Moda według pracodawcy – jak wyglądać profesjonalnie w pracy?

20 września 2010, dodał: Redakcja
Artykuł zewnętrzny
„Orły są szare a papugi pstrokate”
[Lord Brummel]
Ubiór, dodatki, fryzura, makijaż itd. przyczyniają się do wrażenia, jakie chcemy wywołać na otoczeniu. Jeśli oczekujemy, żeby postrzegano nas jako profesjonalistki, powinnyśmy dbać o  szczegóły, dodatki, które świadczą o dobrym guście i poważnym stosunku do pracy. Nie wszystko, co dyktuje moda nadaje się do noszenia w miejscu pracy. Powinno się raczej dostosowywać modę do skromnego i eleganckiego stylu, zgodnego z naszym wizerunkiem profesjonalnym.
Własny wizerunek i styl kontaktów interpersonalnych mają bardzo duży wpływ na rozwój każdej kariery i przydają się w każdej pracy. Osoby, które uważają, że są dobrymi ludźmi, a to, jak wyglądają, jest nieważne, muszą być świadome, że spotkają na swojej drodze osoby, które ich wizerunek zniechęci do wszelkich kontaktów. Choć nie szata zdobi człowieka, to jednak ubiór to nasz wizerunek. Żeby być traktowaną jak kobieta sukcesu trzeba nie tylko mieć odpowiednie kompetencje, ale też wyglądać jak na bizneswoman przystało. Warto pamiętać, że jest to pierwsza rzecz, na którą zwracają uwagę pracodawcy. Odpowiedni wygląd jest naszą osobistą wizytówką. W zależności od specyfiki wykonywanej pracy trzeba odpowiednio dobrać swój strój. Nie musimy szaleńczo podążać za modą, najcenniejszymi cechami są: dobry styl oraz świetne wyczucie nowych trendów. Warto wypracować własny styl przestrzegając jednocześnie pewnych zasad. Większość poradników dotyczących tego, jak się ubierać, mówi o tym, iż należy ubrać się „elegancko i gustownie”, „schludnie i w dobrym tonie”, „odpowiednio i biznesowo”, „z umiarem i klasycznie”. No dobrze, problem polega jednak na tym, że „gustownie”, „odpowiednio” i „z umiarem” znaczy dla różnych osób co innego.
Obecnie istnieją dwa równoległe trendy w wyglądzie polskiej bizneswoman: konwencjonalny i dowolny. Styl konwencjonalny swoje źródło bierze w uniformizacji męskiego ubioru, w którym kładzie się nacisk na elegancję, konserwatyzm, jakość i skromność. Jest uniwersalnym kodem ubioru służbowego, wykorzystywanym najczęściej w  dużych przedsiębiorstwach, przedstawicielstwach firm zagranicznych w  Polsce a także w świecie tzw. wielkiej polityki. Styl dowolny to swobodna, często intuicyjna interpretacja zasad klasycznego stylu ubioru biznesowego, najczęściej w oparciu o najnowsze trendy w modzie. Nieobcy jest przedstawicielom dużych firm, ale najbardziej widoczny w  małych i średnich przedsiębiorstwach różnych branż. Trend dowolny jest niejednorodny, a przez to mało spójny. Często świadczy o braku znajomości podstawowych zasad etykiety biznesu i prowadzić może do wielu nieporozumień, a w konsekwencji do braku skuteczności w działaniach. Jest do przyjęcia jedynie w branży świata mediów i środowisku artystycznym.
Kompetencje i profesjonalizm działania kobiety to podstawowe kryterium jej wiarygodności w biznesie. Autorytet, poczucie własnej wartości, pewność siebie i stosowny, ale i  atrakcyjny wygląd to niezbędne minimum potrzebne każdej kobiecie aktywnej zawodowo. Podstawą stosownego ubierania się jest świadomość własnego wyglądu, znajomość zasad dobierania fasonu, dodatków i tkanin w  odpowiedniej palecie kolorystycznej. Znając swoje kształty, będziemy mogły dobrać odpowiednie zestawy ubrań, które zrównoważą proporcje ciała i nadadzą sylwetce harmonijny wygląd, a to sprawi, że będziemy zawsze zadowolone ze swojego wizerunku. Następnym krokiem powinien być dobór właściwej, dla danego typu urody, palety kolorów (wiosna i jesień – ciepłe odcienie, lato i zima – odcienie zimne). Upodobanie do czarnego koloru pozornie wydaje się głęboko uzasadnione. Czarny jest uważany za kolor klasycznej elegancji i wizualnej szczupłości. Jednak nie dla każdego. Kolor ten często podkreśla zmęczenie fizyczne, powoduje, że sprawiamy wrażenie chorych, uwypukla wszystkie niedoskonałości cery, podkreśla zmarszczki. Typ wiosny i lata powinien w ogóle zrezygnować z ubrań w tym kolorze. W ciągu dnia proponowany jest zestaw kolorów tradycyjnych: granatowy, burgund, grafit, antracyt i ich odcienie, a także stonowane i  neutralne odcienie kolorów: czerwonego, niebieskiego, zielonego, brązowego, kości słoniowej. Wybór tych ostatnich kolorów nie będzie w  żadnym stopniu odstępstwem od zasad, pod warunkiem, że nie będą zbyt agresywne i jaskrawe. Najlepsze są te kolory,
które podkreślą nasze indywidualne piękno i nadadzą harmonię całości naszego wyglądu. Panie bogatsze o tę wiedzę będą kupować rzeczy najlepsze dla siebie, zdecydowanie poprawią swój wygląd i samopoczucie, a  w konsekwencji zwiększą swoją wiarygodność i w końcu zaoszczędzą czas i  pieniądze. Kostiumy i garnitury, które stanowią podstawę w garderobie kobiety biznesu, powinny mieć klasyczny krój, być uszyte z najwyższej jakości naturalnych tkanin z dbałością o wysoką jakość wykończenia. Wszelka ekstrawagancja w wyglądzie jest niemile widziana i odbiega od zasad etykiety biznesowej.
Każda bizneswoman powinna mieć w swojej szafie kilka eleganckich, odpowiednio skrojonych i dobrych gatunkowo żakietów. Warto dopasować żakiet raczej do własnej sylwetki i gustu niż do panującej mody, która zmienia się co sezon. Pod żakiet zakładamy niezbyt ozdobną koszulę lub nawet t-shirt, pod warunkiem, że wygląda schludnie i  pasuje do reszty stroju. Kolorystyka powinna być raczej stonowana, jaskrawe kolory i wzory nie są mile widziane. Możemy też wybrać bardziej swobodną wersję: elegancki sweterek, pod warunkiem, że wygląda na dobry jakościowo i nie jest zmechacony. Jeśli chodzi o spódnicę, to  możemy pozwolić sobie na dość dużą swobodę jeśli chodzi o fason, pod warunkiem, że nie odsłaniamy zbyt dużo. Spódnica nie powinna być krótsza niż pięć centymetrów nad kolano. Nie należy tez przesadzać z  długością. Jeśli natomiast wolimy spodnie, to zrezygnujmy z dżinsów. Wybierzmy raczej te z lejącego się i dopasowanego do sylwetki materiału, najlepiej w kant. Kobiety często pozwalają sobie na dużą swobodę jeśli chodzi o buty. Rzeczywiście, duża ilość fasonów pozwala na odrobinę fantazji, ale pamiętajmy, że buty muszą być w stonowanym kolorze i pasować do reszty stroju. Według obowiązujących zasad elegancji w pracy, nie powinno zakładać się sandałów odkrywających całą stopę. W lecie możemy pozwolić sobie jedynie na odkryte czubki palców. Nie należy zakładać też butów w stylu wieczorowym. Co do biżuterii, to powinna być raczej skromna i nie rzucać się za bardzo w oczy.
O dobrym wyglądzie decyduje każdy szczegół, od czubka głowy po palce stóp. Czyste włosy, odpowiednio dobrana fryzura i zawsze starannie ufarbowane włosy to podstawa. Odrosty, postrzępione końcówki włosów, domowym sposobem położona farba wpływają zdecydowanie niekorzystnie na wygląd kobiety. Należy zadbać o regularne wizyty u  fryzjera. Włosy dłuższe niż do ramion zawsze starannie upinamy. Unikamy przy tym plastikowych ozdób i kolorowych gumek. Także codzienny makijaż przed wyjściem do pracy jest podstawową czynnością tak samo ważną jak prysznic. Powinien być delikatny, podkreślać urodę i tuszować niedoskonałości. Dobry podkład, odrobina pudru, lekko wytuszowane rzęsy, zaznaczone brwi (otwierają oko) i zaznaczone delikatnym kolorem usta to minimum, które sprawi, że kobieta wyglądać będzie atrakcyjnie i  porządnie. Wody toaletowe, perfumowane stosujemy w ciągu dnia, a perfumy wieczorem. Ponieważ są to w większości zapachy przemysłowe, stosujemy je z umiarem, by nie drażnić zmysłu powonienia innych ludzi. Wybieramy zapachy o lekkiej i świeżej nucie do pracy, a wieczorem nieco cięższe, lecz niezbyt mocne i agresywne. Pamiętajmy, że zmysł powonienia człowieka odróżnia 10 tysięcy zapachów i są wśród nas alergicy.
Kobieta, która świadomie kształtuje swój wizerunek, zdaje sobie sprawę z roli, jaką odgrywa jej wygląd w  życiu zawodowym i społecznym. Pozostanie kobietą i będzie miała swój własny niepowtarzalny styl, potwierdzający jej osobowość, profesjonalizm i aspiracje.
Część materiałów zaczerpnięto z poradnika: http://evolutio-persona.pl

Dodała: Marta

Zobacz również: