Globalny trend ekologiczny dotyka w coraz większym stopniu różne aspekty życia (żywienie, odzież, energia). Przemysł kosmetyczny również nie pozostaje obojętny na ten kierunek. Zwiększa się liczba konsumentów zainteresowana produktami organicznymi, nie tylko opartymi na naturalnych substancjach, ale i pochodzącymi z kontrolowanych upraw. Te właśnie cechy wyróżniają kosmetyki organiczne i czynią je wyjątkowymi.
Na rynku kosmetyków funkcjonuje szereg różnych definicji „kosmetyku naturalnego”. Nie istnieją jednak jednoznaczne regulacje prawne określające wymogi niezbędne dla kosmetyków naturalnych. Jednakże kosmetyki naturalne podlegają EU Cosmetic Directive (dyrektywa unijna dot. kosmetyków), zgodnie z którą konieczne jest przestrzeganie określonych norm, takich jak: oznakowanie, uczciwa reklama, ocena bezpieczeństwa, określenie składu, przestrzeganie dobrych praktyk wytwarzania (GMP – Good Manufacturing Practice).
Aby ułatwić konsumentom identyfikację kosmetyków naturalnych, powstały międzynarodowe oznaczenia, potwierdzające organiczne pochodzenie i najwyższą jakość kosmetyków. Każde z oznaczeń podkreśla zgodność z filozofią ekologii, choć definiuje ją w nieco inny sposób. Wszystkie łączy natomiast wspólny cel: absolutna szczerość w stosunku do konsumenta ułatwiająca podjęcie decyzji o zakupie kosmetyku naturalnego. Jednym z takich oznaczeń jest certyfikat „NaTrue”.
Kryteria certyfikacji „NaTrue” dzielą kosmetyki naturalne na trzy poziomy: kosmetyki naturalne, kosmetyki naturalne ze składnikami organicznymi, kosmetyki organiczne. Poziom pierwszy określa wysoką jakość kosmetyków naturalnych i formuje założenia dla wszystkich certyfikowanych godłem „NaTrue” produktów. Produkty z substancji naturalnych, pochodzących z kontrolowanych farm organicznych, mogą być oznaczone dwu- lub trzygwiazdkowym godłem „NaTrue”, zakładając, że spełniają równocześnie wymagania jednogwiazdkowego godła.
Kosmetyki organiczne cieszą się coraz większym zainteresowaniem wśród polskich konsumentów. Jedną z nowości na naszym rynku jest linia SkiNatura, należąca do szwajcarskiej marki kosmetyków selektywnych Declaré. Linia SkiNatura może pochwalić się najwyższym, trójgwiazdkowym certyfikatem „NaTrue”. Do jej wytworzenia producent stosuje wyłącznie składniki naturalne, takie jak wyciągi z ziół czy olejki roślinne z kontrolowanych farm organicznych. Wśród składników znajdziemy m.in. olejek arganowy z Maroka, olejek kokosowy z Filipin, sok z aloesu, olejek z orzechów makadamie, masło shea, biały łubin, ekstrakt z lucerny, ekstrakt z owsa, świetlik, hamamelis.
Nuta zapachowa linii bazuje na certyfikowanych naturalnych zapachach. Jest oparta na kompozycji pomarańczy, mandarynki, cytryny i grejpfruta. Delikatna nuta środkowa to zapach bodziszka (pelargonii pachnącej) słodkiego kopru, jaśminu, drzewa sandałowego, wanilii i migdała z domieszką imbiru.
Biokosmetyki SkinNatura są testowane dermatologicznie pod kątem skóry wrażliwej. Docenić je mogą zatem nie tylko zwolennicy produktów naturalnych, ale również osoby z delikatną i wymagającą cerą.
Opinia konsumentki:
Julia 45 lat: w moim wieku należy w sposób szczególny dbać o cerę, ponieważ niestety widać na niej nie tylko oznaki starzenia, ale też całodzienne zmęczenie. Pojawiają się przebarwienia, zanika blask, skóra traci świeżość. Prawdziwym ratunkiem dla mojej skóry okazały się kosmetyki organiczne SkinNatura, oparte na naturalnych składnikach. Nie wiem czy to właśnie brak konserwantów czy też unikalna technologia spowodowała, że skóra odzyskała dawny blask, promienieje, jest dobrze odżywiona i nawilżona. Jak to miło usłyszeć: Julka, ale ty dzisiaj ładnie wyglądasz: zakochałaś się? Zwykle uśmiecham się tajemniczo, i niezmiennie odpowiadam: jak zawsze w moim ukochanym mężu….