URODA I ZDROWIE

Błonnik pokarmowy – co warto o nim wiedzieć?

19 sierpnia 2020, dodał: Redakcja

Jest wiele składników pokarmowych, które są niezbędne w zdrowej diecie. Każdy z nich pełni odmienną funkcję. Niektóre są budulcem komórek, inne wpływają na prawidłowe działanie wszystkich procesów w organizmie.

błonnik pokarmowy

A co daje błonnik? Jest to składnik, o którym mówi się, również w kontekście diety oczyszczającej lub odchudzającej. Czy faktycznie pomaga zrzucać kilogramy i dbać o dobrą kondycję organizmu?

Czym jest błonnik pokarmowy?

Mianem błonnika pokarmowego określamy zespół zróżnicowanych składników, pochodzących ze ścian komórkowych roślin. W organizmie człowieka nie są trawione przez enzymy.

Występują dwa rodzaje błonnika pokarmowego:

  • nierozpuszczalne,

  • rozpuszczalne.

Każdy z typów ma odmienne właściwości i pełni różne role w procesie trawienia oraz w prawidłowym przebiegu innych procesów życiowych.

Błonnik nierozpuszczalny – właściwości i występowanie

Do błonnika nierozpuszczalnego zalicza się ligniny i celulozę. Wchłaniają one wodę, w której się jednak nie rozpuszczają.

Dzięki wypełnieniu jelit błonnik nierozpuszczalny zachowuje się niczym miotła, która wymiata pozostałości procesu trawienia. Usprawnia się w ten sposób perystaltykę jelit.

Co jeszcze zyskujemy dzięki takiemu błonnikowi? Przede wszystkim zwiększamy objętość posiłków, co przekłada się na dłuższe utrzymanie sytości. Jemy mniej i nie czujemy głodu, co pozwala skutecznie regulować ilość posiłków bez nieustannego podjadania. Błonnik nierozpuszczalny jest zatem niezmiernie ważny w diecie odchudzającej.

Gdzie możemy znaleźć błonnik nierozpuszczalny? Jego bogatym źródłem są produkty pełnoziarniste, jak makarony, płatki i pieczywo. Sporą zawartością takich substancji wyróżniają się też orzechy i nasiona, których wielki wybór oferuje na przykład sklep ze zdrową żywnością SklepAgnex.pl.

Błonnik rozpuszczalny – czym się wyróżnia i gdzie go znajdziemy?

Błonnik rozpuszczalny to gumy, śluzy i pektyny roślinne. W odróżnieniu od wcześniejszej kategorii, składniki te rozpuszczają się w wodzie, tworząc galaretowatą substancję.

W takiej formie wypełnia ona żołądek, również dając uczucie sytości i spowalniając wchłanianie węglowodanów. Co dzięki temu zyskujemy? Wolniejsze wnikanie węglowodanów sprawia, że poziom cukru nie skacze gwałtownie po posiłku.

Równocześnie błonnik rozpuszczalny wspiera usuwanie pozostałości pokarmowych z jelit.

Do najbogatszych źródeł błonnika pokarmowego rozpuszczalnego w wodzie zalicza się niektóre zboża (w szczególności owies i jęczmień), warzywa (a zwłaszcza bakłażany, marchew, pietruszki) oraz siemię lniane.

Właściwości błonnika – dlaczego warto go wprowadzić do codziennego żywienia?

Jak już powiedzieliśmy regularne spożywanie błonnika wpływa korzystnie na pracę układu pokarmowego. Reguluje działanie jelit oraz wchłanianie substancji z różnych organów odpowiedzialnych za trawienie.

Na co wpływa dieta bogata w błonnik? Wiele badań naukowych, przeprowadzanych na całym świecie, potwierdza, że spożywanie błonnika obniża ryzyko wystąpienia chorób układu sercowo-naczyniowego. W jaki sposób? Jego działanie jest wielotorowe. Błonnik pokarmowy zmniejsza poziom cholesterolu, a to przekłada się na funkcjonowanie innych układów. Oprócz tego błonnik zmniejsza wchłanianie tłuszczu i kwasów żółciowych. Ogranicza też wytwarzanie krótko łańcuchowych kwasów tłuszczowych.

Błonnik chroni również przed cukrzycą. Jego spożywanie zmniejsza wahania stężenia glukozy, a przez to daje kontrolę nad poziomem cukru. Dzięki temu pomaga zapobiegać wystąpieniu cukrzycy typu 2.

Substancje tego typu są także wsparciem w walce z chorobą, która już wystąpiła. Regularne spożywanie błonnika wpływa bowiem na spadek stężenia glukozy we krwi.

Czy każdy może przejść na dietę z wysoką zawartością błonnika?

Pomimo tak wielu prozdrowotnych właściwości błonnika należy przyjmować go we właściwych ilościach. Lekarze rekomendują dla osób dorosłych dawkę do 40 gramów dziennie.

Co może spowodować długofalowe przyjmowanie większej ilości? Przede wszystkim niejednokrotnie prowadzi do niedoboru składników odżywczych i minerałów.

Spożywanie dużej ilości błonnika nie jest także wskazane u osób cierpiących z powodu wrzodów lub zapalenia żołądka albo trzustki.

Błonnik – wsparcie zdrowej diety

Zdrowe odżywianie powinno polegać na stworzeniu zrównoważonej diety, bogatej we wszystkie cenne składniki, również w niepozorny błonnik

Potrafi być on bowiem wielkim wsparciem wprost z natury dla prawidłowego funkcjonowania wielu układów i organów w naszych organizmach, z którego warto korzystać dla zdrowia oraz urody.

Share and Enjoy !

0Shares
0 0


Możesz śledzić wszystkie odpowiedzi do tego wpisu poprzez kanał .

Dodaj komentarz