Dobre praktyki produkcyjne w przemyśle kosmetycznym

31 marca 2015, dodał: Redakcja
Artykuł zewnętrzny

Polska słynie z eksportu owoców, jakimi są jabłka. Niewiele osób wie, że nasze kosmetyczne firmy również radzą sobie doskonale w biznesie międzynarodowym. Kosmetyki znajdują się wśród 15 najlepszych produktów eksportowych Polski! Do jakich krajów trafiają nasze towary?

szkol

Kierunkiem jest nie tylko Unia Europejska, ale również kraje arabskie, USA oraz Azja. Trafiają do nich kosmetyki marek Oceanic, Eveline, Inglot czy Dr Irena Eris. Polskie produkty w świecie postrzegane są jako kosmetyki o niższej cenie, ale bardzo wysokiej jakości. Dlatego nie ma trudności ze znalezieniem na nie odbiorców. Szczególnie dużym popytem cieszy się lakier do paznokci firmy Inglot – przepuszczający wilgoć. Podbij on „serca” muzułmanek, które z przyczyn religijnych – nakazu mycia dłoni oraz paznokci przed modlitwą nie mogły używać normalnego lakieru. Lakier jaki oferuje polska firma został zaakceptowany przez imamów i dzięki temu popularny w tych kręgach kulturowych.

Producenci oferują różne rodzaje kosmetyków – kosmetyki do pielęgnacji twarzy, ciała czy dłoni. Powstają linie dedykowane kobietom, mężczyznom, a także dzieciom. I co raz trafiają na rynek „nowe wynalazki kosmetyczne”, które mają zapobiegać powstawaniu zmarszczek, trądziku i innych niedoskonałości, z którymi mierzy się każdy z nas.

Panuje również boom na kosmetyki naturalne. Coraz częściej poszukiwane są produkty nie zawierające takich składników jak: parabeny, konserwanty czy parafina. Czyli substancje, które mają za zadanie przedłużać „żywotność” kosmetyku, ale mogące mieć negatywny wpływ na skórę.

Firmy produkujące kosmetyki doskonale wiedzą, że przy wytwarzaniu ich należy zachować bardzo wysokie standardy produkcyjne. Dla branży kosmetycznej dedykowana jest norma ISO 22716.  Zawiera ona nowe wytyczne do dobrych praktyk produkcyjnych dla producentów kosmetyków, które opisują podstawowe zasady stosowania praktyk GMP w zakładzie. Osoby odpowiedzialne za opracowywanie i wdrożenie zasad GMP w firmie kosmetycznej mogą wziąć udział w szkoleniu. Szkolenie GMP pozwoli im pozyskać wiedzę np. z zasad działania laboratorium, wymagań jakie powinny spełniać pomieszczenia czy sposobem postępowania z reklamacjami.