zapomnij się upewnić, że potrafisz odczytać to, co zostało zapisane.

Zdrowy Dialog – krok 5.

zdrowy dialog logo
Nie bój się pytać!
Pacjenci, którzy zadają pytania lepiej rozumieją istotę zarówno choroby, jak i lepiej reagują na leczenie i są bardziej zadowoleni z wizyty. Dlatego, jeśli czegoś nie rozumiesz lub coś jest dla Ciebie niejasne – pytaj!

Pamiętaj, że prawidłowa komunikacja na linii pacjent – lekarz jest podstawą satysfakcji obu stron.
O wadze tego problemu świadczy kolejna już edycja programu edukacyjnego „Zdrowy Dialog”.
Więcej na www.zdrowydialog.pl.