Czarny Piątek – największe rabaty w roku!

27 listopada 2015, dodał: Aleksandra Kolanko
Artykuł zewnętrzny

Szaleństwo jednodniowych rabatów, specjalne akcje promocyjne, darmowe dostawy – to cechy charakteryzujące polski Czarny Piątek. Choć moda na Black Friday przywędrowała do Europy z USA, to w Polsce przyjęła się na innych zasadach niż za oceanem.

Mianem Black Friday w Stanach Zjednoczonych określa się piątek po Święcie Dziękczynienia, kiedy to wielu Amerykanów szturmuje sklepy stacjonarne w poszukiwaniu najlepszych okazji cenowych. Przed sklepami, zwłaszcza ze sprzętem elektronicznym, kolejki ustawiają się już w świąteczny czwartek, ponieważ wiele z najlepszych ofert jest dostępnych tylko dla ograniczonej liczby klientów. Nazwa Black Friday pojawiła się w latach 60. i odnosiła się do koloru zapisów w księgach finansowych. Zamiast czerwonego, który oznaczał straty, pojawiał się wtedy zapisywany na czarno zysk.

BlackFriday

To już nie ten sam Black Friday

Według danych amerykańskiej Krajowej Federacji Sprzedawców, w 2013 r. roku Amerykanie wydali w Black Friday blisko 57 mld dolarów, a w ubiegłym roku już tylko 51 mld dolarów. Szacuje się, że w tym roku sprzedaż w tradycyjnych sklepach będzie jeszcze niższa. Niektórzy eksperci wieszczą powolny koniec Black Friday jako dnia wielkich kolejek przed sklepami czy bitew o nowy telewizor. Amerykanie najlepszych ofert coraz chętniej szukają bowiem w internecie.

Amazon udostępnia w tym dniu setki, trwających zaledwie godzinę, ofert promocyjnych na wybrane produkty. A Walmart zachęca do zamówienia przez internet towarów, które zniknęły już z półek i obiecuje je dostarczyć jeszcze przed świętami. Tysiące mniejszych e-sklepów  także włącza się do akcji oferując unikalne kody rabatowe – tłumaczy Szymon Dobosz, prezes International Coupons, właściciela aplikacji mobilnej i serwisu kodyrabatowe.pl, oferującego specjalne kody rabatowe z okazji Czarnego Piątku.

Czarny Piątek jako dzień, w którym oferowane są bardzo wysokie rabaty, w Europie, jak i w Polsce, przyjął się głównie w branży e-commerce. Wynika to ze specyfikacji europejskich sklepów stacjonarnych, które bardziej nastawiają się na sezonowe wyprzedaże niż jednorazowe akcje promocyjne.

Odpowiednia strategia rabatowa to dla polskich sklepów internetowych jeden z kluczowych sposobów pozyskania nowych i utrzymania stałych klientów. W przeciwieństwie do tradycyjnych sklepów, e-sklepy preferują krótkie i wyraziste akcje promocyjne, które są znakiem rozpoznawczym amerykańskiego Black Friday – wyjaśnia Szymon Dobosz, jeden z organizatorów Black Friday w kodyrabatowe.pl.