Targi Natura Food w Łodzi

1 października 2013, dodał: Redakcja
Artykuł zewnętrzny

Targi Natura Food w Łodzi – 11 do 13 października 2013 roku

Życie w stylu ECO  Targi Żywności Ekologicznej i Tradycyjnej NATURA FOOD coraz bliżej

225x300 NF_BE

Ekologiczna żywność, ekologiczne produkty codziennego użytku i ekologiczny styl życia coraz częściej goszczą w naszych domach. Trudno się temu dziwić, w końcu dbałość o zdrowie i środowisko naturalne to już nie tylko moda ale konieczność. Koneserzy stylu ECO to konsumenci świadomi i wymagający, poszukujący niebanalnych propozycji. Ich potrzeby z pewnością zaspokoi bogata oferta odbywających się w Łodzi w dniach 11-13 października br. Targów Żywności Ekologicznej i Tradycyjnej NATURA FOOD.

Targi są najważniejszą branżowa imprezą w Polsce, dedykowaną bioproduktom, ekożywności oraz produktom regionalnym i tradycyjnym. NATURA FOOD to niepowtarzalna okazja do bezpośredniego kontaktu z funkcjonującymi na polskim i zagranicznym rynku producentami ekoproduktów i wysokiej jakości żywności niskoprzetworzonej. – 2012 r. w Targach uczestniczyło blisko 300 wystawców i 10 tysięcy zwiedzających – mówi Agata Szczepaniak Kierownik Projektu Międzynarodowych Targów Łódzkich. – Tegoroczna edycja z pewnością powtórzy sukces ubiegłorocznej, zarówno pod względem frekwencji, jak i oferty wystawienniczej. Zagraniczni goście pozwolą poznać międzynarodowe trendy w rozwoju sektora ekologicznego.

Wśród wystawców znajdą się uznani producenci ekożywności o dużym potencjale rynkowym, jak Biohurt, jedna z pierwszych firm na polskim rynku zajmujących się dystrybucją i konfekcjonowaniem żywności ekologicznej; Symbio, producent wysokiej jakości żywności, posiadającej certyfikaty ekologicznego pochodzenia; Jasiołka, oferująca wędliny przygotowywane tylko według tradycyjnych receptur; Runoland, specjalizujący się w przetwórstwie i eksporcie runa leśnego oraz Jantoń, producent win ekologicznych. Swoją ofertę przedstawią również firmy rodzinne, działające na lokalnych rynkach, jak Minibrowar Haust z Zielonej Góry, producent ekologicznego oleju rzepakowego Złoto Polskie z Kalisza, czy „SOŁTYS – Wyroby Kulinarne” z Mielca. Grono wystawców uzupełniają goście zagraniczni z Czech, Włoch, Wielkiej Brytanii, Niemiec oraz Węgier – Kraju Partnerskiego tegorocznej edycji Targów Natura Food.

Poza bogatą ofertą wystawienniczą, na zwiedzających czeka też wiele dodatkowych atrakcji, w tym seminaria i prelekcje nt. nisko przetworzonej żywności wysokiej jakości, a także warsztaty dla szefów kuchni i dzieci, panele dyskusyjne, pokazy kulinarne oraz konkursy. Edukacyjny charakter imprezy ma na celu przede wszystkim zwiększenie stopnia świadomości ekologicznej konsumentów. Program Targów uświetnią prezentacje kunsztu największych gwiazd telewizyjnych programów kulinarnych: kuchennego patriotę i sympatyka orientalnych smaków Grzegorza Łapanowskiego oraz smakosza i gawędziarza Carlosa Gonzaleza Tejery.

– Handel żywnością ekologiczną to poważny i trudny biznes. Z myślą o przedsiębiorcach z branży zaplanowany jest panel dyskusyjny pt. BIOBIZNES FORUM, podczas którego właściciele i pracownicy sklepów z żywnością ekologiczną będą mogli podzielić swoimi doświadczeniami z prowadzenia ekobiznesów – dodaje Agata Szczepaniak. Poznamy także wyniki konkursu o Złoty Medal NATURA FOOD na najlepszy produkt ekologiczny, naturalny i tradycyjny. Z kolei w ramach projektu „Kreowanie marki Łódzkie poprzez promocję tradycyjnych smaków regionu” odbędzie się V wojewódzki konkurs produktów tradycyjnych „Tygiel Smaków” oraz konkurs kulinarny „Tradycyjne Smaki Regionu”dla uczniów szkół gastronomicznych z województwa łódzkiego

Gościem specjalnym będą przedstawiciele węgierskiego sektora ekologicznego, którzy ekspozycji zaprezentują najlepsze produkty ekologiczne z nad Balatonu a także podczas seminariów i warsztatów przedstawią dorobek i doświadczenia węgierskiej branży ECO. Równolegle z NATURA FOOD odbędą się II Targi Ekologicznego Stylu

Życia beECO. Jest to wydarzenie dla producentów ekologicznych kosmetyków naturalnych, środków czystości do mycia, prania i sprzątania, a także ubrań dla dzieci z wysokiej jakości bawełny.

Honorowym Patronem Targów jest Minister Rolnictwa i Rozwoju Wsi, Związek Województw RP oraz Marszałek Województwa Łódzkiego i Prezydent Miasta Łodzi. Patronat Branżowy nad wydarzeniami objęli: EKOLAND Stowarzyszenie Producentów Żywności Metodami Ekologicznymi, POLSKA EKOLOGIA Ogólnopolskie Stowarzyszenie Przetwórców i Producentów Produktów Ekologicznych oraz czasopismo o produktach ekologicznych „BioKurier”.

Więcej informacji na stronie www.NATURAFOOD.pl oraz www.beeco.com.pl.
Organizatorem imprezy są Międzynarodowe Targi Łódzkie Spółka Targowa www.targi.lodz.pl.

Imprezy towarzyszące

Targi NATURA FOOD, poza bogatą ofertą wystawienniczą, to również szereg imprez towarzyszących. Znajdą się wśród nich warsztaty, konferencje oraz prezentacje o charakterze edukacyjnych i szkoleniowym, które przybliżą uczestnikom aspekty prawne, biznesowe i marketingowe produkcji i dystrybucji w branży eko.

Akademia Biokuriera 2013
Akademia Biokuriera to warsztaty i prezentacje związane z promocją i edukacją na temat żywności ekologicznej. Podczas tegorocznej edycji Targów NATURA FOOD, ich tematem będzie „Skuteczna promocja ekofirmy w Internecie. Wskazówki i przykłady dobrych praktyk”.
Warsztaty, zaplanowane na sobotę 12 października, przeznaczone są dla małych producentów produktów tradycyjnych, lokalnych i ekologicznych oraz właścicieli sklepów z ekożywnością. Eko przedsiębiorcy dowiedzą się m.in. jak wykorzystać media społecznościowe w promocji własnej firmy, jak zbudować ekomarkę i przygotować materiały promocyjne oraz które kanały e-marketingu są najskuteczniejsze.

Warsztaty poprowadzą: Karol Przybylak redaktor naczelny serwisu i czasopisma Biokurier.pl oraz Adam Turowiec specjalista w zakresie e-marketingu.
Szczegółowe informacje i zapisy na stronie: www.akademiabiokuriera.pl

BIObiznes Forum
BIObiznes Forum to dwudniowy panel edukacyjny dla właścicieli i pracowników sklepów z ekoproduktami. Uczestnicy dowiedzą się jak zwiększyć sprzedaż w swoim sklepie, jak profesjonalnie obsługiwać klienta oraz jak wykorzystać e–marketing i social media w promocji własnej marki czy sklepu.
Obok tematów stricte marketingowych, takich jak: segmentacja klienta, określenie jego potrzeb i motywów zakupowych, omówione zostaną również zagadnienia finansowe dotyczące negocjowania kursów walut, zabezpieczania marży oraz nowych rynków zbytu. Wiele uwagi poświęcone będzie wybranym produktom ekologicznym, w tym jajom od kur zielononóżek, prosu i kaszy jaglanej oraz dawnym gatunkom zbóż.

BIObiznes Forum zaplanowano na dwa dni Targów: sobotę, 12 października, w godz. 14.00 – 18.00 oraz niedzielę, 13 października, w godz. 11.00 – 14.00. Szczegółowy program na www.naturafood.pl.

KONFERENCJA MINISTERSTWA ROLNICTWA I ROZWOJU WSI
Pierwszego dnia Targów (11 października) odbędzie się Konferencja pt. „ROLNICTWO EKOLOGICZNE – historia i przyszłość – Wspólna Polityka Rolna po 2013r.”. Wezmą w niej udział przedstawiciele resortu rolnictwa, Komisji Europejskiej, Prezydencji Litewskiej, Międzynarodowej Federacji Rolnictwa Ekologicznego (IFOAM) oraz Węgier.
Poruszane tematy dotyczyć będą wsparcia rolnictwa ekologicznego na Węgrzech, Litwie i w Polsce. Nie zabraknie również dyskusji o nowych rozwiązaniach i kierunkach zmian. Na zakończenie wręczone zostaną nagrody laureatom Konkursu na najlepsze gospodarstwo ekologiczne w roku 2013r.

Węgry Krajem Partnerskim Roku 2013
Gośćmi honorowymi tegorocznych Targów NATURA FOOD są przedstawiciele Węgier. Na stoiskach wystawienniczych ponad 20 producentów żywności ekologicznej prosto znad Balatonu znajdą się m.in. tradycyjne węgierskie pikle, ekologiczne mięso, kiełbasy, salami, warzywa i owoce, zboża oraz alkohole: wino i palinka.
Węgrzy posiadają bogate doświadczenie w ekożywności. Za początki tamtejszego rolnictwa ekologicznego uznaje się rok 1983. Wówczas ogrodnicy, miłośnicy przyrody, rolnicy, badacze i naukowcy założyli klub Biokultura Egyesület („Bio Culture Club”). Według danych z roku 2012, obszar upraw i hodowli organicznych na Węgrzech osiągnął 130 tys. ha. W gospodarstwach ekologicznych wyhodowano blisko 114 tys. sztuk drobiu, 20 tys. sztuk bydła, 7 tys. sztuk owiec, 4.5 tys. sztuk i 20 tys. kolonii pszczół. Rodzime gatunki, takie jak bydło węgierskie szare i występujące w różnych kolorach świnie Mangalitsa są coraz hodowane przez rolników ze względu na odporność na choroby.
Różnorodność węgierskich produktów ekologicznych jest ogromna, do czego przyczyniły się m.in. zachowane tradycyjne receptury. Konsumenci mają możliwość szerokiego wyboru, począwszy od organicznych salami i ekologicznych produktów mlecznych, przez oleje tłoczone na zimno, organiczne pieczywo do wina ekologicznego i organicznej palinki. Ekologiczne produkty kuchni węgierskiej znajdą się również wśród bogatej oferty wystawienniczej targów NATURA FOOD.

Konkursy, konkursy, konkursy …

Międzynarodowe Targi Żywności Ekologicznej i Tradycyjnej NATURA FOOD to również możliwość udziału w ciekawych konkursach. W tegorocznej edycji swoje umiejętności będą mieli okazję sprawdzić zarówno wystawcy i producenci żywności tradycyjnej, a także uczniowie szkół gastronomicznych, sprzedawcy sklepów z eko-produktami oraz wszyscy pozytywnie zakręceni ekomaniacy. Laureatów w poszczególnych konkursach wskażą eksperci na co dzień zajmujący się branżą eko. Przed uczestnikami zatem trudne zadanie, ale na zwycięzców czeka prestiż i cenne nagrody.

Złoty Medal NATURA FOOD
Wystawcy NATURA FOOD 2013 mają szansę wziąć udział w konkursie, w którym zostaną wybrane najlepsze wyroby prezentowane podczas tegorocznej edycji targów. Produkty będą oceniane przez profesjonalne i merytoryczne Jury składające się z przedstawicieli środowisk naukowych, jednostek i instytutów certyfikujących, stowarzyszeń i organizacji branżowych oraz prasy fachowej. Dotychczas wyróżnienia były przyznawane w trzech kategoriach: PRODUKTY EKOLOGICZNE CERTYFIKOWANE, PRODUKTY NATURALNE oraz PRODUKTY TRADYCYJNE. Ze względu na coraz szerszy międzynarodowy charakter imprezy w tym roku utworzyliśmy dodatkową kategorię: PRODUKTY ZAGRANICZNE. W roku 2012 laureatami byli:

Tygiel Smaków – wojewódzki konkurs produktów tradycyjnych
Już po raz szósty podczas Międzynarodowych Targów Żywności Ekologicznej i Tradycyjnej NATURA FOOD 2013 zostanie rozstrzygnięty konkurs Tygiel Smaków, organizowany przez Urząd Marszałkowski w Łodzi realizowany w ramach projektu „Kreowanie marki Łódzkie poprzez promocję tradycyjnych smaków regionu”, dofinansowywanego ze środków UE. Celem konkursu jest identyfikacja i promocja produktów wytwarzanych tradycyjnymi metodami na terenie województwa łódzkiego, stanowiących element dziedzictwa kulinarnego naszego regionu i element tożsamości społeczności lokalnych. Produkty zgłoszone i zakwalifikowane do konkursu zostaną przebadane przez Instytut Biotechnologii Przemysłu Rolno-Spożywczego Zakład Chłodnictwa i Jakości Żywności w Łodzi. Konkurs ma za zadanie wzmocnienie pozycji rynkowej wyróżnionych produktów oraz zwiększenie zainteresowania wśród potencjalnych konsumentów, a w rezultacie doprowadzenie do powstania rynku produktów wysokiej jakości.

KONKURS KULINARNY DLA UCZNIÓW SZKÓŁ GASTRONOMICZNYCH Z WOJEWÓDZTWA ŁÓDZKIEGO – Tradycyjne Smaki Regionu
Celem konkursu jest promocja produktów wytwarzanych tradycyjnymi metodami, stanowiących element dziedzictwa kulinarnego regionu łódzkiego i element tożsamości społeczności lokalnych. Konkurs służy aktywizacji uczniów szkół gastronomicznych, którzy w przyszłości będą szefami kuchni, kucharzami. Młodzi mistrzowie sztuki kulinarnej, będą mieli okazję zaprezentować swój kunszt, a jednocześnie poznać bogactwo produktów tradycyjnych i lokalnych regionu, proponując ich wykorzystanie w restauracyjnym menu. Konkurs jest jednocześnie doskonałą promocją rynkową tych produktów i może przyczynić się do wzbudzenia zainteresowania nimi przez potencjalnych konsumentów.

KONKURS NA NAJLEPSZY SKLEP Z ŻYWNOŚCIA EKOLOGICZNĄ 2013
Organizatorem konkursu są Stowarzyszenie Polska Ekologia i Międzynarodowe Targi Łódzkie. Mogą w nim wziąć udział sklepy, które mają min. 1% produktów bio w swoim asortymencie. Dodatkowo właściciele sklepów, mogą zgłosić swoich 2 pracowników, do konkursu na najlepszego eko-sprzedawcę. To jedyna taka okazja aby wypromować swój sklep i udowodnić, że warto kupować Żywność Organiczną.

KONKURS NA NAJLEPSZEGO EKO-SPRZEDAWCĘ 2013
Klienci sklepów z żywnością ekologiczną cenią je nie tylko za najwyższą jakość produktów, ale również za profesjonalną obsługę. Zdarza się, że do sklepów trafiają osoby z problemami zdrowotnymi. Oczekują wówczas od sprzedawcy porady przy wyborze najlepszej żywności, mającej pozytywny wpływ na zdrowie. Zrozumienie potrzeb klienta i umiejętność ich realizacji to podstawa satysfakcji towarzyszącej zakupom. Celem konkurs sprawdzenie sposobu podejścia do klienta, a także wiedzy nt. ekoproduków.

KONKURS FOTOGRAFICZNY – Pokaż swoją EKO stronę
Targi NATURA FOOD oraz beECO zapraszają do udziału w konkursie fotograficznym kierowanym do wszystkich ekologicznie zakręconych, zainteresowanych i zwariowanych ekomaniaków. Głównym celem konkursu jest wzrost świadomości społecznej w zakresie ochrony środowiska i kształtowania postaw proekologicznych. Wystarczy przesłać własne zdjęcie z hasłem proekologicznym, oczywiście na ciekawym tle lub w charakterystycznym dla bycia stylu EKO miejscu. Laureaci otrzymają cenne nagrody rzeczowe.

Gwiazdy programów kulinarnych gośćmi Targów
Żywności Ekologicznej i Tradycyjnej NATURA FOOD

Gośćmi specjalnymi Targów będą gwiazdy telewizyjnych programów kulinarnych Grzegorz Łapanowski oraz Carlos Gonzalez Tejera. Panowie zaprezentują swój kunszt kulinarny, który z pewnością zainteresuje prawdziwych koneserów dobrego jedzenia oraz żywności ekologicznej i stylu eko.

W niedzielę (13 października­) trzeciego dnia Targów, kuchenny patriota i sympatyk orientalnych smaków Grzegorz Łapanowski poprowadzi warsztaty kulinarne dla dzieci z cyklu „Szkoła na Widelcu”. Fundacja „Szkoła na widelcu” to  projekt, który ma na celu poprawę jakości odżywiania dzieci w szkołach i przedszkolach, oraz szerzenie świadomości w zakresie zdrowego odżywiania wśród dzieci, ich rodziców, nauczycieli i personelu kuchennego. W ramach projektu Fundacja tworzy i wdraża programy edukacyjno-kulinarne dla dzieci z różnych grup wiekowych, od przedszkolaków po maturzystów. Organizuje szkolenia z zakresu żywienia, skierowane do rodziców uczniów,  dyrekcji, nauczycieli, kucharek i intendentek szkolnych.

Targi NATURA FOOD, ze względu na swój edukacyjny charakter będą doskonałą okazją do zaprezentowania idei i pomysłów Fundacji. Stosowanie u dzieci prawidłowej i odpowiednio zbilansowanej diety to inwestycja w zdrowie najmłodszych, które zaowocuje w przyszłości. Do udziału w „Szkole na Widelcu” zapraszamy trzeciego dnia targów, w godz. 13.00 – 15.00.

Drugim wyjątkowym gościem Targów będzie Carlos Gonzalez Tejera. Znany dziennikarz, pasjonat dobrego gotowania, smakosz i gawędziarz zaprezentuje swój kulinarny show pośród kilkuset innych wystawców i producentów. Mistrz na całym świecie promuje zdrową żywność i gotowanie nie tylko z sercem, ale także z głową. Carlos Gonzalez-Tejera znany z programów kulinarnych w TV i niezliczonej ilości pokazów przyrządzi kilka wyjątkowych potraw. Gości Targów czeka zatem wyjątkowa okazja spróbowania dań przygotowanych przez kucharza, który w ich przygotowanie wkłada swój największy atut – talent kulinarny.

Kolejną atrakcją Tarów będzie pokaz kulinarny Sebastiana Kornackiego oraz Dariusza Suchenka w ramach projektu „Kreowanie marki Łódzkie poprzez promocję tradycyjnych smaków regionu”. Mimo młodego wieku Panowie należą już do ścisłego grona mistrzów kulinarnych naszego kraju. Sebastian Kornacki swoje umiejętności zawodowe zdobywał w pięciogwiazdkowym hotelu pod okiem szefów kuchni z Japonii, Włoch, Szwajcarii i Malezji. Przez dwa lata pełnił funkcję szefa kuchni w jednej z warszawskich restauracji specjalizującej się w kuchni fusion. Z kolei kunszt Dariusza Suchenka jako szefa kuchni mogli docenić m.in. goście warszawskiego Hotelu Hyatt. Pokaz odbędzie się w sobotę (12 października, w godz. 13.30-15.00).

Strefa ekoDziecka

Targi NATURA FOOD & beECO są przyjazne dzieciom. Przez cały okres ich trwania rodzice, będą mogli zostawić swoje maluchy pod czujnym okiem opiekunów, którzy zgodnie z zasadą uczyć bawiąc, zainspirują najmłodszych do ekologicznych gier i zabaw. Zajęcia w strefie ekoDziecka poprowadzą wychowawcy z Przedszkola Ekologicznego EKOLUDEK.

W tym roku Ekoludek zamieni strefę ekoDziecka w podwórko, na którym dzieci będą grać w kapsle, kręgle zrobione z butelek po wodzie, a nawet w popularne przed laty klasy. Butelki po wodzie

mineralnej posłużą do wykonania karmniki dla ptaków. Nie zabraknie również ekologicznej biżuterii, cudów z rolek po papierze toaletowym, papierowych laleczek oraz ekologicznych masek zwierzątek.

Przez cały czas trwania targów dzieci będą mogły brać też udział w konkursie plastycznym, w którym czeka na nie zadanie przedstawienia wybranego EKOhasła z konkursu fotograficznego „Pokaż swoją eko stronę”. Dla autorów najlepszych prac nie zabraknie upominków.

Warsztaty prowadzi Katarzyna Ambroziak-Jabłońska (KATITADESIGN). Przedszkole targowe czynne będzie w godzinach otwarcia Targów NATURA FOOD & beECO.

PROGRAM ZAJĘĆ – STREFA EDKODZIECKA

Piątek, 11 października 2013r.
godziny zwiedzania 10.00 – 18.00

godz. 10.00 – 12.00 Gry podwórkowe / „ekologiczna biżuteria”
godz. 12.00 – 14.00 Karmniki dla ptaków i maski zwierząt
godz. 14.00 – 16.00 Gry podwórkowe / „rolkowe” cuda
godz. 16.00 – 18.00 Papierowe lalki teatralne

Sobota, 12 października 2013r.
godziny zwiedzania 10.00 – 18.00

godz. 10.00 – 12.00 Gry podwórkowe / papierowe lalki teatralne
godz. 12.00 – 14.00 „ekologiczna biżuteria” / karmniki dla ptaków
godz. 14.00 – 16.00 Warsztaty PRZE-TWÓRZ!
godz. 16.00 – 18.00 Gry podwórkowe / rolkowe cuda

Niedziela, 13 października 2013r.
godziny zwiedzania 10.00 – 16.00

godz. 10.00 – 12.00 Gry podwórkowe / papierowe lalki teatralne
godz. 12.00 – 13.00 Warsztaty PRZE-TWÓRZ!
prowadzenie: Kasię Ambroziak-Jabłońską (KATITADESIGN)
godz. 13.00 – 16.00 „ekologiczna biżuteria” / karmniki dla ptaków

 

* * *
Łódź kreuje…
Łódź postawiła na rozwój przemysłów kreatywnych. Od zawsze postrzegana była jako miasto czterech kultur – polskiej, niemieckiej, żydowskiej i rosyjskiej. I to właśnie dziedzictwo kulturowe Łodzi stało się fundamentem gospodarki postindustrialnego miasta. Rozwój sektora kreatywnego jest możliwy głównie dzięki bogatym tradycjom filmowym i osiągnięciom łódzkiej awangardy plastycznej.

Definiując na nowo przemysł w Łodzi, akcentujemy przede wszystkim twórczy proces. Przedsiębiorczość współistnieje tutaj z kreatywnością, a małe, średnie i duże firmy pobudzają powstawanie nowych idei i innowacyjnych pomysłów. Zgodnie z przyjętą strategią marki Łodzi, miasto promuje się, stawiając na nowoczesną gospodarkę opartą na kreatywności, niezależnej kulturze i artystycznej edukacji.